Takip Et

TÜRK TARIMININ ANA YAPISAL SORUNLARI VE ÇÖZÜMLER-2

Dünkü yazımızda tarımda yapısallığın ne olduğunu açıklamaya ve bazı yapısal sorunlarla çözümlerine değinmiştik.

Bugün de devam ediyoruz.

• Uzun yıllar göz önüne alındığında diğer sektörlerde istihdam artmasına rağmen tarım sektöründe istihdam da düşüşünün meydana gelmesi olgusu tarımın milli gelirden aldığı payı azaltırken tarımın diğer bir ekonomik görevi olan istihdam sahasını daraltmaktadır;

• Gelişen tarımsal teknolojilerin tarımla zor ve geç entegre olmasında yer alan sorunların kaynağında gelişen teknolojiyi takip etmek için gereken üretici araşturmalarının yapılmayışı,teknolojiye ulaşmak için finansa erişememe problemleri bulunmaktadır.Çözüm ise üreticinin-her ne kadar Ziraat Odaları ve bazı üreticiler tarım fuarları aracılığı ile yeni teknolojilerle tanışıyor olsalar da-teknoloji takibinin yapılması için özendirici tedbirlerin alınması;

• Üretici eğitim seviyesinin gerektiği kadar yükseltilememesi;

• Toprak verimliliğinde süreklilik sağlanamaması, iklim, sulama, gübreleme, ilaçlama, jeolojik unsurların yeterince değerlendirilmemesi,çözüm için de Ziraat Odaları,Ziraat Fakülteleri,Ziraat Mühendisleri Odaları,Tarımsal Araştırma Enstitüleri,TİGEM ler arasında eğitim paketlerinin hayata geçirilmesi;

• Tarım politikalarının verimliliği arttırmak amacına matuf olmaması,Tarım ve Orman Bakanlığı’nca üretici odaklı orta ve uzun vadeli bir verimlilik stratejisinin ortaya konulması;

• Tarımda düzgün pazarlama sisteminin olmaması ve bu ağır sorunun çözümlenmesi için Türk pazarlama sisteminin şu merhalelerden geçerek üretici ve tüketici lehine işeyen,ihracata dönük bir pazarlama sistemin kavuşması;

Bunun içinde izlenecek yol:

1-Türk Ticaret Kanununda tarım ürünleri ve gıda pazarlamasının farklı bir bölüm olarak ele alınması ve bir bütün halinde yeni bir mevzuatın uygulamaya konulması;

2-Tarım ürünü ve gıda pazarlama sisteminin aksayan ve kâr paylaşımında adaletsiz ve haksız rekabet içeren yönlerinin yeni yasal düzenlemelerle bertaraf edilmesi

3- Tarım ürünü ve gıda pazarlama sistemi içinde yer alan ve büyük çoğunluğu kayıtsız olan aracı,çengelci,komisyoncu,tüccar,market ve pazarlamacı gibi yaklaşık 11 ayrı pazarlama aktörünün sayılarının azaltılması ve tamamının kayıt altına alınması;

4-Gelişmiş batı ülkelerinde olduğu gibi yukarıda saydığımız pazarlama aktörlerinin denetlenmesi,üretici ile doğrudan ticari bağlarının yasal düzenlemelerle kesilmesi;

5-Tarımsal üretim ve pazarlama kooperatiflerinin mevcut pazarlama aktörleri ile rekabet edebilir hale getirilmesi;

6- Tarımsal üretim ve pazarlama kooperatiflerinin,rehabilite edilmesi;

7- Tarımsal üretim ve pazarlama kooperatiflerinin pozitif ayrıma tabi tutulması,kooperatif ortağı üyelerin desteklemelerinin ayrı bir statüde değerlendirilmesi;

8-Kooperatif yöneticilerinin eğitimlerinin geliştirilmesi,aynı işi yapan aynı ve yakın coğrafyadaki kooperatiflerin birleştirilmesi;

9- Tarımsal üretim ve pazarlama kooperatiflerinin mevcut pazarlama aktörleri ile üretici arasında yer almasını sağlayarak,ticaretlerini kayıtlı olarak Tarımsal üretim ve pazarlama kooperatiflerinden yapmalarının sağlanması 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.