Türkiye Ziraat Odaları Birliği 14 Mayıs’ı “Çiftçi Bayramı” nda Ankara Tandoğan Meydanı'ndaki mitingde Türk çiftçisinin örgütlü kuruluşu Türkiye Ziraat Odaları Birliği(TZOB)’nin görüşlerini Genel Başkan Şemsi Bayraktar Türk ekonomisi açısından stratejik önemi bulunan yağlı tohumlar, şeker pancarı ve pamuğun durumunu da irdeledi: “Her şeyi üretiyoruz ama yağlı tohumlarda önemli üretim açığımız var. Yağlı tohumların ithalatı için her yıl 3,5 milyar dolar ödüyoruz. Bu ürünleri daha fazla üretemez miyiz? Rahatlıkla üretir, ülkemizin yağ açığını da kapatırız. Şeker pancarında en önemli sorunlarımızdan biri kotalardır.
Ülkemiz açısından stratejik bir ürün olan şeker pancarında üretiminin sürdürülmesi çiftçilerimiz için çok önemlidir.
Şeker pancarı üreticimiz, pancar şekeri kotasının artırılmasını istemektedir. Şeker pancarı fiyatına 2015 yılında yapılan yüzde 20’lik zammın ardından 2016 yılında fiyatın aynı kalması üreticimizi mağdur etmiştir. Bu yıl alım fiyatları, bu durum göz önünde bulundurularak açıklanmalıdır. Şekerpancarında kotanın artırılması, tatmin edici bir fiyat açıklanmasını istiyor muyuz?
Tekstil ve konfeksiyon, ülkemizin en önemli ihracat ürünlerinin başında gelmektedir.
Bunun hammaddesini çiftçimiz üretiyor. İthalata son verecek kadar pamuk üretmek istiyor muyuz? Pamuk üretmek için gerekli destekler verilmeli mi? Destek verildiğinde üretmeye hazır mıyız değerli çiftçiler? 75 kuruş olan prim desteğinin 1 liraya çıkarılmasını, sıfırlanmış olan gümrük vergisinin yeniden artırılmasını talep ediyoruz. Pamuk üreticimiz korunmalı, pamuk gümrük birliğinde tarım ürünleri kapsamına alınmalı, gümrük vergileri tekrar konulmalıdır.''
Genel Başkan Şemsi Bayraktar, Türk insanının beslenmesinde önemli bir yer işgal eden bakliyat, patates, soğan için de tespitlerde bulundu: “Baklagillerde dünyanın en büyük ihracatçı ülkelerinden biriydik. Ne oldu da ithalatçı olduk. Yanlış giden neydi? Geçmişte devletin alımları durdurması, desteği kesmesi…Baklagillerde daha çok destek, TMO’dan alım garantisi istiyor muyuz? Patates ve kuru soğanda üreticimizin sorunu üretim planlaması. Pazarlama sorunu çiftçimizin en büyük sorunu değil mi? Bundan en fazla canı yanan patates, soğan üreticisi değil mi? Her yıl sorun yaşayan patates ve kuru soğan üreticilerimizin sıkıntıları ortada. Artık patates ve kuru soğanda planlı üretime geçilmeli.''
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.