Almanya ile aramızda doğan krizin,büyümesi ve diğer ilişkilere sirayet etmesi halinde, ekonomiye ve Türk tarımına olumsuz etkileri mutlaka çok yüksek olacaktır.Türk Exim’in bu alandaki mevcut durum, fırsat ve öngörülerini ortaya koyalım:
-Almanya 2011 yılında gerçekleştirdiği 131 milyon dolarlık konserve zeytin ithalatıyla dünya
ithalatında ikinci sırada yer almaktadır. Türkiye’nin Almanya’ya konserve zeytin ihracatı 2009
yılında 28 milyon dolar, 2010 yılında 22 milyar dolar ve 2011 yılında 26 milyon dolar olmuştur.
- Almanya 2011 yılında gerçekleştirdiği 45 milyon dolarlık hıyar ve kornişon turşuları ithalatıyla
dünya ithalatında dördüncü sırada yer almaktadır. Türkiye’nin Almanya’ya konserve zeytin
ihracatı 2009 yılında 20 milyon dolar, 2010 yılında 17 milyon dolar ve 2011 yılında 10 milyon
dolar olmuştur.
67 MİLYON DOLARLIK KURU ÜZÜM İHRACATI
- Almanya 2011 yılında gerçekleştirdiği 206 milyon dolarlık kuru üzüm ithalatıyla dünya
ithalatında ikinci sırada yer almaktadır. Türkiye’nin Almanya’ya kuru üzüm ihracatı 2009 yılında
67 milyon dolar, 2010’da 78 milyon dolar, 2011 yılında 104 milyon dolar olm Almanya’da meyve suyu ve nektarı tüketimi yüksek düzeyde seyretmekte olup, AB’de en fazla
meyve suyu ve nektarı tüketen ülke konumundadır. Kişi başı meyve suyu ve nektarı tüketimi
2011 yılında 35 lt olarak gerçekleşmiştir.
MEYVE SUYU VE KONSANTRE
Almanya’da 2011 yılı itibariyle 183 adet meyve suyu üreticisi faaliyet göstermekte yaklaşık
yılda yaklaşık 800 bin ton meyve işlenerek 3,7 milyar lt. meyve suyu üretilmektedir. Sektörün
toplam yıllık cirosu 3.914 milyon avrodur. Söz konusu işletmeler Baden-Württemberg, Bavyera,
Brandenburg/Berlin, Kuzey Ren-Vestfalya, Rheinland-Pfalz, Saarland ve Hessen bölgelerinde
yoğunlaşmıştır. Ürünlerin önemli bölümü (%49,7) pet şişelerde tüketiciye sunulurken karton
kutular en tercih edilen ikinci ambalaj kategorisinde yer almaktadır. Üretimde önemli bir
konumda bulunmasına karşın yıllık ithalat meyve ve sebze sularında 2011’de 1,9 milyar dolar
civarında gerçekleşmiş olup, ülkemiz için de bu bağlamda önemli bir potansiyel arz etmektedir.
Almanya’da son yıllarda konsantreden üretilmemiş %100 meyve suları tüketiciler arasında
rağbet görmeye başlanmış olup, bu kategoride elma suyu ve portakal suyu ön plana çıkan
ürünlerdir. Bu kategorideki meyve suların pazar payının önümüzdeki dönem artmaya devam
edeceği öngörülmektedir.
-Meyve suyu nektarı bazında en çok tercih edilen tür meyve karışımları ile elma suları olmuştur.
Meyveli içeceklerde ise elma, narenciye karışımı ile portakal-havuç- limon suyu içeren içecekler
ile portakal, en çok tercih edilen ürünler olmuştur.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.