Takip Et

ŞEMSİ BAYRAKTAR’A GÖRE GELİŞEN VE SÜT FİYATLARI-1

Türk tarımının büyük örgütü olan Türkiye Ziraat Odaları Birliği’nin Genel Başkanı Sayın Şemsi Bayraktar’ın tarım alanında ortaya çıkan son günlerdeki gelişmelerle ilgili görüşlerini “Türk tarımının liderliğinin'' yansıtılması bakımından aktarmayı sürdürüyoruz.

Son gün ve ayların en önemli sorunlarından birisi süt fiyatları. Ulusal Süt Konseyi'ne hakim süt sanayicilerinin, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanı Sayın Faruk Çelik’i aldatmaya kadar uzanan entrika ve manevraları artık süt üreticilerini canından bezdirmiş durumda.

''SÜT ALIMI ARTTI''

Bu konuda Sayın Bayraktar;

“Nisan ve Mayıs aylarında gerileyen sanayiye aktarılan inek sütü miktarının Haziran ayında artışa geçtiğini bildirerek, “sanayiye aktarılan inek sütü miktarı, Haziran ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 2,2 artarak 791 bin 429 tondan 808 bin 582 tona yükseldi.”

“2015 yılında sanayiye 8 milyon 937 bin 141 ton inek sütü aktarılmıştı. Haziran ayında sanayiye aktarılan inek sütü miktarı yüzde 2,2 arttı. Ocak-Haziran döneminde de sanayiye aktarılan inek sütü miktarı, geçen yılın aynı döneminin yüzde 2,2 üzerinde gerçekleşti. Rakamlar, hem aylık hem de 6 aylık dönem ele alındığında sanayicinin geçen yılki seviyelerin üzerinde süt almaya devam ettiğini gösteriyor.“

Sayın Bayraktar izlenen ve gelişen süt politikalarının sürüklendiği noktaya işaret etmektedir:

“Tespitlerimize göre, çiğ süt litre fiyatı Türkiye ortalaması olarak 2016 yılı Mart ayında 99 kuruşken, Nisan ayında 1 lira 2 kuruş, Mayıs ayında 1 lira 3 kuruşa, Haziran ayında 1 lira 6 kuruşa çıktı. Temmuz ayında 1 lira 5 kuruş oldu. Et ve Süt Kurumu, çiğ süt litre fiyatında Türkiye ortalaması 1 lira 15 kuruşu geçene kadar alımlara devam etmelidir. Eğer süt fiyatları 1 lira 15 kuruşun üzerine çıkarılamazsa hayvancılığımız sıkıntı yaşayabilir.”

''ÜRETİCİDE DÜŞÜYOR, MARKETTE ARTIYOR''

“İhracat, 2016’nın Ocak-Haziran dönemindeki tüm aylarında sürekli arttı. Bu rakamlar çok daha fazla artırılabilir. Ülkemiz, bu alanda milyarlarca dolarlık ihracat yapabilir. İhracat devamlılığının sağlanması için üreticiyi üretimden vazgeçirmeyecek alım fiyatlarına ihtiyaç vardır. Fakat değişen olumlu hava yani ihracatta yaşanan yukarı yönlü bu ivme, ne yazık ki üretici fiyatlarına yansımamaktadır. En kısa zamanda bunun üretici fiyatlarına yansımasını bekliyoruz.”

“Temmuz 2014 ile Temmuz 2016 tarihleri arasında üretici çiğ süt fiyatları yüzde 8,7 azalarak 1 lira 15 kuruştan 1 lira 5 kuruşa inerken, market ürünlerinin fiyatlarının yüzde 0,7 ile yüzde 24,9 arası değişen oranlarda artması kabul edilebilir bir durum değildir. Üreticimiz yoğun emek sarf ederek elde ettiği ürününü 2 yıl öncesinin bile değerine satamazken, marketlerde içme sütünün yüzde 11,6, yoğurdun yüzde 0,7, beyaz peynirin yüzde 9,8, tulum peynirinin yüzde 22,3, kahvaltılık tereyağın yüzde 16, dondurmanın yüzde 23, ayranın ise yüzde 24,9 oranında artmasını kabul etmemiz mümkün değildir. Biz üreticiler 24 ay önceki fiyatı muhafaza etmenin mücadelesini verirken marketlerde fiyatların artıyor olmasını, kamuoyunun takdirine bırakıyoruz. Bu işte bir yanlış olduğu herkes tarafından net olarak görülmektedir. Sütte şu an ülkede ne üretici ne de tüketici lehine işleyen bir piyasa vardır; sadece belli kazananların olduğu bir piyasanın sürdürülemez olduğu yakın zamanda görülecektir.”

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.