Dr. Banu Öztürk Ceyhan

Vücudun Süpürgesi “Diyet Lifi”

23 Ekim 2019, Çarşamba

     

Dorest Güzellik ve Diyet Merkezinin Beslenme Uzmanlarından Rabia Yoran'la diyet lifi –diğer bir adıyla diyet posası üzerine bilgiler paylaşacağız.

Diyet lifi –diğer bir adıyla diyet posası- bitkisel besinlerin insan vücudu tarafından sindirilemeyen kısımlarıdır. Diğer besin öğeleri sindirim yolunda enzimler yardımıyla parçalanabilirken diyet lifi enzimlerden etkilenmez. Sadece bağırsakta bulunan yararlı bakteriler sayesinde bir kısmı sindirime (fermentasyona) uğrayabilir.

Diyet lifi; çözünür ve çözünmez olarak ikiye ayrılmaktadır. Suda çözünmeyen posalar; selüloz, hemiselüloz ve ligninken, suda çözünür posalar ise; pektik öğeler, sakızlar, oligosakkaritler, musilajlar ve dirençli nişastalar olarak ayrılmaktadır. Çoğunlukla diyet ile aldığımız posa çeşidi çözünmez posadır.

Günümüz şartları düşünüldüğünde ne kadar kötü beslendiğimizi hepimiz söyleriz. Ama bunun için neler yapabiliriz, nasıl beslenebiliriz kimse detaylı düşünmez. İşte bu noktada bir kurtarıcı olarak süpürgeye ihtiyaç duyarız. Gelin şimdi lifin yararlarına beraber bakalım.

1. Obezite ve lif: Lif içeriği yüksek olan besinlerin yağ ve kalori içerikleri düşüktür. Bu sayede kişi lifli beslenme ile daha az kalori almış olur. Bunun dışında su çekici özelliği bulunan lif, mide içeriğinin akışkanlığını azaltarak geç boşalmasını sağlar. Geciken mide boşalması sayesinde kişinin doygunluk hissi artar, yeme isteği azalır.

2. Bağırsak ve lif: Alınan diyet posası sayesinde dışkı hacmi ve sıklığı artar. Fermentasyon işlemi ise kısa zincirli yağ asitlerinin oluşması sağlar. Bu sayede bağırsak duvarlarının sağlığı olumlu etkilenir. Kısa zincirli yağ asitleri bağırsak pH’ sını da düşürmektedir. Buna bağlı olarak enzimlerin etkinliği artmaktadır. Bir posa çeşidi olan fruktooligosakkaritler yararlı bakterilerin de besin kaynağıdır. Bu sayede yararlı bakterilerin sayısında artış gözlenir. Bağırsak üzerinde azalan baskı hemoroid oluşumunu engeller.

3. Kanser ve lif: Araştırmalar posanın toksinlerini tutarak daha hızlı vücuttan uzaklaştırabildiğini göstermektedir. Artan yararlı bakteri sayısı ile de zararlı bakterilerin oluşumu engellenmiş olur. Birçok çalışma yüksek diyet lifi tüketiminin meme, prostat, kolon ve rektum kanserini engellediğini belirtmektedir.

4. Diyabet ve lif: Yüksek lif içeriğine sahip besinlerin glisemik indeksi düşüktür. Glisemik indeksi düşük olan besinler kan şekerinde dalgalanmaya sebep olmazlar. Posa, insüline olan duyarlılığı da arttıracağı için insülin direncinin de önüne geçmektedir. Sindirim sisteminden geçişi yavaş olan posa, karbonhidrat emilimini de yavaşlatacağı için kan şekerindeki ani artışı engelleyecektir.

5. Kalp ve lif: Kolesterolün ana bileşenlerinden olan safra asitlerinin emilimi azaldığı için karaciğerde kolesterol sentezi yavaşlamaktadır. Araştırmalar yüksek kolesterol hastalarının diyetlerine eklenen posa ile kolesterollerinin düştüğünü göstermektedir.

Doğal posa kaynakları düşünüldüğünde başta; kurubaklagiller gelmektedir. Bunları kepeği ayrılmamış tahıllar, sebzeler (en yüksek taze fasulye ve bezelye) ve meyveler (kabuklu) izlemektedir. Dört temel besin grubundan doğru örüntüde alındığında diyet posası ihtiyacı karşılanmaktadır. Ancak; kurubaklagil ve tahıl ürünlerini az tüketen, kronik olarak kabızlığı bulunan kişilere özel hazırlanmış konsantre posa önerilebilir.



Yazarın Tüm Yazıları
Kafeinsiz Rooibos Çayı
Anne Sütünü Azaltan Ana Faktörler (
Atkins Diyeti
SARIMSAK TÜKETİN HASTALIKLARA KARŞI DİRENÇLİ OLUN
Hipertansiyona İyi Gelen Yiyecekler
Vazgeçilmez İçeceğimiz: Çay
Popüler Diyet Etkileri
Ihlamurun faydaları nelerdir?
Diyabet Riskini Yüzde 10 ile 34 Oranında Azaltan Önemli Mineral: Magnezyum
Günde 15 dakika yürümek vücudu nasıl değiştirir?
Tüketeceğiniz besinleri kim seçiyor?
Süper Besinler
Çinko mineralinin faydaları
2020 Yılı Beslenme Trendleri
Taş Devri Diyeti
Karaciğer yağlanması
Çekirdek çitlemek neden mi önemli?
Sosyal Medyanın Beslenmeye Etkisi
En güçlü antioksidan: Glutatyon
Bal kabağı mucizesi
Kan grubu diyeti
Market Alışverişleri
Stres durumunda vücudumuzda neler olur?
Narın faydaları
Hangi Besinler Buzdolabında Saklanmaz?
Obezite Genetik Midir?
L-Karnitin Kullanımı Şart Mı?
Detoks Nedir?
Hangi Besinler Buzdolabında Saklanmaz?
Popüler Diyetlerin Etkileri
En doğal ilaç; Zencefil
Mental Yeteneklerimizi Güçlendiren Besinler
Aflatoksin
Geçirgen bağırsak sendromu
Diyet içecekler çözüm değildir
Vejetaryen bireyler için beslenme önerileri
Mutlu Eden Besinler
Yemeği Hızlı Mı Yiyorsunuz?
Seçtiğimiz Tabak Neyi Değiştirir?
Yeme Bozuklukları
Sihirli Karışım: Zerdeçal, Karabiber
Duygusal Açlık
ORAC SKOR Nedir?
İnsülin Direnci Nedir?
Mitokondrimizi iyi besleyelim
Protein tozuna ihtiyacımız var mı?
Gut Nedir ?
Obezite Kanseri Nasıl Tetikliyor?
Laktoz İntoleransı Belirtileri Nelerdir?
Hipertansiyon Hastaları Dikkat! Dash Diyeti Nedir?
Daha Az Uyku Kilo Yapıyor
Vücudun Süpürgesi “Diyet Lifi”
Antibiyotik Kullanırken Nasıl Beslenebilirim?
Sağlık Bağırsaklarda Gizli
Güçlü Kemikler İçin Ne Yapmalıyız?
Sağlıklı mutfak fazla kiloları engeller mi?
Ödem nedir?: Nedenleri ve Çözümleri
Metabolizma Gerçekleri
Çağın Hastalığı: Migren
1-7 Ekim Emzirme Haftası
Çağımızın Sorunu: Hareketsiz Yaşam Tarzı
VERİLEN KİLOLARI KORUYAMAMA: YO-YO SENDROMU