Takip Et

YENİ YATIRIMLAR İÇİN DESTEKLEME KURUMLARI (TKDK)

Yatırım ve yeni kazançlar için, özellikle Aydın çiftçisinin en büyük sıkıntısı birikmiş sermaye yokluğudur. Bunun da gerçek nedeni yıllardır ürettiği ürünlerin giderinin gelirinden fazla olmasıidevlet desteklemelerinin-buna rağmen yetersiz olması, ürün piyasalarının üreticiye değil aracıya kazandırması v.b.

 

Dünkü yazımızda Aydın için yatırım alanları ile, ilgili küçük bir liste sunmuştuk.

Listede yer alan yatırım çeşitlerinin tamamı hem öz sermaye hem de destekleme sermayesi gerektirmektedir.

Destekleme yapan kamu kurumlardan en yakınımda olan ve ilk akla gelen iki kurum TARIM VE KIRSAL KALKINMAYI DESTEKLEME KURUMU (TKDK) “IPARD PROGRAMI”-“ KIRSAL KALKINMA YATIRIMLARINI DESTEKLEME PROGRAMI (KKYDP)”, BÖLGESEL KALKINMA AJANSLARI (GEKA)’dır.

Bu iki kurum da üretici tarafından az tanınmakta, destek verdikleri yatırım alanları geniş olmasına rağmen üreticinin ihtiyacını tam olarak karşılamamaktadır.

 

Ayrıca TKDK desteklemeleri küçük üretici için cazip olamamaktadır. Çünkü başvuru sürecindeki bürokratik işlemler küçük üreticilerin desteklemelerden faydalanmasını zorlaştırmaktadır.

 

EGE BÖLGESİ TARIMSAL YATIRIM FIRSATLARI ÇALIŞTAYI, raporunda belirtildiği gibi TKDK çalışma sistemi tekrar gözden geçirilmelidir.

Küçük üreticilerin TKDK hibelerinden yararlanmasını zorlaştıran “ön ödeme” koşulunun kolaylaştırılması gerekmektedir.

Küçük üreticilerin orta ve yüksek kapasiteli hayvancılık işletmeleri kurması ve sürdürmesi zor olacağından bu işletmelerin yerel ürünlerin değerlendirilmesi, kırsal turizm vb. yatırımlara (tedbirlere) yönlendirilmesi, hazine arazisi kiralanıyor ise bunlara destek olunması yararlı olacaktır

Hayvancılık işletmesi kurmak isteyen küçük üreticilerin şirket vb. ortaklıklarla bir araya gelmeleri teşvik edilmelidir.

Ziraat Odaları iştirakleri, Kooperatif, Üretici Birliği gibi örgütlerin görev ve yetkileri netleştirilmeli ve bu örgütlerin de TKDK desteklerinden faydalanması sağlanmalıdır. Ayrıca TKDK Üretici Örgütlerinin Oluşturulması başlıklı tedbiri bir an önce faaliyete geçirmelidir.

Çağrı dönemlerinin yoğunluğu ve zamanlamasının üreticileri mağdur etmemesi için, bütçe planlaması da dikkate alınarak “aşamalı teklif çağrısı yöntemi” uygulanmalıdır.

Birincil tarım destklemelerine ayrılan bütçe artırılmalıdır.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.