Takip Et

2017 İNCİR SEZONUNA GİRERKEN (Taze İncirin Pazarlama Sorunları)

Taze incir sezonunun başlayacağı şu günlerde üreticisinin sorunlarını pazarlama, yetiştirme ve hasat dönemi sorunları olarak üç bölümde ele alabiliriz.

TAZE İNCİRİN PAZARLAMA AÇISINDAN SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Taze incir üretim yeri bahçeden toplandığı anda birkaç kanaldan tüketicinin sofrasına ulaşmaktadır. Bunlar, toptancı halleri, toptancı halleri ve üretim merkezi durumundaki köylerde yerleşik komisyoncular ve kantarcılar pazarlamanın ilk halkasını teşkil etmektedirler.

 

İkinci bir pazarlama yolu Buharkent ilçe merkezi ve köylerinde bulunan kamyonetlerle pazarlara mal nakleden üretici-pazarlamacılardır ki daha çok İç Ege ve turizm bölgelerinin ihtiyaç ve taleplerini karşılamaktadırar.

 

Üçüncüsü ise Denizli-İzmir devlet yolu üzerinde sergi açan üreticiler ki bu kesim en az gider ile en yüksek fiyattan taze incir satışı yapabilmektedirler. Üreticinin lehine olan bu satış çeşidinde kendi taze incirlerini kendileri satarakdaha iyi fiyat bulsalar da genel taze incir satışı ve üretimi içinde fazlaca bir yekun tutmamaktadır.Çok az miktarda satışa yöneliktir.

 

Toptancı hallerinde komisyonculuların aralarındaki rekabeti kendi lehlerinde değerlendiren diğer illerden gelen pazarcıların genelde tek amacı incir fiyatlarını aşağı çekmektir ve bunda da başarılı olmaktadırlar. Şöyle ki incir üreticiden 2-2,5 TL aralığında elinden çıkarken pazaryeri ve marketlerde taze incir fiyatları Nazilli’de 10,Antalya’da 12,5,Ankara’da 12-15,İstanbul’da 10-15 TL arasında tüketiciye ulaşmaktadır. Toptancı halinde komisyoncu 20-50 Kuruş arasında bir kârla yetinirken aradaki bu müthiş kâr kimlerin cebine inmektedir?

 

• ÇÖZÜM: 2016 yılında, bu konu ile lgili olarak Sayın Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik düşüncemize paralel bir demeç verdi. Her tarım ürününün tarla/bahçeden üreticiye ulaştığı süreçte her el değiştirmede fiyatını gösteren kapsamlı bir etiketle taşınması.

Ancak ne bu tedbir hayata geçirildi ne de üretici-tüketici arasındaki fiyat makasının daraltılması için elle tutulur her hangi bir somut adım ve sonuç…

 

İncir ilk turfanda günlerinde üreticiden 7-10 TL arasında alınırken haftası dolmadan 1,5-2 TL aralığına düşmektedir. Ancak Pazar ve market fiyatları % 300 civarında fazla seyretmektedir.

 

• ÇÖZÜM: İncir diğer pek çok meyve gibi yalnız taze veya yalnız kuru olarak satılmaz. Fiyatı düştüğünde dalında bırakırsınınız kuru incir olarak da ederini bulur. Üretici-komisyoncu –pazarcı çizgisinde komisyoncu ve pazarcının fiyat kırmak için bahanesi arz –talep dengesi, yani piyasaya çok incir sürülmesi. Her ne kadar böyle bir durum olmasa da-ülkemizde yıllık taze incir tüketimi kişi başına 250 gr.’mı bulmamaktadır-toptancı hallerine mal sevk eden üreticilerimiz fiyatların kırılması halinde ya sevk ettikleri malı durdurmalı veya azaltmalıdırlar.

 

• ÇÖZÜM: Belediyelerimiz devlet yolu üzerine daha modern incir satış yerlerinin açılmasına yardımcı olmalı ve öncülük etmelidirler.

• ÇÖZÜM:5403 sayılı Arazi Kullanımı ve Toprak Koruma Yasası’nın düzenlemesi ile artık her aileden en fazla bir çiftçi üretim yapabilecek, tarım arazileri ve dolayısı ile incir bahçeleri ,kardeşler arasında daha küçük parsellere bölünemeyecektir.Bu bakımdan Aydın incir üreticisi bir çocuğunu asgari ücretle diğer sektörlerde çalıştırma yerine,küçükten başlayarak,ürettiği ,başta incir olmak üzere,tüm tarım ürünlerini işleme ve pazarlamaya yönlendirmelidir.Yani her çiftçi evinden önce küçük tüccar,sonra orta ve büyük boy işletmeci… 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.