Takip Et

2014 YILI AYDIN TARIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ-5 (Bitkisel Üretim ve Tarım Toprakları Açısından Değerlendirme-1)

Aydın ili arazilerini incelediğimizde, topraklarımızın dağılımının şu şekilde karşımıza çıktığını göreceğiz:

Arazi Alan Miktarı(ha) Yüzdesi

Tarım arazileri 369 000 46

Orman alanları 314 000 40

Tarım dışı araziler 78.500 10

Çayır-mera alanları 25 000 2,5

Göl, bataklık alanları 15 000 1,5

TOPLAM 801 500 100

Tabloyu incelediğimizde artık tarıma açılabilecek arazilerin yaklaşık olarak 113 bin ha civarında olduğunu görmekteyiz. Bu arazilerin bir bölümünün coğrafi özellikleri nedeniyle tarıma açılması da imkânsızdır. Günümüzün teknolojisinin arazi düzenlemesi açısından ileri bir seviyede olması yeni tarım alanları kazanılması konusunda bizi ümitlendirmektedir.

Peki, yeni alanları nasıl elde edebiliriz?

Büyük Menderes’in ıslahı, yatağının düzenlenmesi ve çevresinde tarım dışı kalmaya devam eden sulak ve bataklık arazilerin tarıma açılması için iyileştirme çalışmaları.

DSİ kontrolünde bulunan mevsimlik çay ve derelerin yataklarının kontrolü, britlenmesi (bent yapımı ile taşkın ve akış rejimlerinin düzenlenmesi), yatak alanlarının minimuma düşürülerek elde edilecek alanların tarıma açılması.

2 B arazilerinin işlemlerinin daha hızlı sürdürülerek üreticilere tapu kayıtları ile beraber bir an önce devredilmesi.

Orman arazilerinin ağaçlandırılmasının sadece ceviz ve kestane ile sınırlı tutulmadan, alçak kesimlerde incir ve zeytin başta olmak üzere dikili tarıma açılması.

Taşlık ve tarım dışı olarak adlandırılan ve genellikle dağlık kesimlerde yer alan alanların tekrar etütlerinin yapılarak teraslama yöntemi başta olmak üzere yüksek dağ kesimi ve yayla tarımı projeleri üretilerek tarıma açılmaları.

Yukarıda saydığımız yeni toprak kazanımları yanında mevcut tarım topraklarının korunması ile ilgili çabalar da geniş bütçeler gerektirmektedir.

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın destekleme bütçesi, Anayasa hükmü olmasına rağmen 2014 yılında da yüzde 1 barajının altında kalmış, yüzde 0;06 seviyesinde gerçekleşmiştir. Aydın’a da İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğüne düşen pay da aynı oranda olmuştur.

Büyük Şehir Yasası ile beraber Aydın tarımı öksüz kalmıştır. İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü'nün bütçesi bu kadar ksıtlı iken, geçmişte İl Özel İdaresi’nin bütçesinden tarıma aktarılan pay hiç de küçümsenmeyeceği gibi, tarımı taşıyan ana kurum durumundaydı. Bugün ise tarımın finansmanı sahipsiz kaldı desek, yanılmış olmayız.

Tasrım finansmanındaki aksamalara GEKA’nın hala birincil tarımı teklif kalemleri arasına almaması, TKDK’nın ise küçük ve orta boy üreticiye hitap etmemesini de eklemek gerekir.

Aydın Büyük Şehir Belediyesi 2015 yılı bütçesi, 700 milyon lira olarak bağlandı. Tarım Komisyonuna Belediye Başkanlığından gelen tarıma ayrılacak rakam 1,3 milyon lira idi. Komisyon üyesi ve Efeler Ziraat Odası Başkanı Sayın Rıza Posacı’nın teklif ve çabalarıyla 3,93 milyon liraya yükselmiştir ki bu rakam Aydın Büyük Şehir Bütçesinin yüzde 0,56 sına tekabül etmektedir ve neredeyse Gıda Tarım Hayvancılık Bakanlığının genel bütçeden aldığı payla eş değer olup Efeler ilçesinin ihtiyaçlarını karşılamaktan dahi uzaktır.

Bu konuda iş yine İlimiz Milletvekillerine özellikle iktidar partisi milletvekillerine düşmektedir.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.