Dr. Banu Öztürk Ceyhan

Seçtiğimiz Tabak Neyi Değiştirir?

27 Kasım 2019, Çarşamba

     

Dorest Güzellik ve Diyet Merkezinin beslenme uzmanlarından Rabia Yoran, besin tüketimimize dair bilgilendirmede bulunacak.

Besin tüketimimizi etkileyen oldukça farklı etmen bulunmaktadır. Ruh hali, yaş, hatta cinsiyet gibi çok da üzerinde durmadığımız durumlar hayatımıza yön veren şeyler arasında yerini alır.

Birçok araştırma, besinlerin sunulduğu çevrenin (örneğin fincan, tabak, masa örtüsü ve hatta ortam aydınlatması) tüketicilerin besini algılamasında etkisinin olduğunu göstermektedir.

Peki, belki de hiç dikkat etmediğiniz, her seferinde elinize geçeni aldığınız tabakların bile besin tüketiminiz etkilediğini biliyor muydunuz?

Nasıl mı? Gelin beraber bakalım.

Tabak boyutu

Tabak büyüklükleri son 30 yılda yaklaşık %30 oranında artış göstermiştir ve araştırmalar bu artışın, bireylerin obezite derecesini de olumsuz yönde etkilediğini belirtmektedir. Çünkü, tabak boyutu artıkça içerisindeki besin bireylere daha az görünür. Küçük tabaklar, büyük porsiyon algısı yaratarak doygunluk hissini arttırmaktadır.

Boyuttan bağımsız olarak, yiyeceğin koyulduğu tabağın kenarlıklarının olması yiyecek porsiyonunun daha fazla olarak algılanmasını sağlar ve bireylerin fazla tüketimini engeller.

Yapılan bir çalışma; büyük tabak ve kaşık ile dondurma sunulan bireylerin küçük tabak ve kaşık verilen bireylere göre daha yüksek miktarda tüketimde bulunduğunu göstermiştir.

Tabak rengi

Yapılan çalışmalar, tabak renginin tat ve lezzet algılamasını etkilediğini göstermektedir.

Çoğu araştırma sonucuna göre en az tüketim hep kırmızı tabaklarda olmaktadır. Bunun sebebi, muhtemelen kırmızının kültürel açıdan öğrenilmiş ya da bilinçaltında gömülü olan tehlike kodlaması yüzündendir. Bu düşünce sebebiyle de kırmızı hep uzak durulması gereken noktadır ve besin tüketimini olumsuz etkilemektedir.

Tabağın renginin yanı sıra yiyecek ile arasındaki uyumdan dolayı da besin tüketimi etkilenmektedir. Yiyecek ile tabak renginin yakın olması, bireylerin daha fazla tüketmesine neden olmaktadır. Aradaki renk farkı arttığında ise bireyler daha az besin tüketiminde bulunmuşlardır.

Yapılan bir çalışmada; bireylere beyaz ve siyah olmak üzere iki farklı tabakta tatlılar sunulmuştur. Sonuçlar, besin ile besinin sunulduğu tabağın uyumlu renklerde olmasının tercih üzerinde pozitif etki yarattığı ve tüketimi arttırdığını göstermektedir.

Tabak ve yiyecek arasındaki renk farkı arttığında tabak boyutu büyük bile olsa tüketim daha az olmaktadır. Ancak renkler uyumlu olduğunda tabak boyutu önemli hale gelmektedir.

Kısacası sunulan tabakların rengi, algılanan lezzeti ve tat yoğunluğunun belirleyici ögelerinden birisidir.

Peki, hiç düşündünüz mü?

Sizce sizin tüketimini arttıran/azaltan renkler nelerdir? 



Yazarın Tüm Yazıları
Kafeinsiz Rooibos Çayı
Anne Sütünü Azaltan Ana Faktörler (
Atkins Diyeti
SARIMSAK TÜKETİN HASTALIKLARA KARŞI DİRENÇLİ OLUN
Hipertansiyona İyi Gelen Yiyecekler
Vazgeçilmez İçeceğimiz: Çay
Popüler Diyet Etkileri
Ihlamurun faydaları nelerdir?
Diyabet Riskini Yüzde 10 ile 34 Oranında Azaltan Önemli Mineral: Magnezyum
Günde 15 dakika yürümek vücudu nasıl değiştirir?
Tüketeceğiniz besinleri kim seçiyor?
Süper Besinler
Çinko mineralinin faydaları
2020 Yılı Beslenme Trendleri
Taş Devri Diyeti
Karaciğer yağlanması
Çekirdek çitlemek neden mi önemli?
Sosyal Medyanın Beslenmeye Etkisi
En güçlü antioksidan: Glutatyon
Bal kabağı mucizesi
Kan grubu diyeti
Market Alışverişleri
Stres durumunda vücudumuzda neler olur?
Narın faydaları
Hangi Besinler Buzdolabında Saklanmaz?
Obezite Genetik Midir?
L-Karnitin Kullanımı Şart Mı?
Detoks Nedir?
Hangi Besinler Buzdolabında Saklanmaz?
Popüler Diyetlerin Etkileri
En doğal ilaç; Zencefil
Mental Yeteneklerimizi Güçlendiren Besinler
Aflatoksin
Geçirgen bağırsak sendromu
Diyet içecekler çözüm değildir
Vejetaryen bireyler için beslenme önerileri
Mutlu Eden Besinler
Yemeği Hızlı Mı Yiyorsunuz?
Seçtiğimiz Tabak Neyi Değiştirir?
Yeme Bozuklukları
Sihirli Karışım: Zerdeçal, Karabiber
Duygusal Açlık
ORAC SKOR Nedir?
İnsülin Direnci Nedir?
Mitokondrimizi iyi besleyelim
Protein tozuna ihtiyacımız var mı?
Gut Nedir ?
Obezite Kanseri Nasıl Tetikliyor?
Laktoz İntoleransı Belirtileri Nelerdir?
Hipertansiyon Hastaları Dikkat! Dash Diyeti Nedir?
Daha Az Uyku Kilo Yapıyor
Vücudun Süpürgesi “Diyet Lifi”
Antibiyotik Kullanırken Nasıl Beslenebilirim?
Sağlık Bağırsaklarda Gizli
Güçlü Kemikler İçin Ne Yapmalıyız?
Sağlıklı mutfak fazla kiloları engeller mi?
Ödem nedir?: Nedenleri ve Çözümleri
Metabolizma Gerçekleri
Çağın Hastalığı: Migren
1-7 Ekim Emzirme Haftası
Çağımızın Sorunu: Hareketsiz Yaşam Tarzı
VERİLEN KİLOLARI KORUYAMAMA: YO-YO SENDROMU