Takip Et

Türk tarımının pazarlama sorunu-13 sebze ve meyve-2

TZOB, Yaş sebze ve meyvenin önemini “Yaş Sebze ve Meyve Raporu”nda,

“ Genelde tarım, özelde yaş sebze meyve üretimi temel besin maddelerinin sağlanmasının yanı sıra sağlıklı beslenmenin de temini bakımdan hayati önem taşımaktadır. Günümüz yaşam koşullarında pek çok hastalığın ortaya çıkması ile birlikte sağlıklı beslenmeye yönelik ürünlerin tüketimi de hız kazanmıştır. Bu açıdan baktığımızda yaş sebze ve meyve yüksek oranda su, yaşam için önem arz eden mineraller, düşük oranda protein, karbonhidrat ve yağ içermeleri nedeniyle sağlıklı beslenmenin önemli bir parçası haline gelmektedir. Ayrıca bünyelerinde antioksidanlar, bitkisel kimyasallar, diyet lifi gibi yararlı bileşenleri içermeleri nedeniyle de kronik hastalıklara karşı koruyucu özellik taşımakta, vücudumuzun zararlı maddelerden temizlenmesini sağlamaktadır. Nitekim yapılan bilimsel araştırmalar sonucunda sebze ve meyve tüketimi kansere karşı korunmada oldukça etkin bulunmuştur.”

Doç. Dr Hasan Vural’ın araştırmalarına göre,

“Türkiye toplam tarım alanının (26,6 milyon hektar) yüzde 3,03'ünde sebze üretimi yapılırken, meyvelik alanın (meyvelik, bağ ve zeytinlik) payı yüzde 10.24'dür (Anonim, 2004).

Dağınık bulunan ağaçların kapladığı alan bu orana dahil değildir. Yine, 2004 yılı itibariyle toplam ülke bitkisel üretim değerinin (45 milyar 544 milyon lira) yüzde 26.05'i sebze üretimine, yüzde 27.95'i ise meyve üretimine aittir. Toplam meyve ve sebze üretim değeri yaklaşık olarak 24 milyar liradır. Sebze üretiminde pazarlanan kısmın oranı yüzde 88 iken, meyvede bu oran yüzde 86 kadardır. Buna göre, üretimin büyük kısmı pazara sunulurken, milyonlarca üreticinin geçim kaynağı oluşturmaktadırlar."

Bölgesel bazda yoğun üretimi yapılan meyvelerin pazarlaması ise ayrı bir ekonomik sorun olarak karşımıza çıkmaktadır.

“Kuru meyveler ( kuru incir, kuru üzüm, kuru kayısı v.b) gibi tarımsal ürünlerin pazarlanması yaş meyve pazarlanmasından farklı bir yapıya sahiptir. Bunlardan, kuru incirde alım ve pazarlama TARİŞ ve tüccarlar aracılığı ile yapılmaktadır. Ülkemizde üretilen incirlerin yüzde 30’u genellikle taze olarak iç pazarda, yüzde 70’i ise kuru incir olarak iç ve dış pazarlarda tüketilmektedir. Ülkemizde incirin pazarlamasında kooperatiflerin payı son yıllarda en alt seviyelere inmiştir.”

“ Kuru üzüm pazarlama kanalı içerisinde ise en büyük paya tüccarlar sahiptir. Bunu TARİŞ’in üzüm alımları izlemektedir. Üzüm kalitesinin düştüğü yıllarda TEKEL de önemli ölçüde kuru üzüm alımı yapmaktadır. Çekirdeksiz kuru üzüm borsada işlem gören bir üründür. Borsa satışlarını daha çok tüccar alım satımları belirlemektedir (Anonim 2004b).”

Kuru meyvenin aksine pek çok meyve ve sebze çeşidi taze ve kısa raf ömrü dikkate alınarak pazara sunulmak zorunda ve çabuk tüketilmek durumundadır. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.