Dr. Öğretim Üyesi Ali GÜREŞ

Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi

24 Ocak 2015, Cumartesi

     

Bu haftaki yazımızda sizlere düzenli egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerine etkilerinden bahsetmek istiyorum. Doktorlar kış aylarının en belirgin hastalıklarından grip ve nezleden korunabilmenin, sağlıklı, yeterli ve dengeli beslenme ile mümkün olabileceğini belirtiler. İnsanların yaşamı hareket üzerine kurgulanmıştır. Doğal olarak, hareketsizlik sağlık durumunu olumsuz yönde etkilemektedir. Günümüzde teknolojik gelişmeler örneğin asansörlerin, yürüyen merdivenlerin ve motorlu ulaşım taşıtlarının yoğun olarak kullanımı kas kuvveti ihtiyacı ve insanların kas aktivitelerini azaltmıştır. Ayrıca, çoğu kişi düzenli egzersizin sağlığı için ne kadar faydalı olacağının bilincinde değildir. Bunların arasında maalesef spor uzmanları ve hekimler de yer almakta ve birçok hekim, hastalarına düzenli egzersiz önerisinde bulunmamaktadır.

Egzersiz yaparak bu yıl gripten korunabilir misiniz? Çoktan burnunuz akmaya başladıysa, öksürükler hapşırıklar peş peşe geliyorsa ne olacak? Yine de kendinizde egzersiz yapacak gücü bulabilecek misiniz? Düzenli egzersizin faydalı olmadığını kimse iddia edemez. Sağlığınızı korumada ve hastalıkları engellemede egzersizin etkisi tartışılmaz. Araştırma sonuçları düzenli egzersizin bağışıklık sistemini güçlendirdiğini ve virüslerle ve bakterilerle savaşmayı kolaylaştırdığını kanıtlamaya devam ediyor. Ancak grip belirtileriniz başladıysa ya da ateşiniz çıktıysa bile egzersiz yapmaya devam edilmememledir. Egzersizin yapmak bağışıklık sistemini güçlendiren en bilinen yöntemlerdendir. Kendinize bakmanın yolu düzgün beslenme, iyi uyku ve düzenli egzersizden geçiyor. Stresten uzak durmanın da kronik hastalıklardan korunmadaki etkisi göz ardı edilemez tabii.

Yapılan araştırmaların sonuçlarına göre günlük ortalama egzersiz bağışıklık sisteminizde büyük bir güçlenme sağlayabilirsiniz. Böylece bağışıklık sisteminiz hastalıklarla savaşabilir. Egzersizin yaptığınızda enfeksiyonlarla savaşmada görevli olan akyuvarlarınız vücudunuzda daha hızlı ilerleyebilir. Böylece virüs ve bakterilerle daha verimli şekilde savaşabilir. Sağlıklı kalmaya devam etmek için her gün 30-40 dakikalık egzersiz yapmalısınız. Bunlar genellikle aerobik egzersizleri olan yüzme, yürüme, bisiklete binme ve koşmak. Düzenli egzersizin formda kalmanıza da yardımcı olur. Bunun yanında stresi azaltmak ve uyku kalitesini arttırmaktaki etkisi de yadsınamaz. Stres akıl sağlığınızı ve fiziksel sağlığınızı kötü yönde etkileyebilir. Düzenli egzersizin kortizol ve adrenalin gibi stres hormonlarını azaltmada etkili. Bu hormonlar fazla salgılandığında sizin bağışıklık sisteminizi çökertebilir. Günde 7 - 8 saat uykunun sağlıklı kalmada etkisi de büyük. Bağışıklık sisteminiz güçleniyor ve bakteri ve virüslerle daha iyi mücadele edebiliyor. Günlük egzersiz ayrıca uyumanızı kolaylaştırır. Uykunuzu düzene sokmaya yardımcı olur. Diğer taraftan çok aşırı düzeydeki egzersiz, saatlerce spor salonunda kalmak ya da maraton koşmak gibi, bağışıklık sistemini olumsuz yönde etkileyebilir. Aşırı düzeydeki egzersizin akyuvar sayısını azalttığı ve stres hormonlarının seviyesini arttırdığı yönünde araştırmalar var. Bu hormonların stresle mücadeleyi kolaylaştırdığı doğru ancak sizi hastalıklara karşı dayanıksız hale getirdiği de bir gerçek.

Hafif düzeyde egzersizin bağışıklık sisteminin güçlenmesini sağlar. Ancak özellikle bir de hastaysanız egzersizin hafif olması önemli. Hasta olduğunuz süre vücudunuzu dinleyip ona iyileşmek için ihtiyacı olan zamanı tanımanız gerekir. Grip olduğunuzda vücudunuzu dinlendirin. Bırakın vücudunuz rahat rahat hastalığın baskısından kurtulsun. Ancak aşırı yüklenilmediğinde ve stres altında değilken bağışıklık sisteminizden yüksek performans bekleyebilirsiniz. Gripseniz ve ateşiniz varsa egzersiz konusunda dikkatli olmalısınız. Genellikle grip olan kişilerin ateşi 2 - 5 gün arasında yüksektir. Yüksek ateş, vücudunuzun enfeksiyonla, bakterilerle ya da virüslerle mücadele ettiğinin kanıtı. Bu aşamada egzersiz yapmak vücudunuzdaki baskıyı arttırır. Vücudunuzun daha fazla su kaybetmesine, dehidrasyona neden olur. Yani gribin pençesinden daha uzun süre kurtulmanızı engelleyebilir. Ateşiniz normale dönene kadar beklemek vücudunuzun savaşı daha kolay kazanmasına yardımcı olabilir. Böylece düzenli egzersiz programına geri dönmek sizin için kolaylaşır.

Eğer ateşiniz henüz yüksek değilse ama grip belirtilerinin geri kalanını yaşıyorsanız egzersizde antrenmanlarınıza dönmeden önce doktorunuza danışmanız iyi olabilir. Bu konuda uzmanlarımıza da danışabilirsiniz. Her şey geçtikten sonra egzersiz şansınız bir yere kaybolmamış olacak. Kendinizi gribin ellerinden kurtardıktan sonra düzenli egzersiz programınıza geri dönebilirsiniz. Daha fazla fayda elde etmek için bu sürelerin ikiye katlanmaları gerekir. Haftada en az iki egzersiz vücudun büyük kas grupları için ağırlık egzersiz yapılmalıdır. Orta yoğunluk düzeyi egzersizlere örnekler klasik danslar, düz zeminde bisiklet sürmek, kano sporu, bahçede çalışmak, çiftler tenis, hızlı yürüyüş, su içi aerobik olabilir. Zor yoğunluk düzeyi egzersizlere örnekler 16 km/saatten daha hızlı bisiklet sürmek, ağır bahçe işleri, tekler tenis, ip atlamak, hızlı yüzme, yokuş yukarı yürüme ve koşu olabilir. Bu önerilerin hükümetler düzeyinde yapılması önemlidir. Çünkü, Amerika’da hekimlerin sadece yüzde 40'ı hastalarıyla egzersizin önemi konusunda konuşmaktadır. Buna zaman ayıranların da egzersiz konusunda öneride bulunmadıkları bilinmektedir. Kısacası egzersiz vücudunuzun koruyan bir ilacıdır. İyi hafta sonları dillerim.

Kaynaklar: Egzersiz Fizyolojisi. N.Akgün, Bilim ve Spor.C.Açıkada,E.Ergeni.www.sifadoktoru.com/grip. www.hemensaglik.com/.../grip-nezle-ve-soguk-alginligi-Jump up to: a b Schulz TJ, Zarse K, Voigt A, Urban N, Birringer M, Ristow M (2007). "Glucose restriction extends Caenorhabditis elegans life span by inducing mitochondrial respiration and increasing oxidative stress". Cell Metab. 6 (4): 280–93. doi:10.1016/j.cmet.2007.08.011. PMID 17908557.* "Reuters" article on Ristow’s findings on the positive role of oxidative stress 



Yazarın Tüm Yazıları
EGZERSİZİN SOLUNUM SİSTEMİ HASTALIKLARINA ETKİSİ
Egzersiz Esnasında Sıvı Kaybının Etkileri Nelerdir?
EGZERSİZ VE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ ÜZERİNE ETKİSİ
KADINLAR NASIL EGZERSİZ YAPMALIDIR?
KORONAVİRÜS VE EGZERSİZ
Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?
Basit Egzersizlerle Sağlığınızı Koruyun
Jamaika Atletizm Sırları
Okul ve Egzersiz
Fibromiyalji ve Egzersiz
ALİ GÜREŞ KÖŞE
Genç kalmanın sırrı; aerobik egzersiz
Mahalli idareler sağlıklı yaşamın neresinde?
Rahatlatan egzersizler
Haydi zumbaya
Astım ve Bronşit Hastalarına Egzersiz Önerileri
Nabızla egzersiz
Ali Güreş köşe yazısı
Karın Sıkıştırma Egzersizleri
Egzersizle yaşlanma geciktirilebilir mi?
Kalp hastalıkları ve egzersiz
Egzersiz Yap Sivilcelerden Kurtul
Egzersiz ve romatizma
Cilt Güzelliğiniz İçin Egzersiz Yapın
Egzersiz ve beyin sağlığı
Egzersiz ve Bel Fıtığı
Koşu ve Yürüyüş İçin Öneriler
Çocuklarda fiziksel aktivite
Kegel Egzersizleri
Egzersiz ve Depresyon
Egzersizle Omuz Çökmesi ve Ağrısından Kurtulun
Karın Yağları ve Egzersiz
Egzersiz Yapmak Adet Dönemini Geciktirir mi?
Anemi ve Egzersiz
Her derde deva
Bacaklar için egzersiz
Egzersiz ve Oruç
Kadın ve egzersiz
Doğru Kardio Egzersizleri
Kalça kaslarını kuvvetlendirme egzersizleri
Hangisi faydalı? Koşu mu yoksa yürüyüş yapmak mı?
Egzersiz ve Romatizma
Egzersiz yap selülitten kurtul
Egzersiz hangi saatlerde yapılmalıdır?
Okul ve spor
Kabızlık ve Egzersiz
Spor kültürünün oluşmasında yerel yönetimlerin rolü
Tansiyon Hastaları Nasıl Egzersiz Yapmalı
Kilo Almak İstiyorsan Egzersiz Yap
Yerel Yönetimlerin egzersiz politikaları var mı?
Solunum Sistemimiz ve Egzersiz
Yerel Yönetimler Spor Aktivitelerini Desteklemeli
Egzersiz ve sigaranın etkileri
Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi
Spor Bilinci Yaratmak
Egzersizin Cinsel Sorunlar Üzerine Etkisi
Karaciğer Yağlanması ve Egzersiz
Egzersiz ve Doğru Nefes Alma
Egzersizin Testosteron ve Kas Gelişimine Etkisi
Kalp Sağlığınız İçin Dans Edin Lütfen!
Egzersiz Sırasında Kan Şekerinin Düşmesi
Göğüste Kireçlenmeye Karşı Egzersiz
Boyun ve Sırt Ağrıları İçin Pilates
Bayanlarda Ağırlık Çalışmasının Önemi
Esneme Egzersizlerinin Önemi
Tantra Egzersizleri ve Cinsel Performans
Egzersiz ve serotonin (Mutluluk)
Vücut Geliştirme ve Ergojenik Yardımcılar
Egzersiz yaparken sıvı kullanımı
Rahatlama egzersizleri
Düzenli Egzersiz Kalbinizi Nasıl Etkiler?
Hareketsiz yaşamın riskleri
Çocuklarda egzersiz ve hareket eğitimi
Sağlığınız için basit hareketler
Romatizma hastaları egzersiz yapabilir mi?
Düztabanlık ve ayak ağrıları için egzersizler
Farklı Zeminde Koşmalıyız
Regl döneminde uygun egzersiz
Çağın hareketsizlik sorunu var
Egzersizin stres üzerindeki etkisi
Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor
Ülseratif kolitli olan hastalar egzersiz yapabilir mi?
Egzersiz yapmak kolesterolü düşürür mü?
Bayanlarda kol arkası sarkmalarını önleyici egzersizler
Egzersizin Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkisi
Beliniz için egzersiz dönemi
Egzersizin beyin sağlığı üzerindeki etkisi
Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar
Egzersiz göğüs sarkmalarını engelliyor mu?
Kasık fıtığı için egzersiz önerileri
Parkinson hastaları egzersiz yapabilir mi?
Egzersizin migren üzerindeki etkisi
Yaşlılık döneminde egzersiz ve riskleri
Vücut geliştirirken yaptığımız hatalar
Egzersiz Yapmak Gribe Yakalanmayı Azaltıyor mu?
Egzersizle sırt ve bel ağrılarından kurtulun
Bayanlarda kalça sıkıştırma egzersizleri
Egzersizin Psikolojik Etkileri
Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi
Çocuğunuzun Kalbi Egzersize Ne Kadar Hazır?
Karın kaslarına yönelik egzersiz önerilerimiz
Zayıflama Uğruna Sağlığınızdan Olmayın
Farklı Ortamlarda Egzersiz ve Yükselti
Egzersizin Selülit Üzerine Etkisi
Egzersiz krampları
Yoğun Egzersizin Hormonlara Etkisi
Kas geliştiren ilaçların zararları
Duruş Bozukluğu İçin Egzersiz Önerileri
Egzersiz bunamanın ilacıdır
Vitaminler egzersizin etkisini azaltıyor mu?
Egzersizin beyin üzerine etkisi
Bebeklere egzersiz yaptırılır mı?
Soğuk havalarda egzersiz yaparken dikkat
Cumhuriyet Döneminde Spor ve Atatürk
Egzersiz yapmak gençleştirir mi?
Bayan Sporcuların Kabusu: Regl Döneminde Performans düşer mi?
Fiziksel aktivite yapma alışkanlığı edinme
Zencilerin performans üstünlüğü genetik mi?
Pilates yapmak zayıflatıyor mu?
Olimpiyatları neden kaybettik?
Egzersiz Kaliteli Yaşamın İlacıdır
Egzersizin Kas Hastalığına Etkisi
Egzersizde Ergojenik Destek Nedir?
Kalbinizi Egzersiz Yaparak Koruyun
Ankilozan spondilit Hastaları Ne Tür Egzersizler Yapmalı?
Oruçlu iken egzersiz yapılır mı?
Hamilelikte egzersiz yapılır mı?
Sıcakta fiziksel aktivite yapmak.
Regl Döneminde Egzersiz Yapılır Mı?
Lenf Ödemde Egzersiz Yapmak
Bayanlar için Yağlarından Kurtulma Önerileri
Çocuklarda Denge Gelişimi
Yaz Spor Okulları
Fiziksel Aktivite Esnasında Yapılan Yanlışlar
Göbek yağlarından kurtulmanın şifresi
Gençlik ve Spor Bayramı ile Ulusal Spor Politikası
Fiziksel aktivite beyin hücrelerini yeniliyor
Fiziksel aktivite ve zihinsel gelişim
Bırakın çocuklar oynasın
Muhteşem Tibet’in Beşlisi Nedir?
Ergenlik dönemde neden fiziksel aktivite yapılmalıdır?
Fiziksel aktivitenin osteoporoz üzerine etkisi
Hangi Egzersizler Büyüme Hormonunu Tetikler?
Fiziksel aktivite meme kanseri riskini azaltır mı?
Çalışma hayatında fiziksel aktivite
Yağlardan kurtulmak için şifreler
Aktivitenin psikolojik etkileri
Hangi fiziksel aktivite hangi hastalığa iyi geliyor?
Fiziksel aktivitenin iskelet sistemi üzerine etkileri nelerdir?
Egzersiz yapılan zemin ve kullanılan ayakkabı nasıl olmalıdır?
Çocuklar için hangi fiziksel aktiviteler boy uzatır?
Neden Sporcular Doping Kullanma İhtiyacı Duyarlar? Zararları Nelerdir?
Sporcular neden aniden ölüyor?
Müsabakalardan önce sporcular cinsel ilişkide bulunmalı mı?
Vücut Geliştirmede Kullanılan İlaçların Metabolizma Üzerine Olumsuz Etkileri
Yorgunluğa karşı fiziksel aktivite iyi gelir mi?