Dr. Öğretim Üyesi Ali GÜREŞ

Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor

12 Temmuz 2014, Cumartesi

     

Bu haftaki konumuz; düzenli olarak yapılan yavaş tempolu aerobik egzersiz alışkanlığının genç kalmaya olan etkisi ya da geç yaşlanmaya etkisi nedir olacak. Genellikle hızlı yaşlanmayı tetikleyen pek çok sağlık sorununun çözümünde düzenli egzersiz alışkanlığının olumlu etkileri görülüyor. Egzersizin bu çok önemli etkisi özellikle damarlarınız üzerinde yoğunlaşır. Hipertansiyonu ve şeker hastalığını önleyip faydalı HDL kolesterolü artıran, zararlı LDL kolesterolü düşürüp daha iyi uykuyu ve daha az stresi oluşturan, pozitif bakışın ve iyilik hissinin mucize ilacı egzersiz bütün bu etkileriyle sağlıklı ve genç damarların güvencesidir. Yavaş tempoda düzenli yapılan aerobik egzersizler, HDL kolesterol düzeyini yüzde 5-15 artırır. Orta düzeyde egzersiz yapıldığında, yükselen zararlı kolesterol seviyeleriniz de (LDL kolesterol) azalma eğilimi gösterir. Haftada 3-4 kez 35-45 dakikalık bir egzersizle bu etkiyi sağlayabilirsiniz. Aerobik egzersizler kan basıncınızın kontrolünü kolaylaştırıp hipertansiyonla mücadelede de önemli yararlar sağlar. Egzersizin kalp hastalığı riskini düşürmesinin başlıca nedeni, kolesterol seviyenizi kontrol altında tutmasıdır. Yavaş tempolu egzersizler, kemik gücünüzü korur ve kemikler üzerinde olumlu bir yük yaratır. Bu yük kemik gücünün artırılması ve devamlılığını sağlar. Kemik yoğunluğunun azalması (osteoporoz) yaşla birlikte daha çok görülen önemli bir sağlık sorunudur. Bu sorun, menopoz sonrasında kadınlarda erkeklere oranla daha da önem kazanır. Her tür aerobik egzersiz, daha güçlü kemiklere sahip olmanızın garantisi gibidir.

Düzenli olarak yapılan aerobik egzersizler uzun dönemli hafızanız yaşla birlikte gerilemesini engeller. Egzersiz, beyin hücrelerine sağladığı yüksek miktarda besin öğesi ve bol oksijen ile de beyninizdeki yaşlanmanın etkilerini geciktirir. Aerobik egzersiz ayrıca, mesaj iletici aracı kimyasalların miktarının artmasına da yardımcı olur. Böylece mesajlar beyin hücrelerinize daha çabuk taşınır. Egzersiz, zekâ veya kavramsal yeteneğinizi olumlu yönde etkiler. Egzersiz önemli duygusal yararlar sağlar. Depresyonu, endişe ve diğer psikolojik sorunların şiddetini hafifletir. Araştırmalar, özellikle spor kulüpleri ve fitness merkezlerinde toplu olarak yapılan egzersizin depresyonu hafiflettiğini göstermektedir. Egzersiz bireylerin kendilerini daha mutlu hissetmelerini de sağlamaktadır. Düzenli egzersiz alışkanlığı strese karşı vücudunuzun verdiği aşırı kontrolsüz ve zararlı cevabı azaltır.

Egzersiz; vücudun insüline duyarlılığını arttırır. İnsüline karşı duyarlılığın artması ile kan şeker seviyesi düşer. Böylece pankreas bezinde yeniden insülin yapımına gerek kalmaz. Aktif insanların, genetik olarak hastalığa yatkın olsalar dahi, Tip II diyabet hastalığına yakalanma riskleri daha azdır. Diyabet belirtileri ortaya çıksa bile egzersiz, bu belirtilerin yaşlandırıcı etkilerini azaltır ve yavaşlatır. Egzersiz şeker hastalığında kan şekeri ayarını da kolaylaştırmaktadır. Düzenli ve ılımlı egzersiz alışkanlığı kalınbağırsak kanserine yakalanma riskinizi azaltabilir. Düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı prostat kanserinin önlenmesinde de faydalı olabilir. Aynı şekilde meme kanserini önleyebileceği düşünülmektedir.

Aerobik egzersizler, kendinize olan saygınızın artmasını, olaylara karşı daha az sinirli ve daha çok hoşgörülü olmanızı sağlayabilir. Kendinizi daha genç hissetmenize yardımcı olur. Kas gücünüzün ve aerobik form seviyenizin artması, kendinize ve çevrenize daha pozitif-olumlu bir bakış açısıyla yaklaşmanızı sağlayacaktır.

Aerobik egzersiz, yorgunlukla savaşmanıza yardımcı olur. Enerji seviyenizi artırarak, kendinizi daha iyi ve daha güçlü hissetmenize yardımcıdır. Yorgunluk tedavisinde egzersiz en güçlü ilaçlardan biri gibi kabul edilmelidir.

YARARLARI

Egzersizin başlıca yararları şunlardır; kilo vermenize yardımcı olur, tekrar almanızı engeller, vücudunuzu şekle sokar, kaliteli bir uyku sağlar, stresi azaltır, soğuk algınlığına yakalanma riskinizi azaltır, enerjik olmanıza yardım eder, prostat, meme ve kalınbağırsak kanserine karşı koruyucu etki sağlar, sırt ağrılarınızın azalmasına yardımcı olur, Kan basıncınızı düşürür, şeker hastalığı riskinizi azaltır, kendinize olan güveni pekiştirir, belleğinizi güçlendirir, baş ağrılarınızı azaltır, koroner kalp hastalıklarından korunmanızı sağlar, menopoz belirtilerini azaltır, iş performansınızı geliştirir, görüş açınızı değiştirir, felç geçirme riskinizi azaltır, iyilik hissini destekler, güven sağlar, aileniz ile daha fazla vakit geçirmenize yardım eder, kolesterolünüzü düşürür, yaratıcılığınızı geliştirir, grup çalışmasını destekler, depresyonu engeller, kendinizi daha genç hissetmenizi sağlar, vücudunuzu daha yakından tanımanızı sağlar, nefes alışlarınızı düzenler, astım belirtilerini azaltır, varis oluşumuna karşı koruyucudur, kemiklerinizi güçlendirir, kemik kırılganlığını önler, kanınızı inceltir, pıhtılaşma sorununu azaltır, daha kolay doğum yapmanızı sağlar, sigarayı daha kolay bırakabilirsiniz, safra kesesi hastalıklarından korur, artirit ağrılarınızı engeller. Sonuç olarak egzersiz yapmak hayattan aldığınız keyfi ve mutluluğu artırır. Mutlu ve sağlıklı hafta sonu dilerim.

Kaynaklar:** Caner. Emin Ergen (1990) "C;ocuk ve Spor" bilim ve Spor sf. 212. , Necati (1982) "çocuk ve Spor" Egzersiz Fizyolojisi sf.270.* Astrand, Per-Olof; Rodalh, Kaore "Body Dimensions and Muscular exercise" Text of work physiology sf. 401.*Dündar, Ugur (1994). Antrenman Teorisi sf. 151.** IImarinen, J; Viilimiiki (1984) Children and Sport sf. 7-8., Malina, Robert M; Cloude Bouchard (1991) Growt Naturation and Physical Activity. sf. 208-215.* Muratlı, Sedat (1988) Antrenman Bilgisi Yüksek Lisans ders notlan. İstanbul.* Ranck, G. Lawrence; (1973) "the effects of intensive training on the physiological development of the young athlete" A REVIEW OF THE RESEARCH LİTERATÜRE. sf. 1010107.** Zaichkowsky, Leonard, Thomas Martinek (1980) Growt and Development (The Child&Physical Activity) sf. 26-28.Fitness for Dummies'den yararlanılmıştır.



Yazarın Tüm Yazıları
EGZERSİZİN SOLUNUM SİSTEMİ HASTALIKLARINA ETKİSİ
Egzersiz Esnasında Sıvı Kaybının Etkileri Nelerdir?
EGZERSİZ VE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ ÜZERİNE ETKİSİ
KADINLAR NASIL EGZERSİZ YAPMALIDIR?
KORONAVİRÜS VE EGZERSİZ
Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?
Basit Egzersizlerle Sağlığınızı Koruyun
Jamaika Atletizm Sırları
Okul ve Egzersiz
Fibromiyalji ve Egzersiz
ALİ GÜREŞ KÖŞE
Genç kalmanın sırrı; aerobik egzersiz
Mahalli idareler sağlıklı yaşamın neresinde?
Rahatlatan egzersizler
Haydi zumbaya
Astım ve Bronşit Hastalarına Egzersiz Önerileri
Nabızla egzersiz
Ali Güreş köşe yazısı
Karın Sıkıştırma Egzersizleri
Egzersizle yaşlanma geciktirilebilir mi?
Kalp hastalıkları ve egzersiz
Egzersiz Yap Sivilcelerden Kurtul
Egzersiz ve romatizma
Cilt Güzelliğiniz İçin Egzersiz Yapın
Egzersiz ve beyin sağlığı
Egzersiz ve Bel Fıtığı
Koşu ve Yürüyüş İçin Öneriler
Çocuklarda fiziksel aktivite
Kegel Egzersizleri
Egzersiz ve Depresyon
Egzersizle Omuz Çökmesi ve Ağrısından Kurtulun
Karın Yağları ve Egzersiz
Egzersiz Yapmak Adet Dönemini Geciktirir mi?
Anemi ve Egzersiz
Her derde deva
Bacaklar için egzersiz
Egzersiz ve Oruç
Kadın ve egzersiz
Doğru Kardio Egzersizleri
Kalça kaslarını kuvvetlendirme egzersizleri
Hangisi faydalı? Koşu mu yoksa yürüyüş yapmak mı?
Egzersiz ve Romatizma
Egzersiz yap selülitten kurtul
Egzersiz hangi saatlerde yapılmalıdır?
Okul ve spor
Kabızlık ve Egzersiz
Spor kültürünün oluşmasında yerel yönetimlerin rolü
Tansiyon Hastaları Nasıl Egzersiz Yapmalı
Kilo Almak İstiyorsan Egzersiz Yap
Yerel Yönetimlerin egzersiz politikaları var mı?
Solunum Sistemimiz ve Egzersiz
Yerel Yönetimler Spor Aktivitelerini Desteklemeli
Egzersiz ve sigaranın etkileri
Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi
Spor Bilinci Yaratmak
Egzersizin Cinsel Sorunlar Üzerine Etkisi
Karaciğer Yağlanması ve Egzersiz
Egzersiz ve Doğru Nefes Alma
Egzersizin Testosteron ve Kas Gelişimine Etkisi
Kalp Sağlığınız İçin Dans Edin Lütfen!
Egzersiz Sırasında Kan Şekerinin Düşmesi
Göğüste Kireçlenmeye Karşı Egzersiz
Boyun ve Sırt Ağrıları İçin Pilates
Bayanlarda Ağırlık Çalışmasının Önemi
Esneme Egzersizlerinin Önemi
Tantra Egzersizleri ve Cinsel Performans
Egzersiz ve serotonin (Mutluluk)
Vücut Geliştirme ve Ergojenik Yardımcılar
Egzersiz yaparken sıvı kullanımı
Rahatlama egzersizleri
Düzenli Egzersiz Kalbinizi Nasıl Etkiler?
Hareketsiz yaşamın riskleri
Çocuklarda egzersiz ve hareket eğitimi
Sağlığınız için basit hareketler
Romatizma hastaları egzersiz yapabilir mi?
Düztabanlık ve ayak ağrıları için egzersizler
Farklı Zeminde Koşmalıyız
Regl döneminde uygun egzersiz
Çağın hareketsizlik sorunu var
Egzersizin stres üzerindeki etkisi
Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor
Ülseratif kolitli olan hastalar egzersiz yapabilir mi?
Egzersiz yapmak kolesterolü düşürür mü?
Bayanlarda kol arkası sarkmalarını önleyici egzersizler
Egzersizin Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkisi
Beliniz için egzersiz dönemi
Egzersizin beyin sağlığı üzerindeki etkisi
Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar
Egzersiz göğüs sarkmalarını engelliyor mu?
Kasık fıtığı için egzersiz önerileri
Parkinson hastaları egzersiz yapabilir mi?
Egzersizin migren üzerindeki etkisi
Yaşlılık döneminde egzersiz ve riskleri
Vücut geliştirirken yaptığımız hatalar
Egzersiz Yapmak Gribe Yakalanmayı Azaltıyor mu?
Egzersizle sırt ve bel ağrılarından kurtulun
Bayanlarda kalça sıkıştırma egzersizleri
Egzersizin Psikolojik Etkileri
Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi
Çocuğunuzun Kalbi Egzersize Ne Kadar Hazır?
Karın kaslarına yönelik egzersiz önerilerimiz
Zayıflama Uğruna Sağlığınızdan Olmayın
Farklı Ortamlarda Egzersiz ve Yükselti
Egzersizin Selülit Üzerine Etkisi
Egzersiz krampları
Yoğun Egzersizin Hormonlara Etkisi
Kas geliştiren ilaçların zararları
Duruş Bozukluğu İçin Egzersiz Önerileri
Egzersiz bunamanın ilacıdır
Vitaminler egzersizin etkisini azaltıyor mu?
Egzersizin beyin üzerine etkisi
Bebeklere egzersiz yaptırılır mı?
Soğuk havalarda egzersiz yaparken dikkat
Cumhuriyet Döneminde Spor ve Atatürk
Egzersiz yapmak gençleştirir mi?
Bayan Sporcuların Kabusu: Regl Döneminde Performans düşer mi?
Fiziksel aktivite yapma alışkanlığı edinme
Zencilerin performans üstünlüğü genetik mi?
Pilates yapmak zayıflatıyor mu?
Olimpiyatları neden kaybettik?
Egzersiz Kaliteli Yaşamın İlacıdır
Egzersizin Kas Hastalığına Etkisi
Egzersizde Ergojenik Destek Nedir?
Kalbinizi Egzersiz Yaparak Koruyun
Ankilozan spondilit Hastaları Ne Tür Egzersizler Yapmalı?
Oruçlu iken egzersiz yapılır mı?
Hamilelikte egzersiz yapılır mı?
Sıcakta fiziksel aktivite yapmak.
Regl Döneminde Egzersiz Yapılır Mı?
Lenf Ödemde Egzersiz Yapmak
Bayanlar için Yağlarından Kurtulma Önerileri
Çocuklarda Denge Gelişimi
Yaz Spor Okulları
Fiziksel Aktivite Esnasında Yapılan Yanlışlar
Göbek yağlarından kurtulmanın şifresi
Gençlik ve Spor Bayramı ile Ulusal Spor Politikası
Fiziksel aktivite beyin hücrelerini yeniliyor
Fiziksel aktivite ve zihinsel gelişim
Bırakın çocuklar oynasın
Muhteşem Tibet’in Beşlisi Nedir?
Ergenlik dönemde neden fiziksel aktivite yapılmalıdır?
Fiziksel aktivitenin osteoporoz üzerine etkisi
Hangi Egzersizler Büyüme Hormonunu Tetikler?
Fiziksel aktivite meme kanseri riskini azaltır mı?
Çalışma hayatında fiziksel aktivite
Yağlardan kurtulmak için şifreler
Aktivitenin psikolojik etkileri
Hangi fiziksel aktivite hangi hastalığa iyi geliyor?
Fiziksel aktivitenin iskelet sistemi üzerine etkileri nelerdir?
Egzersiz yapılan zemin ve kullanılan ayakkabı nasıl olmalıdır?
Çocuklar için hangi fiziksel aktiviteler boy uzatır?
Neden Sporcular Doping Kullanma İhtiyacı Duyarlar? Zararları Nelerdir?
Sporcular neden aniden ölüyor?
Müsabakalardan önce sporcular cinsel ilişkide bulunmalı mı?
Vücut Geliştirmede Kullanılan İlaçların Metabolizma Üzerine Olumsuz Etkileri
Yorgunluğa karşı fiziksel aktivite iyi gelir mi?