Takip Et

Aydın’da örtü altı üretim-jeotermal enerjinin ilişkileri-24

Aydın’da jeotermal enerjiden niçin seracılıkta yararlanamıyoruz sorusunun cevabını problemin önünde yer alan engelleri ve mevcut durumu ele aldık. Sonuç ve öneriler bölümünü ise 2012 yılında Aydın İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü için Kamil Özdemir ve arkadaşlarınca hazırlanan çalışmanın sonucu olarak ortaya koymaya çalışalım:

“Aydın İli jeotermal enerji kurulu gücü 82,46 MW olup 2015 yılı sonuna kadar 600 MW kurulu güç planlanmıştır. Aydın İli jeotermal kaynaklarının tamamı değerlendirildiğinde ise 1000 MW kurulu güç elde edilebileceği öngörülmektedir. 

Aydın İli jeotermal kaynakları ile elektrik üretimi yanında 100.000 dekar sera alanının ısıtılabileceği öngörülmektedir. 

Aydın İli jeotermal kaynaklarının diğer alanlarda özellikle seracılıkta kullanımı en az elektrik üretimindeki kadar önemlidir. 

Aydın İli jeotermal kaynakları, Ülkemizin ve İlimizin ihtiyaçlarına göre makro planda planlanmalı ve bölgede yaşayan halka yönelik mutlaka sosyal projeler üretilmelidir. 

Jeotermal Mevzuatta yapılacak değişiklikle jeotermal kaynakların, bölge halkının menfaatleri doğrultusunda da kullanımı sağlanmalıdır. 

Proje kapsamında, jeotermal enerjinin seracılıkta kullanımının önündeki tespit edilen engeller aşılarak jeotermal seracılığın gelişmesi sağlanmalıdır.”

Konuyu özet olarak ele alırsak:

*Jeotermal enerji şirketleri (Menderes Geotermal Sayın Muharrem Batal hariç) elektrik üretimi dışında sahalara yatırım yapmak istememektedirler.

*Bu davranış ve diğer endüstri dallarına yatırım yapmamak milli ekonomiye zarar vermekte jeotermal enerjinin israfına neden olmaktadır.

*Jeotermal enerji sistemleri doğal kaynağını kullandıkları Aydın ilinin ekonomisine doğrudan herhangi bir katkı yapmamaktadırlar.

*Jeotermal uygulamalar istihdam sorunu konusunda çözüm olmamaktadır.

*Jeotermal sistemler mevcut uygulamaları ve faaliyetleri ile Aydın ilinin doğal çevresine zarar vermektedirler.

*Bir tarım kenti olan Aydın tarımı, jeotermal sistemler tarım alanlarına inşa edilmesine rağmen ,jeotermal enerjiden yararlanamadığı gibi, jeotermal enerjinin zararını çekmektedir.

*5686 sayılı yasada jeotermal enerjinin, milli ekonomiden çok işletmecinin keyfiyetine bırakılması hem çevre hem ülke için kayıptır ve değiştirilmesi gerekir.

*Seracılığın yasal tanımı yapılmalıdır.

*Seracılığın önündeki bürokratik engeller kaldırılmalıdır.

*Aydın için TDİOSB projeleri bir paket halinde ele alınmalıdır. Özel projeler geliştirmelidir.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.