Takip Et

GIDA FİYATLARI VE TZOB’UN ROLÜ

Bıkıp usanmadan yıllardır Türk tarımının en önemli problemlerini sıralarken üretici fiyatları,aracı haksız kazançları, tarım ürünü ve gıda fiyatlarının tüketiciye yansıması şeklinde başlıklar altında özetlediğimizi tüm bu köşenin okuyucuları bilir.

Bu konuların gündemde tutulması gerekir.Çünkü üretici ürününü değerinde satamadığı için zararda ve mutsuzdur.Aracı,tefeci,komisyoncu,marketçi vb. kesimlerin temsilcileri tarım ürünü ve gıda tüketiciye ulaşıncaya kadar,toplamda riske girmeden üreticinin sırtından % 300- 900 arasında haksız kâr etmektedirler.

Tüketici kesimin çok büyük bir çoğunluğu dar gelirli olup ay sonlarını kredi kartları ile borçlanarak,kredi kartlarındaki borcu kabartarak getirebilmektedir.

Konunun gündemde tutulması gerekmektedir.Yukarıdaki tespitlerimizin kanıtlanmasının yolu da rakamlardan geçmektedir.

Ülkemizde rakamları kullanarak ekonomik süreci aydınlatacak kurum ise TÜİK’tir.TÜİK de devlet memurları bileşimi olduğundan,bir yerlere hesap verme zorunda olduğundan dolayı gerçek sonuçları yansıtmakta zorluk çekmektedir.

İşte üretici-aracı- tüketici ilişkisnde tarım ürünü ve gıdanın rakamlarını yansıtma görevi TZOB (Türkiye Ziraat Odaları Birliği) ne kalmıştır.

Bu konuda (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar,her ay bu üçlemenin analizini yaparak kamuoyuna ekonominin tarım,pazarlama-Pazar döngüsünü izah etmektedir.

Tek inandırıcı ve bilimsel sonuç da Sayın Bayraktar’ın beyanlarında yer bulmaktadır.

Ağustos ayı başında Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ağustos ayı üretici market fiyatları yanında tarımın diğer iki güncel konusu olan sertifikalı tohum ve yer fıstığı konularında yaşanan gelişmelere ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Öncelikle Ağustos ayı üretici ve market arasındaki fiyatlarındaki değişimi değerlendiren Bayraktar, üretici ile market arasındaki fiyat farklarının 3 katı aştığını belirtti.

Marul ve sivri biberin 3,3 kat, maydanozun 3,1 kat, elma ve patlıcanın 3 kat, kabağın 2,8 kat fazlaya tüketiciye satıldığını belirten Bayraktar, “Üreticide 1 lira 45 kuruş olan marul 4 lira 83 kuruşa, 1 lira 95 kuruş olan sivribiber 6 lira 44 kuruşa, 69 kuruş olan maydanoz 2 lira 16 kuruşa, 2 lira 20 kuruş olan elma 6 lira 65 kuruşa, 2 lira olan patlıcan 5 lira 99 kuruşa, 2 lira 20 kuruş olan kabak 6 lira 11 kuruşa tüketiciye satılmaktadır” dedi.

Ağustos ayında üretici ve market arasındaki en fazla fiyat farkının yüzde 233,10 ile marulda yaşandığına dikkati çeken Bayraktar, fiyat farkının sivri biber de yüzde 230,26, maydanozda yüzde 213,04, elmada yüzde 202,27, patlıcan da 199,50 olduğunu bildirdi.

Bayraktar, ağustos ayında markette 26, üreticide 18 üründe fiyat artışı; markette 15, üreticide 8 üründe fiyat düşüşü olduğunu; üreticide 5 ürünün fiyatının değişmediğini bildirdi.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.