Dr. Öğretim Üyesi Ali GÜREŞ

Çalışma hayatında fiziksel aktivite

16 Mart 2013, Cumartesi

     

Fiziksel aktivite yapmanın çalışan kişilere etkileri nelerdir? 
Fiziksel ve psikolojik olarak fiziksel aktivite yapmak daha formda ve sağlıklı olmanıza katkı sağlayacaktır. Düzenli fiziksel aktivite yapmak kalp-dolaşım sistemi başta olmak üzere birçok hastalığa özellikle yüksek tansiyon, koroner hastalıklar, obezite, şeker hastalığı, osteoporoz ve hatta kansere yakalanma riskini azaltacaktır. Fiziksel aktivite yapan çalışanlar vücut ağırlıklarını daha rahat kontrol edilebileceklerdir. Daha zinde hale gelen çalışan bireyler, iş ve sosyal yaşantılarındaki yorgunluk, ağrı vb. yakınmaları daha az yaşayacaklardır. İş yaşantısının getirdiği stresle daha kolay baş edebileceklerdir. Fiziksel olarak zinde olan bireylerin kendilerine güvenleri daha yüksek olacak ve bu da iş hayatına olumlu yansıyacaktır. İş hayatındaki yorgunluğa, stresi daha iyi karşılayan ve dolayısı ile başarılı olan çalışanların iş dışı sosyal aktivitelere katılımları da artacaktır. Bu da bireyin kendisini daha mutlu hissetmesini sağlayacaktır.

Hangi çalışma grubunda olanlar mutlaka fiziksel aktivite yapmalıdır?
Bütün meslek grupları düzenli fiziksel aktivite yapmalıdır. Sürekli masa başında oturarak çalışanlar için fiziksel aktivite yapmak daha fazla önemli gözükse de mesleği nedeni ile aktif olanların da düzenli fiziksel aktivite yapması yukarıda bahsedilen artılara sahip olmak adına önemlidir.
Çalışan kişiler fiziksel aktivite yaparken nelere dikkat etmeli? Öncelikle kolay yapabilecekleri ve keyif alabilecekleri aktivite türünü seçmelidirler. Aşırı çaba, zorlama ve yarışma rekabetten uzak bir egzersiz şiddeti ve de süresi belirlemelidirler. Fiziksel aktivite yaparken amacın kas ağrılarına sahip olmak değil yok etmek, sinirlenmek değil sakinleşmek, stres atmak, kalbi yormak, tüketmek değil dolaşımı artırmak, düzenlemek olduğu unutulmamalıdır. Fiziksel aktivitenin ara sıra, akla geldikçe değil düzenli yapılmasına özen gösterilmelidir. Aceleci olmayıp vücudumuzun fiziksel aktiviteye uyumu sağlamalıdır, göreceli bir şekilde önce aktivite süresi daha sonra tempo ve şiddeti artırılmalıdır. Yapılan bir fiziksel aktiviteyi takiben belli bir süre sık solumak veya çarpıntı olması doğaldır. Fakat bunun 3-5 dakikadan fazla sürmemesi gerekir. Eğer sürüyorsa fiziksel aktivite şiddeti veya süresi fazla demektir, azaltılmalıdır.

Şirketler çalışanlarının fiziksel aktivite yapma konusunda ne kadar duyarlı?
Her ne kadar spor yapmaya olan ilgi ve duyarlılık toplumumuzda her geçen gün artsa da hali hazırda istenilen düzeyde olduğunu söylemek zordur. Sıklıkla zaman bulamamak ve yorgunluk bahanesi öne sürülmektedir.

Çalışanlar ne kadarı düzenli olarak fiziksel aktivite yapıyor?
Özellikle yaz mevsiminin gelmesi insanlarımızın fiziksel aktivite yapmaya ilgisini artırsa da ülkemizde düzenli fiziksel aktivite yapan sayısı batı toplumları ile karşılaştırıldığında ciddi azdır. Birçok ülkede insanlar işe yürüyerek veya bisikletle gitmeyi tercih ederken ülkemizde trafiğimizin, yollarımızın uygunsuzluğu vb. nedenler ile bu olanak da kullanılamamaktadır.

Türk toplumunun fiziksel aktiviteye yaklaşımı nasıl?
İnsanımız aktif fiziksel aktivite yapmaktan çok seyirci olmayı tercih etmektedir. TV ve yazılı basında egzersizin önemi işlendikçe, belediyeler olanaklar sundukça yürüme, egzersiz alanlarına ilgi ve yaklaşım artmaktadır.

Vaktim yok diyenlere neler önerilebiliriz?
İşim çok gerekçelerle eğer oturarak vakit geçirme konusunda fazla bir yol kat edilme olanağı yok ise, en azından alınan kalori azaltılmalı, iş dışı zamanda olabildiğince aktif olunmayı çalışılmalıdır. İşe yürüyerek veya bisikletle gitmek denenebilir veya işyerine belli mesafede bir yere arabayı park edip veya toplu taşıma araçlarından bir durak önce inip geri kalan bölüm yürünebilir. Kesinlikle asansör kullanılmamalıdır. İş yerinde çay, kahve yürüyerek gidip alınabilir. Öğle arasında iş arkadaşları ile bir yürüme grubu oluşturulabilir. Çalışılan kurumda futbol, voleybol gibi takımlar oluşturulabilir. Günlük iş takvimi içinde fiziksel aktivite için zaman ayrılmalı ve hiçbir nedenle taviz verilmemelidir. Seyahatlerde kalınan otelin spor olanakları kullanılabilir. Alışveriş vb. aktivitelerde araba parkın en uzak yerine park edilip yürünülebilir ve alışverişten önce dükkânlarda önce bir kaç tur atılabilir.
Şayet zamanın çoğu evde geçiriliyorsa TV seyrederken aktif olunabilir. En basit olarak TV karşısına bir basamak yüksekliğinde bir yükselti koyup inme-çıkma tarzında bir aktivite yapabilir. Sabahları erken kalkıp yürüyüş ve koşu ile ev işleri yapılabilir. Varsa düzenli bir şekilde köpek gezdirilebilir. Aile yürüyüşleri yapılabilir. Masa başında yapılabilecek kolay hareketler var mıdır? Masa başında ciddi enerji harcayacak hareketlerden çok sık kullanılan sırt bel kasalarını çalıştıracak hareketler ve ilgili kasları germe egzersizleri yapılabilir.

Genellikle çalışanları fiziksel aktivite teşvik etmek amaçlı olarak işverenlere ne düşüyor? Neler yapabilirler?
İş yerinde sportif aktiviteler için çalışanlara spor yapmaya uygun yerler yapabilirler. Fiziksel aktivite için saat ayırabilirler. Kurum bünyesinde spor hocaları barındırabilirler. Kurum içinde spor turnuvaları düzenleyebilirler. Fiziksel aktivitenin önemini içeren seminerler yapabilirler. Ayrıca işveren çalışanlarına örnek olmalı, iş yerindeki aktivitelere katılmalıdır. Bilimsel çalışmaların bulguları, çağımız sorunu olan obez kişi sayısındaki artışın yemedeki aşırı artıştan çok fiziksel aktivite düzeyindeki azalmadan kaynaklandığına işaret etmektedir. Herkesin her yerde, her zaman, en güvenilir, en ucuz ve en kolay yapabileceği aktivite tipi yürümektir ve koşu kadar etkilidir. “Yürüme programına nasıl başlayabilirim?” sorusunun yanıtı “Kapıyı açınız ve dışarıya çıkınız” olacaktır.

“Günün yorgunluğundan sonra fiziksel aktivite yapmak için çok yorgun oluyorum” sıkça duyulan bir ifadedir. Fiziksel aktivite yapma gerekçenizin zaten zaman içinde bu enerjiyi sağlamak olduğunu unutmayın ve bu kısır döngüyü yenmek gereklidir. Sabah erkenden kalkıp yapmayı deneyin veya öğle tatilinde yapmayı deneyin. Aceleci olmayın önce birinci gün sabah 5–10 dakika - akşam 5–10 dakika yürüyüşle başlayın veya gün içinde en enerjik olduğunuz saatte yapmaya çalışın. Sağlıklı ve mutlu günler diliyorum.

Kaynaklar:** www.sporhekimligi.com, **Egzersiz Fizyolojisi.N.Akgün,**Bilim ve Spor.C.Açıkada,E.Ergen,** www.net-saglik.com, 


Yazarın Tüm Yazıları
EGZERSİZİN SOLUNUM SİSTEMİ HASTALIKLARINA ETKİSİ
Egzersiz Esnasında Sıvı Kaybının Etkileri Nelerdir?
EGZERSİZ VE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ ÜZERİNE ETKİSİ
KADINLAR NASIL EGZERSİZ YAPMALIDIR?
KORONAVİRÜS VE EGZERSİZ
Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?
Basit Egzersizlerle Sağlığınızı Koruyun
Jamaika Atletizm Sırları
Okul ve Egzersiz
Fibromiyalji ve Egzersiz
ALİ GÜREŞ KÖŞE
Genç kalmanın sırrı; aerobik egzersiz
Mahalli idareler sağlıklı yaşamın neresinde?
Rahatlatan egzersizler
Haydi zumbaya
Astım ve Bronşit Hastalarına Egzersiz Önerileri
Nabızla egzersiz
Ali Güreş köşe yazısı
Karın Sıkıştırma Egzersizleri
Egzersizle yaşlanma geciktirilebilir mi?
Kalp hastalıkları ve egzersiz
Egzersiz Yap Sivilcelerden Kurtul
Egzersiz ve romatizma
Cilt Güzelliğiniz İçin Egzersiz Yapın
Egzersiz ve beyin sağlığı
Egzersiz ve Bel Fıtığı
Koşu ve Yürüyüş İçin Öneriler
Çocuklarda fiziksel aktivite
Kegel Egzersizleri
Egzersiz ve Depresyon
Egzersizle Omuz Çökmesi ve Ağrısından Kurtulun
Karın Yağları ve Egzersiz
Egzersiz Yapmak Adet Dönemini Geciktirir mi?
Anemi ve Egzersiz
Her derde deva
Bacaklar için egzersiz
Egzersiz ve Oruç
Kadın ve egzersiz
Doğru Kardio Egzersizleri
Kalça kaslarını kuvvetlendirme egzersizleri
Hangisi faydalı? Koşu mu yoksa yürüyüş yapmak mı?
Egzersiz ve Romatizma
Egzersiz yap selülitten kurtul
Egzersiz hangi saatlerde yapılmalıdır?
Okul ve spor
Kabızlık ve Egzersiz
Spor kültürünün oluşmasında yerel yönetimlerin rolü
Tansiyon Hastaları Nasıl Egzersiz Yapmalı
Kilo Almak İstiyorsan Egzersiz Yap
Yerel Yönetimlerin egzersiz politikaları var mı?
Solunum Sistemimiz ve Egzersiz
Yerel Yönetimler Spor Aktivitelerini Desteklemeli
Egzersiz ve sigaranın etkileri
Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi
Spor Bilinci Yaratmak
Egzersizin Cinsel Sorunlar Üzerine Etkisi
Karaciğer Yağlanması ve Egzersiz
Egzersiz ve Doğru Nefes Alma
Egzersizin Testosteron ve Kas Gelişimine Etkisi
Kalp Sağlığınız İçin Dans Edin Lütfen!
Egzersiz Sırasında Kan Şekerinin Düşmesi
Göğüste Kireçlenmeye Karşı Egzersiz
Boyun ve Sırt Ağrıları İçin Pilates
Bayanlarda Ağırlık Çalışmasının Önemi
Esneme Egzersizlerinin Önemi
Tantra Egzersizleri ve Cinsel Performans
Egzersiz ve serotonin (Mutluluk)
Vücut Geliştirme ve Ergojenik Yardımcılar
Egzersiz yaparken sıvı kullanımı
Rahatlama egzersizleri
Düzenli Egzersiz Kalbinizi Nasıl Etkiler?
Hareketsiz yaşamın riskleri
Çocuklarda egzersiz ve hareket eğitimi
Sağlığınız için basit hareketler
Romatizma hastaları egzersiz yapabilir mi?
Düztabanlık ve ayak ağrıları için egzersizler
Farklı Zeminde Koşmalıyız
Regl döneminde uygun egzersiz
Çağın hareketsizlik sorunu var
Egzersizin stres üzerindeki etkisi
Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor
Ülseratif kolitli olan hastalar egzersiz yapabilir mi?
Egzersiz yapmak kolesterolü düşürür mü?
Bayanlarda kol arkası sarkmalarını önleyici egzersizler
Egzersizin Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkisi
Beliniz için egzersiz dönemi
Egzersizin beyin sağlığı üzerindeki etkisi
Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar
Egzersiz göğüs sarkmalarını engelliyor mu?
Kasık fıtığı için egzersiz önerileri
Parkinson hastaları egzersiz yapabilir mi?
Egzersizin migren üzerindeki etkisi
Yaşlılık döneminde egzersiz ve riskleri
Vücut geliştirirken yaptığımız hatalar
Egzersiz Yapmak Gribe Yakalanmayı Azaltıyor mu?
Egzersizle sırt ve bel ağrılarından kurtulun
Bayanlarda kalça sıkıştırma egzersizleri
Egzersizin Psikolojik Etkileri
Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi
Çocuğunuzun Kalbi Egzersize Ne Kadar Hazır?
Karın kaslarına yönelik egzersiz önerilerimiz
Zayıflama Uğruna Sağlığınızdan Olmayın
Farklı Ortamlarda Egzersiz ve Yükselti
Egzersizin Selülit Üzerine Etkisi
Egzersiz krampları
Yoğun Egzersizin Hormonlara Etkisi
Kas geliştiren ilaçların zararları
Duruş Bozukluğu İçin Egzersiz Önerileri
Egzersiz bunamanın ilacıdır
Vitaminler egzersizin etkisini azaltıyor mu?
Egzersizin beyin üzerine etkisi
Bebeklere egzersiz yaptırılır mı?
Soğuk havalarda egzersiz yaparken dikkat
Cumhuriyet Döneminde Spor ve Atatürk
Egzersiz yapmak gençleştirir mi?
Bayan Sporcuların Kabusu: Regl Döneminde Performans düşer mi?
Fiziksel aktivite yapma alışkanlığı edinme
Zencilerin performans üstünlüğü genetik mi?
Pilates yapmak zayıflatıyor mu?
Olimpiyatları neden kaybettik?
Egzersiz Kaliteli Yaşamın İlacıdır
Egzersizin Kas Hastalığına Etkisi
Egzersizde Ergojenik Destek Nedir?
Kalbinizi Egzersiz Yaparak Koruyun
Ankilozan spondilit Hastaları Ne Tür Egzersizler Yapmalı?
Oruçlu iken egzersiz yapılır mı?
Hamilelikte egzersiz yapılır mı?
Sıcakta fiziksel aktivite yapmak.
Regl Döneminde Egzersiz Yapılır Mı?
Lenf Ödemde Egzersiz Yapmak
Bayanlar için Yağlarından Kurtulma Önerileri
Çocuklarda Denge Gelişimi
Yaz Spor Okulları
Fiziksel Aktivite Esnasında Yapılan Yanlışlar
Göbek yağlarından kurtulmanın şifresi
Gençlik ve Spor Bayramı ile Ulusal Spor Politikası
Fiziksel aktivite beyin hücrelerini yeniliyor
Fiziksel aktivite ve zihinsel gelişim
Bırakın çocuklar oynasın
Muhteşem Tibet’in Beşlisi Nedir?
Ergenlik dönemde neden fiziksel aktivite yapılmalıdır?
Fiziksel aktivitenin osteoporoz üzerine etkisi
Hangi Egzersizler Büyüme Hormonunu Tetikler?
Fiziksel aktivite meme kanseri riskini azaltır mı?
Çalışma hayatında fiziksel aktivite
Yağlardan kurtulmak için şifreler
Aktivitenin psikolojik etkileri
Hangi fiziksel aktivite hangi hastalığa iyi geliyor?
Fiziksel aktivitenin iskelet sistemi üzerine etkileri nelerdir?
Egzersiz yapılan zemin ve kullanılan ayakkabı nasıl olmalıdır?
Çocuklar için hangi fiziksel aktiviteler boy uzatır?
Neden Sporcular Doping Kullanma İhtiyacı Duyarlar? Zararları Nelerdir?
Sporcular neden aniden ölüyor?
Müsabakalardan önce sporcular cinsel ilişkide bulunmalı mı?
Vücut Geliştirmede Kullanılan İlaçların Metabolizma Üzerine Olumsuz Etkileri
Yorgunluğa karşı fiziksel aktivite iyi gelir mi?