Takip Et

Dr. Müh. Kürşat KAZANKAYA
e- posta : [email protected]

Sosyal Medya Marka İmajınızı Yerle Bir Edebilir!

28 Nisan 2018, Cumartesi

     

Bilindiği gibi şirketler, sosyal ağlarda açtığı kurumsal hesaplar ile müşterilerine daha iyi hizmet vermeyi amaçlıyorlar. Daha çok pazarlama, halkla ilişkiler ve reklam faaliyetleri için açılan hesapların gerek şirketlere gerekse tüketicilere sağladığı çok büyük avantajlar var. Ancak konuya şirketler açısından bakacak olursak kurumsal sosyal ağ hesaplarında yapılan hatalar, kurumların marka imajını yerle bir edebilir boyutta.

 

Örnek olarak Amerikalı Justine Sacco, IAC'ın Vimeo, The Daily Beast ve OKCupid gibi popüler web sitelerin iletişimini yapan bir halkla ilişkiler yöneticisiydi. 20 Aralık 2013'te hayatının hatasını yapmasıyla birlikte sosyal medya dünyasına ders niteliğinde bir deneyim yaşattı. Justine o gün Güney Afrika'ya giden uçağı havalanmadan az önce kişisel Twitter hesabından 200 kadar takipçisine bir espiri yapmak istedi. Yolladığı mesajda "Afrika'ya gidiyorum. Umarım AIDS kapmam. Şaka yapıyorum. Ne de olsa beyaz ırktanım!" yazıyordu ve 12 saatlik uçuşu başlamadan evvel telefonunu kapattı. Uçaktan indiğinde bu ırçkçı tweet 3 binden fazla kişi tarafından retweet edilmiş (yani mesajı görenler kendi takipçileri ile mesajı paylaşmış), dünya genelinde onbinlerce twitter kullanıcısının öfkeli yanıtlarına maruz kalmış ve hatta Justine adına #HasJustineLandedYet (Justine'in uçağı indi mi?) adlı -hashtag bile açılmıştı. Dünyanın en çok merak edilen uçuşlarından birinin sonunda telefonunu açan Justine, karşılaştığı manzara karşısında muhtemelen büyük bir şok geçirdikten sonra önce ilgili tweeti sildi, sonra hesabını kapattı. Ancak çığ gibi büyüyen tepkiler en nihayetinde Justine’in işinden olmasına neden oldu.

 

Bu sosyal medyayı dikkatsiz kullanan bir bireyin hatası. Ancak şirketlerin pazarlama ve iletişim amaçlı kullandığı en önemli mecralardan olan sosyal medya, pek çok kurumsal hataya da gebe ve her geçen gün bunlara birisinin eklenmesine tanık oluyoruz.

 

Örneğin sosyal medyayı çok etkin kullanan markalardan biri olan Starbucks firması da bir kriz yaşamıştı. Arjantin’de gerçekleşen olayda Starbucks tam anlamıyla kaş yaparken göz çıkarmış oldu. Twitter’de attığı mesajda; geçici bir arz sorunu nedeniyle orijinal Starbucks bardakları yerine Arjantin üretimi bardakları kullandıklarını ve bunun için müşterilerinden özür dilediklerini belirten yetkililer, beklenmedik bir tepki ile karşılaştılar. Olay birkaç saat içinde Arjantin’de “trend topic” oldu ve milliyetçi damarı şişen Arjantinli’lerden markaya tepkiler yağdı.

 

Başka bir örnekte Vodafone, Twitter hesabında ‘homo’ kelimesini içeren komik bir tweet yayınlamıştı. Bunu gören takipçilerinin paylaşmasıyla birlikte mesaj bir anda binlerce kişiye ulaştı. Mesaj hemen silindi ama artık çok geçti. Şirket hemen takipçilerinden özür diledi ve sosyal medya hesabını yöneten çalışanını işten çıkardığını açıkladı.

 

Görüldüğü gibi sosyal medya kullanımı ip üstünde yürümek gibi. Yapılan anlık bir hata veya boşbulunmuşluk markaların kurumsal imajını yerle bir edebiliyor. Bu nedenle firmaların sosyal medyada ün ve kriz yönetimi konusunda önceden hazırlıklı olmaları çok önemli. Kriz fiziksel veya farklı mecralarda gerçekleşmiş olsa bile yayılması sosyal medya aracılığı ile oluyor. Tabi ki sadece olumsuz örneklerle ön yargı oluşmasın. Birçok krizin sosyal medyanın etkin kullanılması ile çözüldüğü örneklerde tabi ki mevcut. Ancak özellikle CEO'ların ve yaklaşan seçimlerde siyasilerin sosyal medyayı kullanırken nelere dikkat etmesi gerektiğine dair uzmanından bilgi almalarını şiddetle tavsiye ederim. Bu haliyle sosyal medya, doğru kullanılınca bir mucize yanlış kullanıldığındaysa bir felakete sebep olan ateş gibi. Dolayısıyla paylaşım yapmadan evvel iki kere düşünmek gerekiyor.



Yazarın Tüm Yazıları

WEB 4.0 Geldi, Hoş Geldi… ( E-İhracat Coşacak ! )

1 Şubat 2024, Perşembe

2024 Dijital Pazarlama Trendleri

18 Aralık 2023, Pazartesi

Prof. Dr. Aziz Sancar : “Türkiye'nin 2. Yüzyılı İçin En Çok Bilime İhtiyacımız Var”

30 Ekim 2023, Pazartesi

GPT-4 Çıkalı Bir Ay Oldu, Bakın Neler Yapıyor, Çook Şaşıracaksınız!

18 Nisan 2023, Salı

Değişim Değil, Dönüşüm Yaşanıyor: METAVERSE ve METAMORFOZ!

19 Eylül 2022, Pazartesi

Siber Güvenlik ve Hacker Dünyası

18 Mayıs 2022, Çarşamba

E-Ticarette Neden Başarısızlık Yaşanıyor?

5 Nisan 2022, Salı

"We Are Social 2022" Bize Çok Şey Anlatıyor!

2 Mart 2022, Çarşamba

Neuralink - Covid-19 - Bill Gates ve ŞİLİ!

28 Mayıs 2021, Cuma

Twitter’da Satılan İlk Tweet Bir Türk’e Nasip Oldu

31 Mart 2021, Çarşamba

Google'de En Çok "Ekmek" Aranmış !

11 Aralık 2020, Cuma

1 Milyon Yazılımcı Projesi Nedir?

5 Mayıs 2020, Salı

COVID-19 ve İnternet Dünyasına Etkileri

1 Nisan 2020, Çarşamba

10 maddede “We Are Social” 2020 Raporu

25 Şubat 2020, Salı

Youtube Reklam Gelirleri İlk Kez Açıklandı!

10 Şubat 2020, Pazartesi

Türkiye’de E-Ticaret İçin En Yaygın Bilinen Pazaryerleri

29 Ocak 2020, Çarşamba

E-Ticarette Kazandıran Pazarlama Teknikleri

24 Aralık 2019, Salı

Yeni Neslin Gözdesi: Dijital Pazarlama Uzmanlığı

9 Aralık 2019, Pazartesi

Firmalar Neden Sosyal Medyada Olmayı Tercih Ediyorlar?

30 Kasım 2019, Cumartesi

E-Ticaret ve Dijital Pazarlamaya Dair 2019 Yılı İstatistikleri

12 Ekim 2019, Cumartesi

Dijital Pazarlamanın (/Reklamların) 5 Eşsiz Özelliği

27 Eylül 2019, Cuma

En iyi 10 Türkçe Podcast

3 Eylül 2019, Salı

Facebook’un zihin okuma cihazı nihayet test edildi

16 Ağustos 2019, Cuma

Okey Google Furyası: Google Asistan

12 Haziran 2019, Çarşamba

Dijital reklamlarla ilgili beklenen vergi ve bunun getirdikleri

11 Mayıs 2019, Cumartesi

Yeni ekonominin özellikleri

19 Ocak 2019, Cumartesi

E-Ticaretin 2019 Yılına Kadarki Gelişimi

5 Ocak 2019, Cumartesi

E-Ticarette Tüketicilerin Profili

22 Aralık 2018, Cumartesi

E-Ticarette Gelişen Ödeme Sistemleri

15 Aralık 2018, Cumartesi

Yeni Ekonomi ve Yeni Kazanç Modelleri

8 Aralık 2018, Cumartesi

E-Ticarette Efsaneler ve Gerçekler

1 Aralık 2018, Cumartesi

İnternet’in Getirdiği Yeni Nesil Aracılar...

17 Kasım 2018, Cumartesi

E-Ticaret ile KOBİ’ler Dünyaya Açılıyor

10 Kasım 2018, Cumartesi

Dijital bölünme geliyor!

3 Kasım 2018, Cumartesi

Etkili Bir Web Sitesi Nasıl Olmalıdır?

27 Ekim 2018, Cumartesi

İnternet'ten En Çok Satan Ürünler

20 Ekim 2018, Cumartesi

10 Adımda E-Ticaret

13 Ekim 2018, Cumartesi

2018’e Damga Vuran Dijital Pazarlama Trendleri

9 Ekim 2018, Salı

Dünyanın En Değerli 3 Markası Yine Dijital Dünyadan!

3 Ağustos 2018, Cuma

Bu “Twitch” ezberleri bozar!

27 Temmuz 2018, Cuma

Akıllı Kumaşlar Hayatımıza Giriyor!

16 Temmuz 2018, Pazartesi

Sosyal Medya ve Seçim Propagandaları

23 Haziran 2018, Cumartesi

Kobiler İçin “E-Ticaret” Kaçırılmaması Gereken Bir Fırsat!

12 Mayıs 2018, Cumartesi

Facebook, Yapay Zeka Geliştirmek İçin Instagram Fotoğraflarınızı Kullanıyor!

5 Mayıs 2018, Cumartesi

Sosyal Medya Marka İmajınızı Yerle Bir Edebilir!

28 Nisan 2018, Cumartesi

Facebook Skandalının Ardındaki Manipülasyon!

21 Nisan 2018, Cumartesi

TUSİAD’ın Raporu E-Ticaretin Önlenemez Yükselişini Gözler Önüne Seriyor...

14 Nisan 2018, Cumartesi

Web sitelerinin alan adı (Domain Name) uzantıları ne anlama geliyor...

7 Nisan 2018, Cumartesi

Ekonominin Yükselen Trendi Yine İNTERNET GİRİŞİMCİLİĞİ

31 Mart 2018, Cumartesi

Herkes Onu Konuşuyor: “WEB 4.0” İle Hangi Yenilikler Hayatımıza Girecek?

24 Mart 2018, Cumartesi

Sağım-Solum, Önüm-Arkam: Sosyal Medya!

16 Mart 2018, Cuma

Pazarlamacıların Yeni Gözdesi: “LBP”

10 Mart 2018, Cumartesi

Mobil Ödeme Sistemlerinde Şifresiz Devrim Çok Yakında...

5 Mart 2018, Pazartesi

WhatsApp’ta işletmelere özel uygulama dönemi başlıyor...

24 Şubat 2018, Cumartesi

Web Sitenizi Ücretsiz Olarak Google’da Üst Sıralara Taşıyabilirsiniz!

17 Şubat 2018, Cumartesi

KOBİ’ler İçin E-Ticaret ve Dijital Pazarlama Çağın Fırsatı!

10 Şubat 2018, Cumartesi

Ceset Videosundan Sonra Youtube, Tüm Ünlü Kanalları İncelemeye Alıyor!

3 Şubat 2018, Cumartesi

“Yeni Aşkımız Yapay Zeka” Sloganıyla, Türkiye Yapay Zeka Zirvesi 14 Şubat’ta Gerçekleşecek

27 Ocak 2018, Cumartesi

2017’de en çok para kazandıran 10 Youtube kanalı

20 Ocak 2018, Cumartesi

Mobil Uygulamalara Yapılan Harcama Parmak Isırtıyor!

13 Ocak 2018, Cumartesi

Google Çalışanlarını İşe Alırken Bakın Neler Soruyor!

6 Ocak 2018, Cumartesi

Facebook ve Kurucusu Hakkında Bilinenler ve Bilinmeyenler!

31 Aralık 2017, Pazar

“Bitcoin” Çılgınlığı Artarak Devam Ediyor!

24 Aralık 2017, Pazar

Türkiye’nin Acilen 30 Bin Siber Güvenlik Uzmanına İhtiyacı Var!

17 Aralık 2017, Pazar

Türkiye’nin İlk İnsansı Robot Fabrikası Seri Üretime Başladı

10 Aralık 2017, Pazar

XI. İstanbul Bilişim Kongresi 6 Aralık 2017’de İstanbul’da

3 Aralık 2017, Pazar

TÜRKİYE İÇİN "BİLİŞİM” STRATEJİK SEKTÖR!

26 Kasım 2017, Pazar

Anneler-Babalar Dikkat! Mavi Balina Oyunu Öldürüyor!

19 Kasım 2017, Pazar

Google'da Yapılan En İlginç Aramaların Listesi Şaşkınlık Yaratıyor!

12 Kasım 2017, Pazar

Dünyada Çok Yaygın Olan DROPSHİP Sektörü Türkiye’de De Hızla Gelişiyor

5 Kasım 2017, Pazar

Yapay Zekalı Robotlar Bir Yandan Hayranlık Bir Yandan Da Endişe Yaratmaya Devam Ediyor

29 Ekim 2017, Pazar

2017 İnternet Ve Sosyal Medya Kullanıcı Profilleri Açıklandı

22 Ekim 2017, Pazar

FACABOOK ROBOTLARI NEDEN KAPATTI?

15 Ekim 2017, Pazar

GOOGLE’IN YENİ ÖZELLİĞİ ÇIĞIR AÇTI!

8 Ekim 2017, Pazar

“DEEP WEB” BİR ŞEHİR EFSANESİ DEĞİL!

1 Ekim 2017, Pazar

İNTERNET’TEN PARA KAZANMANIN EN HIZLI YOLU

24 Eylül 2017, Pazar

NEDİR BU "SPAM" DEDİKLERİ?

14 Eylül 2017, Perşembe

FACEBOOK KULLANICILARI POTANSİYEL BİR DENEK Mİ?

8 Eylül 2017, Cuma