Takip Et

TARIMDA MİLLİ BİRLİK PROJESİNİN GELECEĞİ VE İÇERİĞİ-1

Şu anda Türk tarımının gündeminde olan “Tarımda Milli Birlik Projesi” ile ilgili kamuoyu ve Türk üreticisi olarak bazı bilgileri basından elde edebilmekteyiz. Görünen o ki henüz kamuoyuna açıklanacak kadar olgunlaşmamış.

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, Uludağ Ekonomi Zirvesi'nde yaptığı konuşmada "Tarımda Milli Birlik adında bir projemiz var, bunu da inşallah Nisan, Mayıs ayı içinde açıklıyor olacağız. Alt detaylarını da şu anda doldurma aşamasındayız, yüzde 90-95 oranında bitirdik" cümlesi ile proje hakkında yüzeysel bir bilgi verdi.

Proje tam anlamı ile resmi ağızlardan açıklanmadığı için olumlu veya olumsuz görüş sahibi değiliz. Eleştirilerimiz basına sızdığı ve proje ile ilgili bilgisi olduğunu iddia eden kişi ve sivil toplum kuruluşlarının açıklamaları ışığında olacaktır.

Amacımız ise, eğer doğru ise, proje içinde yer alan yanlışların giderilmesine, doğru olanların kalması ve pekiştirilmesine matuf olacaktır.

Öncelikle yanlış bulduğumuz noktalardan başlayalım:

Tarımda Milli Birlik Projesi'nin temelini “Yalın Sistem” adı verilmiş piramit şeklinde bir yapı oluşturmaktadır. Dört katmanlı olarak tasarlanan piramidin en alt katmanında 'çiftçiler', 'ormancılar', 'balıkçılar' şeklinde sıralanan üreticiler, üzerindeki katmanda Milli Birlik Kooperatifi, üçüncü katmanında ise Semerat Holding, piramidin en tepesinde ise ne anlama geldiği açıklanmayan Dünya Markası yer almaktadır.

Burada yer alan “Dünya Markası” deyiminden net bir anlam çıkmamaktadır.Dünya markası olarak Semerat Holding mi kastedilmektedir yoksa uluslararası dev bir tarım şirketi mi?

İkincisi ise durum vahim demektir. Birincisi ise Semerat Holding’i oluşturan kuruluşlar tamamen, projenin adı gibi milli midir?

Tarımda Milli Birlik Projesi'nin temelinde Tarım Orman Bakanlığı yapısı değiştirilmektedir. Bakanlığın merkezinde yer alan genel müdürlükler birleştirilerek daire başkanlığı düzeyine indirgenmektedir. Bunun ne yararı olacak belli değildir. Masa başı bürokrasisi daha fazla mevzuat üretecek ise, bürokrasi Türk üreticisinin değil, şu anda olduğu gibi ithalat holdingleri, aracılar, imalat sanayi lehine kürek çekmeye devam edecekse bu re-organizasyonun ne gibi bir anlamı olacaktır?

Üreticilerin bir üst örgütlenmesi olarak sunulan Milli Birlik Kooperatifi (MBK), bakanlık taşra teşkilatı ile Tarım Kredi Kooperatifi'nin 'konsolide' edilmesiyle kurulmaktadır. MBK on iki bölge müdürlüğünden oluşurken, bölge müdürlüklerinin de bölümlerden oluşması öngörülmektedir.

Bu örgütlenme hizmeti yerele götürmeyi amaçlıyorsa amenna…Ancak yerelleşme yeni Tarım Kredi Kooperatiflerinin işleyişini yeni baştan düzenleyen bir yasa ve genelge paketi ile de mümkün olabilecektir.

Bakanlığın il müdürlüğü örgütlenmesine karşılık gelen bölümlerle, il müdürlüğü düzeyindeki örgütlenme, şube müdürlüğü düzeyine indirgenmekte, bu yapıda ilçe müdürlüğü örgütlenmesine ilişkin bir bilgiye rastlanmamaktadır.

Önemli olan da ilçe örgütlenmeleridir. Defalarca yazdığımız gibi ziraat mühendisleri ve veterinerler arazide ve ahırda olmalı, bilgisayar başında evrak düzenlemekten kurtarılmalı; İlçe Tarım Müdürlükleri sadece denetleme ile yetkili olmalıdırlar.

Bu yapılanmayla bakanlık taşra teşkilatı ortadan kaldırılmakta, bakanlık karar merci olmaktan çıkarılarak temsili, işlevsiz bir yapıya dönüştürülmektedir.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.