Dr. Öğretim Üyesi Ali GÜREŞ

Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar

17 Mayıs 2014, Cumartesi

     

Bu haftaki yazımızda bir çok bayanı yakından ilgilendiren yüksek topuklu ayakkabı kullanımının ve buna bağlı olarak ayak ve ayak bileğine bağlı ağrıların ortaya çıkmış olması sorunlarını ele almaya çalışacağım. Bu konu yakın çevremde bulunan öğrencilerimin ve çok sevdiğim bir arkadaşımın bana ilettiği sorunların neticesinde konuyu ele aldım. Özellikle yüksek topuklu ayakkabılar pek çok kadın için şıklığın vazgeçilmez bir parçasıdır. Hatta bazen topuklu ayakkabıları ile sanki spor ayakkabı giyiyormuş kadar kolay ve rahat hareket edenler olabilir. Ancak ne kadar alışılsa da, topuklu ayakkabıların ayağa ekstra yük bindirdiği bir gerçektir. Bir de bu çok yüksek topuklular sivri ve dar burunluysa sorunlar çok fazla artar. Genel olarak ayakkabı topuğu 4-5 santimi geçtiği takdirde artık ayak zorlanacak ve hareketler farklı bölgelerde tahribat yaratacaktır. Ayrıca bu sorun özellikle ayak tendonu ve baldır kaslarının kısalmasına, ayak şekil bozukluklarına, ayakta nasır, ayak ağrısı ve hatta diz ve bel ağrılarına neden olmaktadır.

Özellikle yüksek topuklu ayakkabıların ayak ağrısını artırdığı bir gerçek. Ayak ağrısı ise bizi en çok etkileyen ağrılardan biridir. Vücudumuzu gün boyu oradan oraya taşıyan ve dengede durmamıza yardımcı olan ayaklarımızda sorun olduğunda, işlerimiz de aksamaya başlar. Ayak ağrısı yürümeyi ve ayakta durmayı zorlaştırdığından gün içinde, çalışırken veya gündelik işlerimizi yapmak istediğimizde zorluk çekebiliriz. Yorgunluktan, çok yürümekten, uzun süre ayakta durmaktan dolayı ayak ağrısı oluşabilir. Bununla birlikte ayak ağrısının başka nedenleri de olabilir tabii: Bu ağrıyı geçirmek için ilk iş olarak elbette ağrının kaynağını bilmek gerekir. Bazen ayak ağrısının tedavisi doğru bir ayakkabı seçmek bile olabilir ama en doğru teşhis ve buna uygun tedavi için doktorunuzla görüşmeniz en iyisidir.

Yapılan bazı araştırmalarda Amerikan Hackensack Üniversitesi doktorlarından Morris Morin topuklu ayakkabının zararları konusunu şöyle açıklıyor:

“Topuklu ayakkabılar uzun süreli olarak kullanıldığında, çok acı verici olabilirler. Özellikle topuk ve bileklere verdiği zararlar zaman gittikçe artar. Bu durumun kadınlar üzerinde psikolojik açıdan da olumsuzluklar yarattığı tespit edilmiştir. Amerikan Pediyatri Derneği ile yaptığımız bir araştırmada, topuklu ayakkabından vazgeçemeyen kadınların % 42’isinin acı hissettikleri fakat görünüşün onlar için daha önemli olduğundan bu durumu önemsemedikleri tespit edilmiştir. Bu, üzerine düşünülmesi gereken bir konu." Ülkemizde yapılan bir araştırmada ise; Denizli Devlet Hastanesi Ortopedi Uzmanı Dr. Ersin Kuyucu, halk arasında 'topuk dikeni' olarak bilinen hastalığın, yüksek topuklu ayakkabı giyenlerde daha çok görüldüğünü söyledi. Ayak taban kasının topuk kemiğine yapışma bölgesinde fazla zorlanma yüzünden oluşan yaraların sürekli hale gelmesi sonucunda ortaya çıktığını söyledi. Ana etkenin, ayaktaki adalenin yeteri kadar esnek çalışmaması olduğunu ifade eden Kuyucu, "Yürürken ayağın üzerine baskı uygulanır. Yürürken, spor yaparken sert ayakkabılar giyildiğinde ya da çıplak ayakla sert zeminde yüründüğünde topuk ağrısı başlar. Pekçok kişi bu ağrıyı başta görmezden gelir ve günlük aktivitelerini sürdürmeye devam eder. Belli bir zaman sonra topuk dikeni ağrısı kronikleşecek ve beraberinde birçok sorunu da getirecektir" dedi. Topuk dikeninin genellikle yaşlılarda, obez ve yüksek topuklu ayakkabı giyen kişilerde daha çok görüldüğünü vurgulayan Uzm. Dr. Kuyucu, "Ayakta fazla zaman geçiren meslek gruplarında, ev hanımlarında, aşırı kilolu kişilerde ortaya çıkabilir. Hastalar, sabahları yere bastıkları zaman ciddi bir ağrıyla karşılaşır. Biraz yürümenin ardından ağrı azalır fakat uzun süre ayakta kalındığı zaman tekrarlar" diye konuştu. Topuk dikeni hastalığında ayakkabı seçiminin önemli olduğunu anlatan Ersin Kuyucu, şunları kaydetti: "Tedavide birinci basamakta verilen ayak egzersizleri, hasta tarafından yapılmalıdır. Ek olarak destekleyici, uygun tabanlı ayakkabılar kullanılmalıdır. Tüm bunlara rağmen herhangi bir iyileşme olmazsa cerrahi işlem yapılmaktadır."

Uzmanlar yüksek topuklu ayakkabının oluşturduğu risklerin yaşlanma ile beraber daha da arttığını belirtmektedirler. 20′li ve 30′lu yaşlarda topuklu ayakkabı giymek daha az tehlikeli iken, 40′lı ve 50′li yaşlarda sağlık acısından daha tehlikelidir. Yaşınız ilerledikçe ayaklarınızı koruyan yağ depozitlerinin oluşumu da yavaşlar ve azalır. Bütün bu tehlikelere karşı yüksek topuklu ayakkabıdan vazgeçemeyenler için bazı tavsiyelerimiz olacak:

1- En konforlu topuklu ayakkabıyı tercih edin. Ancak topuk boyu mümkünse 4-5cm geçmesin

2- Özellikle silikon tabanlar kullanmaya çalışın. Olası düşme ve kayma durumlarında, silikon tabanlar ayağınız için iyi bir koruyucu olacaktır.

3- Eğer ayağınız ağrımaya başlarsa kesinlikle bir doktora görünün. Ona sorunlarınızı anlatın ve ağrılarınızı kesinlikle hafife almayın.

4- İnce topuklardansa kalın topuklu ayakkabıları tercih edin. Ayakkabınızın topuğu ne kadar kalın olursa, üzerinde taşıdığı ağırlığı daha fazla yayar bu da ayak sağlığınıza önemli bir katkı sağlayacaktır. Aynı zamanda aşil tendonunuzla ilgili oluşabilecek sorunların da büyümesini engelleyebilir kalın topuklu ayakkabı kullanmak.

Sonuç olarak, topuklu ayakkabı kullanma konusunda ısrarcıysanız bu verdiğimiz püf noktalara dikkat ederek oluşabilecek sağlık sorunların bir parça da olsa önüne geçmiş olursunuz. Ancak arkası alçak ayakkabılar veya topuk kısmında aşil için U şeklinde çentik olan lastik ayakkabılar bu bölgedeki enflamasyonu azaltmada yardımcı olabilirler. Arka bacak ve hamstring kaslarının germe ve kuvvetlendirme egzersizleri aşil tendonunun daha etkin işlev görmesini sağlar. Günde 10-15 kez, 30 saniye 2-3 kez yapılacak ayak bileği dorsifleksiyon germe egzersizleri ağrının azalmasına yardımcı olabilir. Theraband egzersizleri veya parmak ucuna yükselme egzersizleri şeklinde yapılacak ev güçlendirme egzersizleri de etkili olabilir. Bu ağrıları gidermek için aşil tendonu içine kortizon enjekte edilmesi önerilmemektedir. Kortizon tendonun zayıflamasına neden olabilir. Sağlıkla kalın...



Yazarın Tüm Yazıları
EGZERSİZİN SOLUNUM SİSTEMİ HASTALIKLARINA ETKİSİ
Egzersiz Esnasında Sıvı Kaybının Etkileri Nelerdir?
EGZERSİZ VE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ ÜZERİNE ETKİSİ
KADINLAR NASIL EGZERSİZ YAPMALIDIR?
KORONAVİRÜS VE EGZERSİZ
Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?
Basit Egzersizlerle Sağlığınızı Koruyun
Jamaika Atletizm Sırları
Okul ve Egzersiz
Fibromiyalji ve Egzersiz
ALİ GÜREŞ KÖŞE
Genç kalmanın sırrı; aerobik egzersiz
Mahalli idareler sağlıklı yaşamın neresinde?
Rahatlatan egzersizler
Haydi zumbaya
Astım ve Bronşit Hastalarına Egzersiz Önerileri
Nabızla egzersiz
Ali Güreş köşe yazısı
Karın Sıkıştırma Egzersizleri
Egzersizle yaşlanma geciktirilebilir mi?
Kalp hastalıkları ve egzersiz
Egzersiz Yap Sivilcelerden Kurtul
Egzersiz ve romatizma
Cilt Güzelliğiniz İçin Egzersiz Yapın
Egzersiz ve beyin sağlığı
Egzersiz ve Bel Fıtığı
Koşu ve Yürüyüş İçin Öneriler
Çocuklarda fiziksel aktivite
Kegel Egzersizleri
Egzersiz ve Depresyon
Egzersizle Omuz Çökmesi ve Ağrısından Kurtulun
Karın Yağları ve Egzersiz
Egzersiz Yapmak Adet Dönemini Geciktirir mi?
Anemi ve Egzersiz
Her derde deva
Bacaklar için egzersiz
Egzersiz ve Oruç
Kadın ve egzersiz
Doğru Kardio Egzersizleri
Kalça kaslarını kuvvetlendirme egzersizleri
Hangisi faydalı? Koşu mu yoksa yürüyüş yapmak mı?
Egzersiz ve Romatizma
Egzersiz yap selülitten kurtul
Egzersiz hangi saatlerde yapılmalıdır?
Okul ve spor
Kabızlık ve Egzersiz
Spor kültürünün oluşmasında yerel yönetimlerin rolü
Tansiyon Hastaları Nasıl Egzersiz Yapmalı
Kilo Almak İstiyorsan Egzersiz Yap
Yerel Yönetimlerin egzersiz politikaları var mı?
Solunum Sistemimiz ve Egzersiz
Yerel Yönetimler Spor Aktivitelerini Desteklemeli
Egzersiz ve sigaranın etkileri
Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi
Spor Bilinci Yaratmak
Egzersizin Cinsel Sorunlar Üzerine Etkisi
Karaciğer Yağlanması ve Egzersiz
Egzersiz ve Doğru Nefes Alma
Egzersizin Testosteron ve Kas Gelişimine Etkisi
Kalp Sağlığınız İçin Dans Edin Lütfen!
Egzersiz Sırasında Kan Şekerinin Düşmesi
Göğüste Kireçlenmeye Karşı Egzersiz
Boyun ve Sırt Ağrıları İçin Pilates
Bayanlarda Ağırlık Çalışmasının Önemi
Esneme Egzersizlerinin Önemi
Tantra Egzersizleri ve Cinsel Performans
Egzersiz ve serotonin (Mutluluk)
Vücut Geliştirme ve Ergojenik Yardımcılar
Egzersiz yaparken sıvı kullanımı
Rahatlama egzersizleri
Düzenli Egzersiz Kalbinizi Nasıl Etkiler?
Hareketsiz yaşamın riskleri
Çocuklarda egzersiz ve hareket eğitimi
Sağlığınız için basit hareketler
Romatizma hastaları egzersiz yapabilir mi?
Düztabanlık ve ayak ağrıları için egzersizler
Farklı Zeminde Koşmalıyız
Regl döneminde uygun egzersiz
Çağın hareketsizlik sorunu var
Egzersizin stres üzerindeki etkisi
Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor
Ülseratif kolitli olan hastalar egzersiz yapabilir mi?
Egzersiz yapmak kolesterolü düşürür mü?
Bayanlarda kol arkası sarkmalarını önleyici egzersizler
Egzersizin Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkisi
Beliniz için egzersiz dönemi
Egzersizin beyin sağlığı üzerindeki etkisi
Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar
Egzersiz göğüs sarkmalarını engelliyor mu?
Kasık fıtığı için egzersiz önerileri
Parkinson hastaları egzersiz yapabilir mi?
Egzersizin migren üzerindeki etkisi
Yaşlılık döneminde egzersiz ve riskleri
Vücut geliştirirken yaptığımız hatalar
Egzersiz Yapmak Gribe Yakalanmayı Azaltıyor mu?
Egzersizle sırt ve bel ağrılarından kurtulun
Bayanlarda kalça sıkıştırma egzersizleri
Egzersizin Psikolojik Etkileri
Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi
Çocuğunuzun Kalbi Egzersize Ne Kadar Hazır?
Karın kaslarına yönelik egzersiz önerilerimiz
Zayıflama Uğruna Sağlığınızdan Olmayın
Farklı Ortamlarda Egzersiz ve Yükselti
Egzersizin Selülit Üzerine Etkisi
Egzersiz krampları
Yoğun Egzersizin Hormonlara Etkisi
Kas geliştiren ilaçların zararları
Duruş Bozukluğu İçin Egzersiz Önerileri
Egzersiz bunamanın ilacıdır
Vitaminler egzersizin etkisini azaltıyor mu?
Egzersizin beyin üzerine etkisi
Bebeklere egzersiz yaptırılır mı?
Soğuk havalarda egzersiz yaparken dikkat
Cumhuriyet Döneminde Spor ve Atatürk
Egzersiz yapmak gençleştirir mi?
Bayan Sporcuların Kabusu: Regl Döneminde Performans düşer mi?
Fiziksel aktivite yapma alışkanlığı edinme
Zencilerin performans üstünlüğü genetik mi?
Pilates yapmak zayıflatıyor mu?
Olimpiyatları neden kaybettik?
Egzersiz Kaliteli Yaşamın İlacıdır
Egzersizin Kas Hastalığına Etkisi
Egzersizde Ergojenik Destek Nedir?
Kalbinizi Egzersiz Yaparak Koruyun
Ankilozan spondilit Hastaları Ne Tür Egzersizler Yapmalı?
Oruçlu iken egzersiz yapılır mı?
Hamilelikte egzersiz yapılır mı?
Sıcakta fiziksel aktivite yapmak.
Regl Döneminde Egzersiz Yapılır Mı?
Lenf Ödemde Egzersiz Yapmak
Bayanlar için Yağlarından Kurtulma Önerileri
Çocuklarda Denge Gelişimi
Yaz Spor Okulları
Fiziksel Aktivite Esnasında Yapılan Yanlışlar
Göbek yağlarından kurtulmanın şifresi
Gençlik ve Spor Bayramı ile Ulusal Spor Politikası
Fiziksel aktivite beyin hücrelerini yeniliyor
Fiziksel aktivite ve zihinsel gelişim
Bırakın çocuklar oynasın
Muhteşem Tibet’in Beşlisi Nedir?
Ergenlik dönemde neden fiziksel aktivite yapılmalıdır?
Fiziksel aktivitenin osteoporoz üzerine etkisi
Hangi Egzersizler Büyüme Hormonunu Tetikler?
Fiziksel aktivite meme kanseri riskini azaltır mı?
Çalışma hayatında fiziksel aktivite
Yağlardan kurtulmak için şifreler
Aktivitenin psikolojik etkileri
Hangi fiziksel aktivite hangi hastalığa iyi geliyor?
Fiziksel aktivitenin iskelet sistemi üzerine etkileri nelerdir?
Egzersiz yapılan zemin ve kullanılan ayakkabı nasıl olmalıdır?
Çocuklar için hangi fiziksel aktiviteler boy uzatır?
Neden Sporcular Doping Kullanma İhtiyacı Duyarlar? Zararları Nelerdir?
Sporcular neden aniden ölüyor?
Müsabakalardan önce sporcular cinsel ilişkide bulunmalı mı?
Vücut Geliştirmede Kullanılan İlaçların Metabolizma Üzerine Olumsuz Etkileri
Yorgunluğa karşı fiziksel aktivite iyi gelir mi?