Takip Et

TÜRKİYE İNCİR PAZARI SORUNLARI

Türkiye İncir Tüketimi

Ülkemizde üretilen incirin %25’i taze olarak iç pazarda, %75’i kuru incir olarak dış ve iç pazarda tüketilmektedir. Yüksek kalorili, kalsiyum, potasyum ve A vitamini yönünden oldukça zengin olan kuru incirin tüketimi ülkemizde arzu edilen seviyeye henüz ulaşamamıştır.

 

Ülkemizde kişi başına düşen taze incir tüketimi ise 300-500 gramdır. Türkiye'nin yıllık sofralık kuru incir tüketim miktarı ise ortalama 5-6 bin ton civarındadır. Besin değeri ve sağlık açısından son derece önemli olan bu ürünümüzün çeşitli tanıtım faaliyetleri ile iç tüketiminin artırılması gerekmektedir. Bu miktarım artırılması gerek halkımızın yeterli ve dengeli beslenmesi, gerekse piyasalarda dengenin sağlanması bakımından gerekli görülmektedir.

 

İç Tüketimin Azlığı

 

Yurt içi tüketiminde en önemli sorunların başında tanıtım sorunu gelmektedir.

İhraç edilen incirler büyük bir titizlikle kontrolden geçirilmektedir. Ancak, ülkemizde, aflatoksin limitleri belirli olmasına rağmen, yurt içinde incir pazarlayan kuruluşların birçoğu, hiçbir kontrol yapmadan ürünü, iç pazara sürmektedir. Yurt dışına gösterilen özen iç piyasada da gösterilmeli ve tüketici korunmalıdır. İç tüketim yetersizdir. Ülke insanımızın yeterli ve dengeli beslenmesi, piyasa dengelerinin sağlanması bakımından gerekli tanıtım faaliyetleri yapılarak gerek kuru, gerekse taze incir iç tüketim miktarı artırılmalıdır. Gıda sanayicilerimizin bu ürüne ilgi göstermesi sağlanarak, özellikle incir ezmesinin pasta ve bisküvi sanayinde değerlendirilerek tüketimini artırılmalıdır. Alkol ve pekmez fabrikalarının modernizasyonu sağlanarak hurda incirlerin kullanım alanlarının artırılması ve tüketicilere ulaştırılması gerekmektedir.

 

Pazarlama

 

Kuru incirde alım ve pazarlama TARİŞ ve tüccarlar aracılığı ile yapılmaktadır. Ancak son yıllarda TARİŞ ‘in Pazar payının azalması incir fiyatları için üretici açısından büyük handikaplar oluşturmuştur.

 

Ülkemizde üretilen incirlerin yüzde 30’u genellikle taze olarak iç pazarda, yüzde 70’i ise kuru incir olarak iç ve dış pazarlarda tüketilmektedir. Ülkemizde incirin pazarlamasında kooperatiflerin payı yüzde 27,7’dir.

 

Pazarlama Yapısı

Kuru incir için geçerli olan pazarlama kanalları;

1) Üretici-komisyoncu-işleyici-iç tüketici

2) Üretici-tüccar-ihracatçı-dış pazar

3) Üretici-mahalli pazar-işleyici-ihracatçı-dış pazar

4) Üretici-TARİŞ alım merkezi-TARİŞ Merkez İncir Birliği-iç tüketici ya da dış tüketici

5) Üretici-komisyoncu-işleyici-perakendeci-iç tüketici

Sofralık taze incir için geçerli pazarlama kanalları ise;

1) Üretici-komisyoncu-ihracatçı-dış pazar

2) Üretici-tüccar-perakendeci-iç Pazar

3) Üretici-ihracatçı-dış pazar şeklindedir. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.