Dr. Öğretim Üyesi Ali GÜREŞ

Kas geliştiren ilaçların zararları

21 Aralık 2013, Cumartesi

     

İyi görünümlü bir vücuda sahip olmak sağlıklı bireyler olduğumuzu göstermez. Çoğu kişi vücut yapısından memnun olmadığı için, vücudunu geliştirmek adına bir takım ilaçları kullanmaya başlar. Ancak vücut geliştirme ilaçlarının bazı yan etkileri bulunur ve genel vücut sağlığını tehdit eder. Son zamanlarda yapılan birçok araştırmada yaşları 15- 35 arasında değişen gençlerin vücudunu geliştirmek için bilinçsiz bir şekilde ilaç kullandıkları ve bu oranın gün geçtikçe artması bilim dünyasında endişe ile karşılanıyor. Maalesef gençler, bir an önce kaslı vücuda sahip olabilmek için çeşitli testosteronlar, hormon, Creatіn, L-Carnitine ve daha birçok ilaç kullanılıyor. Bunların kimisi spor salonlarından, kimisi de sokak satıcılarından temin edilmektedir. Bunlar kas geliştiriciler, yağ yakıcılar ve her türlü vitaminlerin olduğu katkılı besleyici olabilir. Bunları yoğun antrenmanlar amacıyla kullanılan ergojenik yardımcılar ile karıştırmamak gerek. Zira yoğun antrenman yapan sporculara bunların zararları yoktur. Ancak bünyesi zayıf olanlara ve de yoğun antrenman yapanlara tavsiye edilmektedir. Fakat asıl tehlike iğne ve ya ilaç olarak alınan kas hacmi arttırıcılardır, bunlar arasında ölümcül olanı seratonin maddesinin bulunduranlardır. Çok aşırı doz alımında vücuttaki bütün hormon dengesini yok ediyor. Dıştan alınmakta olan hormon sebebiyle vücut hormon üretimini yapmıyor. Sonunda da erkeklik hormonu olan testosteron salgılamayı kesmesi sebebiyle iktidarsızlığa yol açıyor. Önemli salgıları üretmekte olan Pankreas felç olur. İlerleyen yaşlarda böbrek problemi yaşanmasına sebep olabilir. Bu ilaç kullanılmaya devam edilirse vücut sisteminiz tamamen çöker. İlacın bırakılmasından sonra bile günlerce kalıntıların vücudu terk etmesi süresinde mavi renkli terlemenin olduğu görülmüştür. Fakat ilaç kesilmez ise sonuç kesinlikle ölüm olmaktadır.

 

Görüldüğü gibi vücut geliştirme protein tozu olarak bilinen vücut geliştirme ilaçlarının zararları tahmin edilenden çok daha fazladır. İnsan vücudunun dengesini bozarak kasları şişiren ilaçlar, kısa sürede organların iflasına sebep oluyor. Spor yapanların çok sık kullandığı bu maddelerin kullanımına, daha çok performansı artırmak için başvurulur. Yapılan araştırmalara göre spor yapan erkeklerin % 51'i, kadınların % 29'u besinsel destek kullanmaktadır. Neden destek kullandıklarına yönelik soruya ise, "sporda dayanıklılığı artırmak, enerji vererek spor sırasında oluşan yorgunluğu gidermek, kas kitlesini artırmak, toksin arındırıcı etkisi yaparak yabancı maddelerin vücudundan uzaklaşmasını sağlamak ve yağ yakımı yaratarak kilo vermeyi hızlandırmak" cevaplarını aldım. En çok kullanılan ürünleri sorduğumda bunların, vitamin mineral kompleksi, creatin, aminoasit karışımları, C vitamini, L-karnitin, polen, L-glutamin ve özel sporcu barları olduğunu öğrendim. Dehşete düşerek devam ettiğim çalışmamda, bunu kimlerin önerdiğini sorduğumda "antrenörler, broşür ve dergiler, doktorlar ve ilaç mümessilleri" cevabını aldım. Yan etkilerini sordum. Genelde şikayetler "aşırı yağlanma, kadınlarda baldır kaslarında büyüme, cinsel gücün azalması, tansiyon düşmesi ve alerji" olarak ortaya çıkıyor. Böylece kullanılan ürünlerin etken maddelerini ve spor yapan üzerinde oluşturduğu sağlık sorunlarını ayrıntılı olarak araştırdım.

 

Creatin: Bir amino asit olan creatin et, balık ve tavukta bulunmaktadır. Kas kitlesini artırmada kullanılır. Fakat sağlık için normal fiziksel aktivite yapanlar için etkiden çok zararı vardır. Uzun süreli kullanımı, karaciğer, böbrek hasarı, elektrolit bozuklukları, sıvı kaybı, kan basıncında artış, sindirim sistemi şikâyetleri ve kas kramplarına neden olabilmektedir. Kafein: daha çok uyarıcı niteliği olan kafein, spor yapanlarda kas kasılmasının düzenlenmesi, yorgunluğu azaltmak, dikkati toplamak, dayanıklılığı artırmak ve kanda serbest yağ asitlerinin yıkımı için kullanılmaktadır. Baş ağrısı, sinirlilik, idrar çıkışında artma, kalp ritim bozuklukları, görülen sağlık sıkıntıları arasındadır. Sodyum bikarbonat: alkali tuzları adı altında da satılan bu ürünler, kas hücrelerinde biriken ve yorgunluk belirtisine neden olan laktik asit birikimini engellemek için kullanılmaktadır. Karın ağrısı, ishal, sindirim sistemi şikayetleri, kas spazmları ve kalp ritim bozuklukları görülen en önemli şikayetlerdir. Aminoasit veya protein tozları: vücut geliştirme yapan kişilerin sıklıkla kullandığı desteklerdir. Kas büyüklüğünü ve gücünü geliştirmek amaçlı kullanılmaktadır. Aşırı protein tüketiminin, kas kütlesini belirli dozda artırabileceği ancak uzun süreli kullanımlarda yağlanma etkisinin de olacağı uyarıları yapılmaktadır. Polen: kullanımının sporcuda olumlu etkisi bulunmamaktadır. Hatta polen, hava temasıyla bakteri ve mantar üremesine elverişli bir ortam oluşturması nedeniyle alerji, astım, üritiker gibi sağlık sorunlarının oluşmasına yol açmaktadır.

 

Son yıllarda özellikle büyük şehirlerde çoğalan bazı spor salonlarında satılan kaçak ve bakanlık izni olmayan ürünler gençler tarafından büyük talep görüyor. Vücut geliştirme sporcuları ve spor hekimleri, kolaylıkla bulunan bu ürünlere dikkat çekiyor. Yurtdışında reçeteli satıldığı halde Türkiye’de heryerdе kolaylıkla bulunan bu ilaçlar kaslı bir vücut vaat еderken, ölüme sebep olabiliyor. Sporcuların kullandığı gıda takviyeleri artık marketlerden spor salonlarına pek çok yerde satılıyor. ‘Kas yapan, enerjiyi artıran, yağ yakımını hızlandıran’ bu ürünler, bilinçsiz kullanıldığında tehlike saçıyor. Reçetesiz satılan bu ürünler, böbrek hastalıklarından cinsel rahatsızlıklara kadar pek çok soruna sebep oluyor, ölüme götürebiliyor. Türkiye’de yasak olduğu halde internet üzerinden sipariş еdilеn ürünler de her geçen gün artıyor. Uzun süre kullanıldığında erkeklerde göğüѕleri büyütüyor, kadınlarda kıllanmaya yol açıyor. Bu sebeple Tarım ve Köyişleri Bakanlığı onayı olmayan ürünlerin kullanılmaması gerekiyor. Bütün bunlardan sonra evde vücut geliştirmek isteyen veya bir an önce hızlı vücut geliştirme olayına kafayı takan gençlere vücut geliştirme ilaçlarının zararları ile ilgili şu tavsiyeleri yapmamız gerekiyor. Gençlerin kas kütlesi artışı eşittir ve hayvansal protein, et, süt, yumurta еşitlemеsi çok bilinen ancak doğru olmayan bir ezberdir. Yoğun spor yapanlar, atletler, özellikle vücut geliştirme ѕporu ile ilgilenenler kaslarının gelişmesi için mutlaka ilave proteine ihtiyaçları olduğunu düşünürler. Oysa hiç hayvansal protein almadan bіle güçlü kaslara sahip olmak mümkündür. Prof. Dr. Colin Campbell’ın uzun yıllar süren “China Study” çalışması fazla proteinіn kanser riskini artırdığını kesin olarak göstermiştir. Bu çalışmaları da dikkate alarak, özellikle gençlerimizin bu konuda çok duyarlı ve dikkatli olmaları gerekmektedir. İlaçsız sağlıklı egzersizler dilerim.



Yazarın Tüm Yazıları
EGZERSİZİN SOLUNUM SİSTEMİ HASTALIKLARINA ETKİSİ
Egzersiz Esnasında Sıvı Kaybının Etkileri Nelerdir?
EGZERSİZ VE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ ÜZERİNE ETKİSİ
KADINLAR NASIL EGZERSİZ YAPMALIDIR?
KORONAVİRÜS VE EGZERSİZ
Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?
Basit Egzersizlerle Sağlığınızı Koruyun
Jamaika Atletizm Sırları
Okul ve Egzersiz
Fibromiyalji ve Egzersiz
ALİ GÜREŞ KÖŞE
Genç kalmanın sırrı; aerobik egzersiz
Mahalli idareler sağlıklı yaşamın neresinde?
Rahatlatan egzersizler
Haydi zumbaya
Astım ve Bronşit Hastalarına Egzersiz Önerileri
Nabızla egzersiz
Ali Güreş köşe yazısı
Karın Sıkıştırma Egzersizleri
Egzersizle yaşlanma geciktirilebilir mi?
Kalp hastalıkları ve egzersiz
Egzersiz Yap Sivilcelerden Kurtul
Egzersiz ve romatizma
Cilt Güzelliğiniz İçin Egzersiz Yapın
Egzersiz ve beyin sağlığı
Egzersiz ve Bel Fıtığı
Koşu ve Yürüyüş İçin Öneriler
Çocuklarda fiziksel aktivite
Kegel Egzersizleri
Egzersiz ve Depresyon
Egzersizle Omuz Çökmesi ve Ağrısından Kurtulun
Karın Yağları ve Egzersiz
Egzersiz Yapmak Adet Dönemini Geciktirir mi?
Anemi ve Egzersiz
Her derde deva
Bacaklar için egzersiz
Egzersiz ve Oruç
Kadın ve egzersiz
Doğru Kardio Egzersizleri
Kalça kaslarını kuvvetlendirme egzersizleri
Hangisi faydalı? Koşu mu yoksa yürüyüş yapmak mı?
Egzersiz ve Romatizma
Egzersiz yap selülitten kurtul
Egzersiz hangi saatlerde yapılmalıdır?
Okul ve spor
Kabızlık ve Egzersiz
Spor kültürünün oluşmasında yerel yönetimlerin rolü
Tansiyon Hastaları Nasıl Egzersiz Yapmalı
Kilo Almak İstiyorsan Egzersiz Yap
Yerel Yönetimlerin egzersiz politikaları var mı?
Solunum Sistemimiz ve Egzersiz
Yerel Yönetimler Spor Aktivitelerini Desteklemeli
Egzersiz ve sigaranın etkileri
Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi
Spor Bilinci Yaratmak
Egzersizin Cinsel Sorunlar Üzerine Etkisi
Karaciğer Yağlanması ve Egzersiz
Egzersiz ve Doğru Nefes Alma
Egzersizin Testosteron ve Kas Gelişimine Etkisi
Kalp Sağlığınız İçin Dans Edin Lütfen!
Egzersiz Sırasında Kan Şekerinin Düşmesi
Göğüste Kireçlenmeye Karşı Egzersiz
Boyun ve Sırt Ağrıları İçin Pilates
Bayanlarda Ağırlık Çalışmasının Önemi
Esneme Egzersizlerinin Önemi
Tantra Egzersizleri ve Cinsel Performans
Egzersiz ve serotonin (Mutluluk)
Vücut Geliştirme ve Ergojenik Yardımcılar
Egzersiz yaparken sıvı kullanımı
Rahatlama egzersizleri
Düzenli Egzersiz Kalbinizi Nasıl Etkiler?
Hareketsiz yaşamın riskleri
Çocuklarda egzersiz ve hareket eğitimi
Sağlığınız için basit hareketler
Romatizma hastaları egzersiz yapabilir mi?
Düztabanlık ve ayak ağrıları için egzersizler
Farklı Zeminde Koşmalıyız
Regl döneminde uygun egzersiz
Çağın hareketsizlik sorunu var
Egzersizin stres üzerindeki etkisi
Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor
Ülseratif kolitli olan hastalar egzersiz yapabilir mi?
Egzersiz yapmak kolesterolü düşürür mü?
Bayanlarda kol arkası sarkmalarını önleyici egzersizler
Egzersizin Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkisi
Beliniz için egzersiz dönemi
Egzersizin beyin sağlığı üzerindeki etkisi
Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar
Egzersiz göğüs sarkmalarını engelliyor mu?
Kasık fıtığı için egzersiz önerileri
Parkinson hastaları egzersiz yapabilir mi?
Egzersizin migren üzerindeki etkisi
Yaşlılık döneminde egzersiz ve riskleri
Vücut geliştirirken yaptığımız hatalar
Egzersiz Yapmak Gribe Yakalanmayı Azaltıyor mu?
Egzersizle sırt ve bel ağrılarından kurtulun
Bayanlarda kalça sıkıştırma egzersizleri
Egzersizin Psikolojik Etkileri
Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi
Çocuğunuzun Kalbi Egzersize Ne Kadar Hazır?
Karın kaslarına yönelik egzersiz önerilerimiz
Zayıflama Uğruna Sağlığınızdan Olmayın
Farklı Ortamlarda Egzersiz ve Yükselti
Egzersizin Selülit Üzerine Etkisi
Egzersiz krampları
Yoğun Egzersizin Hormonlara Etkisi
Kas geliştiren ilaçların zararları
Duruş Bozukluğu İçin Egzersiz Önerileri
Egzersiz bunamanın ilacıdır
Vitaminler egzersizin etkisini azaltıyor mu?
Egzersizin beyin üzerine etkisi
Bebeklere egzersiz yaptırılır mı?
Soğuk havalarda egzersiz yaparken dikkat
Cumhuriyet Döneminde Spor ve Atatürk
Egzersiz yapmak gençleştirir mi?
Bayan Sporcuların Kabusu: Regl Döneminde Performans düşer mi?
Fiziksel aktivite yapma alışkanlığı edinme
Zencilerin performans üstünlüğü genetik mi?
Pilates yapmak zayıflatıyor mu?
Olimpiyatları neden kaybettik?
Egzersiz Kaliteli Yaşamın İlacıdır
Egzersizin Kas Hastalığına Etkisi
Egzersizde Ergojenik Destek Nedir?
Kalbinizi Egzersiz Yaparak Koruyun
Ankilozan spondilit Hastaları Ne Tür Egzersizler Yapmalı?
Oruçlu iken egzersiz yapılır mı?
Hamilelikte egzersiz yapılır mı?
Sıcakta fiziksel aktivite yapmak.
Regl Döneminde Egzersiz Yapılır Mı?
Lenf Ödemde Egzersiz Yapmak
Bayanlar için Yağlarından Kurtulma Önerileri
Çocuklarda Denge Gelişimi
Yaz Spor Okulları
Fiziksel Aktivite Esnasında Yapılan Yanlışlar
Göbek yağlarından kurtulmanın şifresi
Gençlik ve Spor Bayramı ile Ulusal Spor Politikası
Fiziksel aktivite beyin hücrelerini yeniliyor
Fiziksel aktivite ve zihinsel gelişim
Bırakın çocuklar oynasın
Muhteşem Tibet’in Beşlisi Nedir?
Ergenlik dönemde neden fiziksel aktivite yapılmalıdır?
Fiziksel aktivitenin osteoporoz üzerine etkisi
Hangi Egzersizler Büyüme Hormonunu Tetikler?
Fiziksel aktivite meme kanseri riskini azaltır mı?
Çalışma hayatında fiziksel aktivite
Yağlardan kurtulmak için şifreler
Aktivitenin psikolojik etkileri
Hangi fiziksel aktivite hangi hastalığa iyi geliyor?
Fiziksel aktivitenin iskelet sistemi üzerine etkileri nelerdir?
Egzersiz yapılan zemin ve kullanılan ayakkabı nasıl olmalıdır?
Çocuklar için hangi fiziksel aktiviteler boy uzatır?
Neden Sporcular Doping Kullanma İhtiyacı Duyarlar? Zararları Nelerdir?
Sporcular neden aniden ölüyor?
Müsabakalardan önce sporcular cinsel ilişkide bulunmalı mı?
Vücut Geliştirmede Kullanılan İlaçların Metabolizma Üzerine Olumsuz Etkileri
Yorgunluğa karşı fiziksel aktivite iyi gelir mi?