Takip Et

KURU İNCİR PAZARLAMA SORUNLARI-1

Ülkemiz kuru incir üretim ve ihracatında dünya lideridir. Bu konumu korumak üretimden pazarlamaya doğru politikalar oluşturmak ve pazar istekleri doğrultusunda üretimle mümkün olacaktır.

Kuru incir üreticisi alıcı olarak tüccar ve kooperatifleri(TARİŞ) muhattap almaktadır.

Geçmişte ise piyasa oluşturucu aktör TARİŞ İnCİR Birliği idi.Ancak 2000 yılından sonra TARİŞ konumundaki birliklerin,bütçe dengelerini sağlamak gibi saçma bir gerekçe ile,tasfiye edilmeleri ve kaderlerine terkedilmeleri başta incir üreticisini zorda bırakırken piyasalar “neme lazım,bırakınız” anlayışı ile işlemeye ve yürümeye başladı.

Günümüzde de kuru incirde alım ve pazarlama TARİŞ ve tüccarlar aracılığı ile yapılmaktadır. Ancak TARİŞ İncir Birliği’nin alım oranı oldukça düşüktür. TARİŞ’in alım miktarının Türkiye üretimi içindeki payı 2017 yılında yüzde 2,9 seviyesinde olmuştur.Bu miktar bile TARİŞ’in piyasa yapıcı bir rolde olmasına nispi olarak imkan tanımaktadır.TARİŞ’in zamanında fiyat açıklaması kuru incir piyasaları için referans niteliği taşıyabilmektedir.

Ürünün serbest piyasada fiyatının oluşabilmesi için çok fazla alıcı ve satıcının bir arada bulunması gereklidir. Bunun için incir ihtisas bırsası maalesef hal oluşturulamamıştır.

Bunun için ürün ihtisas borsaları oluşturulmalı ya da mevcut borsalara işlerlik kazandırılmalı, ticaret borsaları tescil kurumu olmaktan çıkarılmalıdır. Aydın’da en kısa zamanda bir “Kuru İncir Borsası “ kurulmalıdır.

Her ne kadar TARİŞ bir üretici örgütü olsa da piyasaya etkisinin yukarıda açıkladığımız gibi sınırlı olması “örgüt “anlayışını tam olarak karşılayamamamktadır.Üreticilerin pazarlık güçlerini artırabilmeleri bakımından örgütlenmeleri gerekmektedir.Bu konuda yine en güçlü örgüt olarakTARİŞ karşımıza çıkmakta ve TARİŞ’in lokomotifliğinde örgütlenme yeni bin model çerçevesinde oluşturulmalıdır.

Kuru inicirin kaderi neredeyse tamamen ihracata bağlıdır.Kuru incirde İç tüketim yetersizdir.Bunun da başlıca nedeni tanıtım ve tüketim alışkanlıklarıdır. Ülke insanımızın yeterli ve dengeli beslenmesi, piyasa dengelerinin sağlanması bakımından gerekli tanıtım faaliyetleri yapılarak gerek kuru, gerekse taze incir iç tüketim miktarı artırılmalıdır. Kuru incirin çeşitli alanlarda kullanımı ve kuru incire ilgi geliştirilerek, özellikle incir ezmesinin dondurma,pasta,ekmek ve bisküvi sanayinde değerlendirilerek tüketimini artırılmalıdır.

Alkol ve pekmez fabrikalarının modernizasyonu sağlanarak hurda incirlerin kullanım alanlarının artırılması ve tüketicilere ulaştırılması gerekmektedir.

Kuru incirde yaşanan en önemli ve her dönemde güncelliğini koruyan sorun temiz, gerekli standartlara uygun ve kaliteli üretiminin yapılmasıdır. Kaliteli üretim yapılabilmesi için üreticinin bilinçlendirilmesini sağlanmalı, eğitim çalışmalarına ağırlık verilmelidir.

İhracatımızın büyük bir kısmının AB ülkelerine yapıldığı göz önünde bulundurularak, AB’ne ihracat yapan rakip ülkelere karşı rekabet gücümüzün arttırılabilmesi için iyi tarım uygulamalarının hayata geçirilmesi büyük önem taşımaktadır. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.