Takip Et

ÜZÜMCÜLÜKTE PAZARLAMA SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Her tarım ürününde olduğu gibi üzüm sektöründe de pazarlama en nemli sorunlardandır.

 

Bu yazımızda Öğr. Gör. Ömer Kürşad TÜFEKCİ ve Öğr. Gör. Nezihe TÜFEKCİ’nin BULDAN VE ÇEVRESİNDEKİ ÜZÜM ÜRETİCİSİNİN PAZARLAMA SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ,adlı araştırmalarını fazlaca değiştirmeden sunmak istiyorum.

 

Çözüm Önerileri

 

• Kuru üzüm pazarlamasında ve ihracatında en büyük problem temizliktir. Çoğunlukla yerde veya örtü üzerinde kurutulan üzümlerde ihracat esnasında temizlik en büyük problem olmaktadır. Özellikle kalite sistemleri gereğince üzümlerin beton veya tel sergi üzerinde kurutulması gerekmektedir. • Ürünlerin muhafazasına ve nakliyesine yönelik alt yapı geliştirilmelidir.

 

• Ambalajlamada özellikle en büyük pazarımız olan AB standartlarına uyum göstermek için çalışmalar yapılmalıdır. • Sofralık üzümün yurt içi pazarlaması 552 sayılı Hal Kanunu göre yapılmaktadır, bu kanun esaslarına göre üreticinin ürününü kendi pazarlama olanakları sınırlandırılmıştır. Üreticilerin de kendi ürünlerini pazarlama olanakları geliştirilmelidir.

 

• Sofralık üzümde ihracat döneminin genişletilmesine, çeşit ve pazar sayısının artırılmasına çalışılmalı ve bunlar için ihracata teşvik verilmelidir.

 

• Ürün pazarlamasında ve serbest piyasada oluşan fiyata en olumsuz etki kaçak yollarla özellikle İran’dan gelen üzümler sebep olmaktadır. Kaçak girişlerin önlenmesi için kontroller daha sıkı yapılarak, kaçak ürün girişi engellenmelidir.

 

• Üreticilerin pazarlık güçlerini artırabilmeleri bakımından örgütlenmeleri gerekmektedir.

 

• Üzümde alternatif değerlendirme şekillerinin geliştirilmesi gerekmektedir.

 

• Dünya genelinde var olan şarap açığı dikkate alındığında şaraplık üzüm yetiştiriciliğine gereken önem verilmeli ve şarap üretimi teşvik edilerek, şarap ihracatı artırılmalıdır.

 

• Üzüm suyu ihracatı hayata geçirilmelidir.

 

• İşletmelerin modernizasyonu sağlanmalı, üzüm suyu ve sirke tesisleri kurmak suretiyle üzümler değerlendirilmelidir.

 

• Yaş üzüm ve kuru üzüm fiyatları aynı anda açıklanmalıdır.

 

• Üzümün değer fiyattan satılması sağlanmalıdır.

 

• İhracatın artırılması için dış istekleri yönünde üretim yapılması sağlanmalı, yaş üzüm ihracatı teşvik edilmelidir.

 

• Ürünün serbest piyasada fiyatının oluşabilmesi için çok fazla alıcı ve satıcının bir arada bulunması gereklidir. Bunun için ürün ihtisas borsaları oluşturulmalı ya da mevcut borsalara işlerlik kazandırılmalı, ticaret borsaları tescil kurumu olmaktan çıkarılmalıdır.

 

• Tarım Sigortası Kanunu’nun işlerliği artırılmalıdır.

 

• İç ve dış tüketimi artırmak için fındıkta olduğu gibi Üzüm Tanıtım Fonu kurulmalı ve ziraat odaları etkin bir rol almalıdır.

 

• Özelleştirme çalışmalarında üreticilerin menfaati göz önüne alınmalıdır.

 

• TARİŞ’in piyasada daha etkin olabilmesi için devlet tarafından desteklenmelidir. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.