Dr. Öğretim Üyesi Ali GÜREŞ

Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi

22 Şubat 2014, Cumartesi

     

Çok uzun zamandır birçok okuyucum tarafıma yönelttikleri önemli sorulardan birisi de, “hamileyim egzersiz yaparsam zararı olur mu?” ya da “bebeğimin beyin gelişimine etkisi olur mu?” Fiziksel yönden aktif olan kadınların daha kolay doğum yaptıklarına dair kanıtlar çok eskilere dayanmaktadır. Aristotales, zor doğumların pasif yaşam biçiminden kaynaklandığını belirtmiştir. İbrani kölelerin diğer kadınlardan daha kolay doğum yaptıkları ve çocuklarının daha zeki ve akıllı oldukları kutsal kitapta yazmaktadır. Yirminci yüzyılın başlarında egzersiz önerileri temiz havada yürüyüş yapmakla sınırlıyken 1930’larda daha aktif egzersiz programlarının ilk temelleri atılmıştır. Kişinin hamilelik süresince uzman doktor kontrolünde ve spor eğitim uzmanı eşliğinde güvenli şekilde egzersiz yapması önerilir. Egzersizin faydaları iyi bilinmesine rağmen birçok kadın gebe kaldıklarında bebeğe zararlı olabileceği düşüncesiyle egzersizi bırakır. Gebeliğe bağlı gelişen fizyolojik ve anatomik değişikliklere bağlı oluşabilecek risklere rağmen gebelik sırasında egzersiz yapmak çoğu kadın için faydalıdır. Sağlıklı bir gebe kadına gebelik egzersiz programı verilmeden önce obstetrik ve medikal riskler belirlenmelidir. Eğer egzersiz yapmak için obstetrik ve medikal riskler yoksa gebeler, egzersizin gebelik öncesi faydalarının gebelik sırasında da aynı şekilde devam edeceği göz önünde bulundurularak, düzenli, orta yoğunlukta egzersiz programı için teşvik edilmelidir. Ancak zihinsel ve zekâ gelişimini sadece genetik faktörlere bağlamak hiç de doğru değil. Birçok araştırmada anne adaylarının hamilelik döneminde izleyeceği doğru egzersiz yöntemleri bebeğin beyin gelişimi ve zekâsına olumlu etkilerinin olduğu ispatlanmıştır.

Uzmanlara göre, anne adayının hamilelikteki beslenme şekli, sağlık durumu ve duygusal hali egzersiz yapama düzeyi bebeğin beyin gelişimini etkiliyor. O halde, onun için iyi bir başlangıç yapın ve önerilerimize kulak verin. Her ne kadar bu öneriler yüzde 100 ispatlanmış olmasa da, yine de denemeye değer. Egzersiz de bebeğinizin zekâsını etkileyen etmenler arasında. ABD'nin Cleveland Case Western Reserve Üniversitesi'nde yapılan bir araştırma ilginç sonuçlar veriyor. Hamilelik sırasında düzenli olarak egzersiz yapan ve yapmayan 20 annenin çocuklarının zekâ düzeylerine 5 yaşına geldiklerinde bakılmış. Sonuç tahmin ettiğiniz gibi: Egzersiz yapan annelerin çocuklarının daha zeki olduğu anlaşılmıştır.

Bir başka araştırmada hamilelikte düzenli olarak egzersiz yapmanın bebeğin beynini geliştirdiği ispatlanmıştır. Kanada'da Montreal Üniversitesi'nde yapılan bu araştırma, hamilelikte egzersizin anne karnındaki bebeğin beynini geliştirdiğini ortaya koydu. Bilim insanları bir grup kadına hamileliklerinin 3. ile 6. ayları arasında, haftada üç gün, 20'şer dakika hafif spor yaptırdılar. Hamile diğer denek grubu ise, sportif faaliyetlerden tamamen uzak tutuldu. Doğumdan iki hafta sonra her iki denek grubunun bebeklerinin beyinlerinin gelişim derecesi özel yöntemlerle ölçüldü. GEO adlı bilim dergisinde yayınlanan habere göre, egzersiz yapan hamilelerin bebeklerinin beyinleri diğerlerine göre belirgin oranda daha iyi geliştiğini ispatlamışlardır. Öte yandan Almanya'daki yapılan bir araştırmada Köln Spor Yüksek Okulu, özellikle hamileliğin ilk aylarında ağır egzersizlerden kaçınılmasını tavsiye etti. Köln Spor Yüksek Okulu hamilelerin hafif başlayan ve artan tempoda egzersiz yapmaları gerektiğine dikkat çekti.

Sonuç olarak egzersizin faydaları tartışılmaz, fakat egzersizin şiddeti sağlık açısından son derece önemlidir. Günümüze kadar yapılan çalışmalar, hafif ve orta şiddetteki egzersizin sağlıklı gebe kadınlarda yararlı olduğu ve anne karnındaki bebeğe zararı olmadığı zekâ gelişimine katkı sağladığı yönündedir. Özellikle orta şiddette egzersiz, kişinin rahatlıkla konuşabilirken, kalp hızının maksimum 140-145 atım/dakikaya kadar çıkabildiği egzersiz düzeyi olarak tanımlanmaktadır. En ideal uygulama ise 220-yaş ile elde edilen değerin %60-70’indeki kalp hızının dikkate alınmasıdır. Egzersiz seçimi, gebelikte oluşabilecek fizyolojik değişikliklere göre yapılmalıdır. Örneğin, kırmızı kan hücreleri artmadan önce plazma hacmi artar ve gereksinime cevap verebilecek oksijen sağlamada bir yetersizlik ortaya çıkar. Ayrıca, gereksinimlerin artması, solunum hızını artırır, gebelikte aynı aktivite sırasındaki kardiyak debi (kalpten vücuda gönderilen kan miktarı) değerleri artış gösterir (gebe olmayan kadınların değerlerinin üzerine çıkar) Şiddetli aktivite hem annenin hem de bebeğin sağlığını tehlikeye sokar.

Bizim sizlere önerilerimiz;

Yürüme ve yüzme: Uygun hızda yüzme, solunumla ilgili değişikliklerin oluşturulmasında yeterli olabilir. Eğer kasık ağrı sorunu varsa, yüzme sırasında ayakları vurma hareketinden kaçınılmalıdır.

Düşük şiddetteki aerobikler egzersizler: Fiziksel uygunluk düzeyinin korunması üzerinde yoğunlaşırlar.

Bel sağlığı açısından Bazen İsveç topları da kullanılarak yapılan, gövde stabilizasyon egzersizleri.

Odada ya da salon çalışması: Gebeler, sabit bisiklet, koşu bandı ve kros aleti gibi hepsi de aerobik aktiviteyi destekleyen çalışmalar yapabilirler. Kuvvet eğitiminde teknik çok önemlidir. Kadınlar hafif, submaksimal ağırlıklarla çalışmalı, çeşitli egzersizler yaparak hem alt hem de üst gövde kas gruplarını kullanmayı hedeflemelidirler. Gebelik ilerledikçe ağırlıklar, setler ve tekrar sayısı azaltılmalıdır.

Sağlıklı ve mutlu kalın.

KAYNAKLAR: * Artal R, Rutherford S,Romem T, Kammule RK, Dorey FJ, Wiswell RA: Fetal heart rate responses to maternal exercise.Am J Obstet Gyne-col, 1986, 155:792-733. ** Bell RJ, Palma SM, Lumley JM: The effect of vigorous exercise du-ring pregnancy on birth weight. Aust N Z J Obstet Gynaecol 1995, 35:46.***Clapp JF, Dickstein S: Endurance exercise and pregnancy outcome. Med sci Sports Exercise 1984, 16, 556-562.****Clapp JF Exercise during pregnancy: a clinical update. Clin Spotrs Med ,2000 ,9(2): 273-8 ***** Clapp JF, Kim H, Burciu B, Lopez B Beginning regular exercise in early pregnancy: effect on fetoplacental growth. Am J Obstet Gyne-col, 2000, 183: 1484-8.***** Collings CA, Curet LB, Mullin JP Maternal and fetal responses to a maternal aerobic exercise program. Am J Obstet Gynecol , 1983),145, 702-707 ***** Collings CA, Curet LB: Fetal heart rate responses to maternal exerci-se. Am J Obstet Gynecol , 1985,151: 498-501. ******.Harrison R, Bulstrode F Percentage weight bearing during partial immersion in a hydrotherapy pool. Physiotherapy , 1987 , 68 (7): 216-220.*****Horns PN, Rotellife LP; Leggett JC, et al:Pregnancy outcomes among active and sedantary women. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 1996, 25:49,******Kardel KR, Kase T: Training in pregnant women: Effect on fetal dve-lopment and birth. Am J Obstet Gynecol, 1998, 178: 280 



Yazarın Tüm Yazıları
EGZERSİZİN SOLUNUM SİSTEMİ HASTALIKLARINA ETKİSİ
Egzersiz Esnasında Sıvı Kaybının Etkileri Nelerdir?
EGZERSİZ VE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ ÜZERİNE ETKİSİ
KADINLAR NASIL EGZERSİZ YAPMALIDIR?
KORONAVİRÜS VE EGZERSİZ
Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?
Basit Egzersizlerle Sağlığınızı Koruyun
Jamaika Atletizm Sırları
Okul ve Egzersiz
Fibromiyalji ve Egzersiz
ALİ GÜREŞ KÖŞE
Genç kalmanın sırrı; aerobik egzersiz
Mahalli idareler sağlıklı yaşamın neresinde?
Rahatlatan egzersizler
Haydi zumbaya
Astım ve Bronşit Hastalarına Egzersiz Önerileri
Nabızla egzersiz
Ali Güreş köşe yazısı
Karın Sıkıştırma Egzersizleri
Egzersizle yaşlanma geciktirilebilir mi?
Kalp hastalıkları ve egzersiz
Egzersiz Yap Sivilcelerden Kurtul
Egzersiz ve romatizma
Cilt Güzelliğiniz İçin Egzersiz Yapın
Egzersiz ve beyin sağlığı
Egzersiz ve Bel Fıtığı
Koşu ve Yürüyüş İçin Öneriler
Çocuklarda fiziksel aktivite
Kegel Egzersizleri
Egzersiz ve Depresyon
Egzersizle Omuz Çökmesi ve Ağrısından Kurtulun
Karın Yağları ve Egzersiz
Egzersiz Yapmak Adet Dönemini Geciktirir mi?
Anemi ve Egzersiz
Her derde deva
Bacaklar için egzersiz
Egzersiz ve Oruç
Kadın ve egzersiz
Doğru Kardio Egzersizleri
Kalça kaslarını kuvvetlendirme egzersizleri
Hangisi faydalı? Koşu mu yoksa yürüyüş yapmak mı?
Egzersiz ve Romatizma
Egzersiz yap selülitten kurtul
Egzersiz hangi saatlerde yapılmalıdır?
Okul ve spor
Kabızlık ve Egzersiz
Spor kültürünün oluşmasında yerel yönetimlerin rolü
Tansiyon Hastaları Nasıl Egzersiz Yapmalı
Kilo Almak İstiyorsan Egzersiz Yap
Yerel Yönetimlerin egzersiz politikaları var mı?
Solunum Sistemimiz ve Egzersiz
Yerel Yönetimler Spor Aktivitelerini Desteklemeli
Egzersiz ve sigaranın etkileri
Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi
Spor Bilinci Yaratmak
Egzersizin Cinsel Sorunlar Üzerine Etkisi
Karaciğer Yağlanması ve Egzersiz
Egzersiz ve Doğru Nefes Alma
Egzersizin Testosteron ve Kas Gelişimine Etkisi
Kalp Sağlığınız İçin Dans Edin Lütfen!
Egzersiz Sırasında Kan Şekerinin Düşmesi
Göğüste Kireçlenmeye Karşı Egzersiz
Boyun ve Sırt Ağrıları İçin Pilates
Bayanlarda Ağırlık Çalışmasının Önemi
Esneme Egzersizlerinin Önemi
Tantra Egzersizleri ve Cinsel Performans
Egzersiz ve serotonin (Mutluluk)
Vücut Geliştirme ve Ergojenik Yardımcılar
Egzersiz yaparken sıvı kullanımı
Rahatlama egzersizleri
Düzenli Egzersiz Kalbinizi Nasıl Etkiler?
Hareketsiz yaşamın riskleri
Çocuklarda egzersiz ve hareket eğitimi
Sağlığınız için basit hareketler
Romatizma hastaları egzersiz yapabilir mi?
Düztabanlık ve ayak ağrıları için egzersizler
Farklı Zeminde Koşmalıyız
Regl döneminde uygun egzersiz
Çağın hareketsizlik sorunu var
Egzersizin stres üzerindeki etkisi
Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor
Ülseratif kolitli olan hastalar egzersiz yapabilir mi?
Egzersiz yapmak kolesterolü düşürür mü?
Bayanlarda kol arkası sarkmalarını önleyici egzersizler
Egzersizin Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkisi
Beliniz için egzersiz dönemi
Egzersizin beyin sağlığı üzerindeki etkisi
Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar
Egzersiz göğüs sarkmalarını engelliyor mu?
Kasık fıtığı için egzersiz önerileri
Parkinson hastaları egzersiz yapabilir mi?
Egzersizin migren üzerindeki etkisi
Yaşlılık döneminde egzersiz ve riskleri
Vücut geliştirirken yaptığımız hatalar
Egzersiz Yapmak Gribe Yakalanmayı Azaltıyor mu?
Egzersizle sırt ve bel ağrılarından kurtulun
Bayanlarda kalça sıkıştırma egzersizleri
Egzersizin Psikolojik Etkileri
Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi
Çocuğunuzun Kalbi Egzersize Ne Kadar Hazır?
Karın kaslarına yönelik egzersiz önerilerimiz
Zayıflama Uğruna Sağlığınızdan Olmayın
Farklı Ortamlarda Egzersiz ve Yükselti
Egzersizin Selülit Üzerine Etkisi
Egzersiz krampları
Yoğun Egzersizin Hormonlara Etkisi
Kas geliştiren ilaçların zararları
Duruş Bozukluğu İçin Egzersiz Önerileri
Egzersiz bunamanın ilacıdır
Vitaminler egzersizin etkisini azaltıyor mu?
Egzersizin beyin üzerine etkisi
Bebeklere egzersiz yaptırılır mı?
Soğuk havalarda egzersiz yaparken dikkat
Cumhuriyet Döneminde Spor ve Atatürk
Egzersiz yapmak gençleştirir mi?
Bayan Sporcuların Kabusu: Regl Döneminde Performans düşer mi?
Fiziksel aktivite yapma alışkanlığı edinme
Zencilerin performans üstünlüğü genetik mi?
Pilates yapmak zayıflatıyor mu?
Olimpiyatları neden kaybettik?
Egzersiz Kaliteli Yaşamın İlacıdır
Egzersizin Kas Hastalığına Etkisi
Egzersizde Ergojenik Destek Nedir?
Kalbinizi Egzersiz Yaparak Koruyun
Ankilozan spondilit Hastaları Ne Tür Egzersizler Yapmalı?
Oruçlu iken egzersiz yapılır mı?
Hamilelikte egzersiz yapılır mı?
Sıcakta fiziksel aktivite yapmak.
Regl Döneminde Egzersiz Yapılır Mı?
Lenf Ödemde Egzersiz Yapmak
Bayanlar için Yağlarından Kurtulma Önerileri
Çocuklarda Denge Gelişimi
Yaz Spor Okulları
Fiziksel Aktivite Esnasında Yapılan Yanlışlar
Göbek yağlarından kurtulmanın şifresi
Gençlik ve Spor Bayramı ile Ulusal Spor Politikası
Fiziksel aktivite beyin hücrelerini yeniliyor
Fiziksel aktivite ve zihinsel gelişim
Bırakın çocuklar oynasın
Muhteşem Tibet’in Beşlisi Nedir?
Ergenlik dönemde neden fiziksel aktivite yapılmalıdır?
Fiziksel aktivitenin osteoporoz üzerine etkisi
Hangi Egzersizler Büyüme Hormonunu Tetikler?
Fiziksel aktivite meme kanseri riskini azaltır mı?
Çalışma hayatında fiziksel aktivite
Yağlardan kurtulmak için şifreler
Aktivitenin psikolojik etkileri
Hangi fiziksel aktivite hangi hastalığa iyi geliyor?
Fiziksel aktivitenin iskelet sistemi üzerine etkileri nelerdir?
Egzersiz yapılan zemin ve kullanılan ayakkabı nasıl olmalıdır?
Çocuklar için hangi fiziksel aktiviteler boy uzatır?
Neden Sporcular Doping Kullanma İhtiyacı Duyarlar? Zararları Nelerdir?
Sporcular neden aniden ölüyor?
Müsabakalardan önce sporcular cinsel ilişkide bulunmalı mı?
Vücut Geliştirmede Kullanılan İlaçların Metabolizma Üzerine Olumsuz Etkileri
Yorgunluğa karşı fiziksel aktivite iyi gelir mi?