Takip Et

TZOB GENEL BAŞKANI ŞEMSİ BAYRAKTAR’IN 2019 YILINI HAYVANCILIK AÇISINDAN DEĞERLENDİRMESİ-7

TZOB Genel Başkanı Sayın Bayraktar’ın 2019 yılına dair değerlendirmelerini bölümler halinde okuyucumuzun bilgisine, sunuyoruz.

ET VE SÜT ÜRETİMİ:

Üstelik Et ve Süt Kurumu’nun depolarında önemli miktarda et stoku olduğuna dair açıklamalar da mevcuttur. Bu alanı iyi planlamamız gerekmektedir.

Ülke hayvancılığı ancak ve ancak iç üretim geliştirilerek sağlanabilir.

Her türlü olumsuzluğa rağmen üreticimizin besi ve süt hayvancılığında kalması takdire şayan bir durumdur.

Yurt içi üretim desteklenmeli, başka ülkelerin çiftçilerine para kazandırılmamalıdır.

Üreticimiz, devletin vereceği desteklerle ve gümrük vergilerindeki koruyucu önlemlerle birlikte halkımızın ihtiyacını rahatlıkla karşılayabilir.

Ülkemizde kırmızı et açığının kapatılmasında küçükbaş hayvancılık en önemli alternatiftir.

Süt ve süt ürünleri ihracatımız 2019 yılı 11 aylık döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 5,3’lük artışla 282,5 milyon dolardan 329,8 milyon dolara yükselmiştir.”

 

HAYVANCILIKTA ÇÖZÜM: Kanatlı sektörünün ülkenin yüz akı sektörlerinden biri olduğunu söyleyen Bayraktar, sektörde doğrudan ve dolaylı olarak yaklaşık 500 bin kişinin istihdam edildiğini, 2 milyon kişinin de geçimini sağladığını belirtti. Güçlü bir alt yapıya sahip olan sektörün son zamanlarda, gerek üretimde, gerekse dış ticarette hızlı bir ivme yakaladığını ve büyümeye devam ettiğini ifade eden Bayraktar, şöyle devam etti:

“2018 itibarıyla kanatlı eti üretimimiz 2,2 milyon tona, yumurta üretimimiz ise 19,6 milyar adede yükselmiştir.

2019 yılı Ocak-Ekim döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre, tavuk eti üretimi yüzde 1,4 azalışla 1,8 milyon tonun altına gerilerken, tavuk yumurtası üretimi yüzde 1,3 artışla 16,5 milyar adede yükselmiştir.

Teknolojide en üst seviyeye ulaşan kanatlı sektöründe yapılan yatırımın karşılığı ne yazık ki alınamamaktadır.

Yemde dışa bağımlı olunması ve yükselen yem fiyatları maliyetleri etkilemekte, üreticileri sıkıntıya sokmakta, üretimin sürdürülebilirliğini ve kârlılığını engellemektedir.

Özellikle yumurta sektöründe üretim planlaması yapılamaması çoğu zaman sıkıntı oluşturmaktadır.

Sektör her zaman hastalıkların tehdidi altındadır.

Ülkemiz özellikle küçükbaş hayvancılık, kanatlı sektörü, süt ve süt ürünlerinde büyük ihracat potansiyeline ulaşabilecek imkanlara sahiptir.

Kanatlı eti ve ürünleri ihracatı 2019 yılı Ocak-Kasım ayı rakamı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3,8 artışla 519,2 milyon dolardan 538,7 milyon dolara çıkmıştır.

Yumurta ve yumurta ürünleri ihracatında ise 2019 yılında Irak’ın koyduğu ithalat yasağı nedeniyle kötü bir yıl yaşadık.

Nitekim, yumurta ve yumurta ürünlerinde 2019 Ocak-Kasım ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 33,2 azalarak 391,4 milyon dolardan 261,4 milyon dolara gerilemiştir.

İhracattaki en ufak bir aksama sektörü zor durumda bırakmaktadır.

Hayvancılıkta hedef, ithalat değil, iç üretimi artırmak ve ihracat yapmak olmalıdır. Ülkemizin hedefi de bu eksende belirlenmeli, iç üretimi artırıcı, dış pazarlarda rekabet edici ve pazar payını artırıcı politikalara destek verilmelidir.” 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.