Takip Et

2016 kuru incir sezonu açılırken -7

Türkiye Ziraat Odaları Birliğinin oluşturduğu TZOB İncir Çalışma Grubu'nun incir üretim, tüketim ve pazarlaması ile ilgili raporunda yer alan tespitleri ışığında devam edelim.

İç Tüketimin Azlığı

Her ne kadar yurt içi tüketiminde en önemli sorunların başında aflatoksin sorunu büyük ölçüde aşılmış ise de. İhraç edilen incirler büyük bir titizlikle kontrolden geçirilmektedir. Ancak, ülkemizde, aflatoksin limitleri belirli olmasına rağmen, yurt içinde incir pazarlayan kuruluşların birçoğu, hiçbir kontrol yapmadan ürünü, iç pazara sürmektedir.

Hidrojen peroksit kullanımı konusu hala çözülememiş,ihracatçı ve işletmeciler mevzuat ve müşteri istekleri arasında sıkışıp kalmışlardır.

Yurt dışına gösterilen özen iç piyasada da gösterilmeli ve tüketici korunmalıdır. İç tüketim yetersizdir. Ülke insanımızın yeterli ve dengeli beslenmesi, piyasa dengelerinin sağlanması bakımından gerekli tanıtım faaliyetleri yapılarak gerek kuru, gerekse taze incir iç tüketim miktarı artırılmalıdır. Gıda sanayicilerimizin bu ürüne ilgi göstermesi sağlanarak, özellikle incir ezmesinin pasta ve bisküvi sanayinde değerlendirilerek tüketimini artırılmalıdır. Alkol ve pekmez fabrikalarının modernizasyonu sağlanarak hurda incirlerin kullanım alanlarının artırılması ve tüketicilere ulaştırılması gerekmektedir.

PAZARLAMA

Kuru incirde alım ve pazarlama TARİŞ ve tüccarlar aracılığı ile yapılmaktadır. Ülkemizde üretilen incirlerin yüzde 30’u genellikle taze olarak iç pazarda, yüzde 70’i ise kuru incir olarak iç ve dış pazarlarda tüketilmektedir. Ülkemizde incirin pazarlamasında kooperatiflerin payı yüzde 27,7’dir.

PAZARLAMA YAPISI

Kuru incir için geçerli olan pazarlama kanalları;

1) Üretici-komisyoncu-işleyici-iç tüketici

2) Üretici-tüccar-ihracatçı-dış pazar

3) Üretici-mahalli pazar-işleyici-ihracatçı-dış pazar

4) Üretici-TARİŞ alım merkezi-TARİŞ Merkez İncir Birliği-iç tüketici ya da dış tüketici

5) Üretici-komisyoncu-işleyici-perakendeci-iç tüketici

Sofralık taze incir için geçerli pazarlama kanalları ise;

1) Üretici-komisyoncu-ihracatçı-dış pazar

2) Üretici-tüccar-perakendeci-iç Pazar

3) Üretici-ihracatçı-dış pazar şeklindedir.

DESTEKLEME POLİTİKASI

İncir üreticisi ve işleyenlerine, direkt olarak yapılan bir destek bulunmamakta olup, destekleme alımı da mevcut değildir. Dünya taze incir üretimi ve dünya kuru incir ihracatında dünya da tekel konumundaki ülkemiz için incir stratejik bir ürün olup, taze ve kuru incir sektörünün ve incir üreticisinin geleceği açısından diğer bazı tarımsal ürünlerde olduğu gibi incirde de prim sistemine geçilmelidir.

İHRACAT

Dünyada her yıl yaklaşık 60-70 bin ton kuru incir ihracatı yapılmaktadır. Dünya ihracatının ortalama yüzde 55’i ülkemiz tarafından gerçekleştirilmektedir. İhracatımızın yüzde 60’ı Avrupa Birliği ülkelerine yönelik olup en önemli pazarlarımız sırasıyla Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya ve İsveç’tir. Ürünümüzün ikinci derecedeki alıcıları ise Hollanda, Avusturya, İsrail ve İsviçre’dir. Dünya ihracatında Türkiye’yi Yunanistan takip etmektedir. Dünya ithalatında ise en önemli ülkeler Almanya, Fransa ve İngiltere’dir. İtalya ihracatçı ülke olduğu gibi kuru incir ithalatı da yapmaktadır. Kuru incir ihracatımızda en önemli kalemleri ekstra kuru incir ve birinci sınıf incir oluşturmaktadır. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.