Takip Et

MART AYI TARIMSAL ÜRÜN –GİRDİ GÖSTERGELERİ VE FİYATLARI

Başta Türk çiftçisi olmak üzere pek çok kesim,sektör mensubu ve sade vatandaş piyasa fiyatları karşısında umutsuzluğa kapılmakta.Sonuç olarak da 2022 yılı enflasyon beklentileri %75’lere ulaşmış durumda.

Döviz ve faizin baskı altına alınması,bunu yanında enflasyonla mücadele eder gibi yapılıp hiç birşeyin yapılmaması,yapılıyor gibi görünenlerin etkisiz kaldığı,fiyatların önlenemez yükselişinin yeni fiyat artışalarına neden olması,devletin ve kamu kurumlarının da bu fiyat artışında yüksek yüzdelerde rol oynaması Türk ekonomisinin dengelerini daha da fazla bozmakta.

Her gelen ayınbir diğer aydan üretici ve tüketici aleyhine işlemesi,politika faizi ile piyasa faizleri arasındaki makasın açılması diğer bir etken.

Dövizin baskılanması ise dövizin tansiyonunu oldukça yükseldi.İnşallah döviz bir bahane bulup patlamaz.

Piyasadaki tarımı ve tüketiciyi ilgilendiren fiyat hareketleri Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar tarafından her ay olduğu gibi 1 Nisan 2022 tarihinde gene Türkiye Ziraat Odaları Birliği’nin araştırma sonuçları olarak bir basın toplantısı ile kamuoyunun bilgisine sunuldu.

Şemsi Bayraktar, Mart ayı üretici market fiyatlarında yaşanan değişimleri, Ramazan ayı öncesi fiyatları, girdi fiyatlarındaki anormal artışların üretici ve tüketici fiyatlarına yansımalarını ve dondan zarar gören üreticilerin durumlarını değerlendirdi.

Öncelikle bazı dikkat çeken meyve ve sebzelerdeki Mart ayında meydana gelen fiyat hareketleri ele alındı.

Mart ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkının en fazla elmada yüzde 456,81 oranında olduğunu belirten Bayraktar, sözlerini şöyle sürdürdü:

,“Elmadaki fiyat farkını limon yüzde 365,82, marul yüzde 321,26, maydanoz 303,13, yeşil mercimek yüzde 251,62, salatalık yüzde 248,89, kuru fasulye yüzde 230,35, kırmızı mercimek yüzde 223,57, kuru incir yüzde 223,01, karnabahar yüzde 212,22, ve kuru üzüm yüzde 207,64 oranında takip etti.

Mart ayında elmada üretici market fiyat farkı yüzde 450’nin üzerindeyken, 3 üründe yüzde 300’ün, 7 üründe ise yüzde 200’ün üzerinde gerçekleşti.

Elma 5,6 kat, limon 4,7 kat, marul 4,2 kat, maydanoz 4 kat, yeşil mercimek ve salatalık 3,5 kat, kuru fasulye 3,3 kat, kırmızı mercimek ve kuru incir 3,2 kat, karnabahar ve kuru üzüm 3,1 kat fazlaya tüketiciye satıldı.

Üreticide 2 lira olan elma 11 lira 14 kuruşa, 1 lira 70 kuruş olan limon 7 lira 92 kuruşa, 2 lira 90 kuruş olan marul 12 lira 22 kuruşa, 1 lira 14 kuruş olan maydanoz 4 lira 59 kuruşa, 8 lira 18 kuruş olan yeşil mercimek 28 lira 76 kuruşa, 4 lira 75 kuruş olan salatalık 16 lira 57 kuruşa satıldı. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.