Dr. Banu Öztürk Ceyhan

Daha Az Uyku Kilo Yapıyor

26 Ekim 2019, Cumartesi

     

Banu Öztürk Ceyhan'la Sağlıklı Yaşam Rehberi köşemizde bugün Dorest Güzellik ve Diyet Merkezi'nin Beslenme Uzmanların Yeşim Üngör Aktar'ın "Uykusuzluk ve Kilo" konusuna dair verdiği bilgileri ele alacağız.

Uykusuzluğun kilo yapacağını hiç düşünmüş müydünüz?

yapılan bilimsel çalışmalar da gösteriyor ki uykusuzluğun kilo ve beraberinde getiridiği hastalıkların oluşma ihtimalini artırıyor.

Önerdiğimiz 8-9 saatten daha az uyuyorsanız dikkat!

Colorado üniversitesinde yapılan bir çalışmada 16 kişi üzerinde bir deneyde kişilerin uyku süresiyle kilo üzerindeki ilişkisi incelendi. Araştırmacılar, geç saatlere kadar uyanık kalan ve sadece 5 saat uyuyan insanlarda ilk olarak bir metabolizma hızlanışı tespit ettiler. Az uykunun kilo artışına sebep olduğu iddiasının aksine, az uyuyan insanlar aslında günde ortalama 111 kalori daha fazla harcıyordu.

Ancak kalori harcamasındaki artışa rağmen, az uyumak kilo vermek için iyi bir yol değildi; çünkü az uyuyan grup, günde 9 saat uyuyan diğer gruba kıyasla çok daha fazla yiyordu. Ve bu davranışsal değişiklik, az uyuyan gruba birinci haftanın sonunda ortalama 1 kilo aldırmıştı.

Şu ana kadar yapılan en kapsamlı ve en uzun süreli çalışma, 68.000 orta yaşlı Amerikalı kadın ile 16 yıllık bir süre zarfında yapıldı. Yetişkinlerin uyku alışkanlığı ve vücut ağırlığının incelendiği bu araştırmada, 16 yıl boyunca ortalama 7 ve daha fazla saat uyuyan kadınlar ile 5 ve daha az saat uyuyan kadınlar karşılaştırıldı. 5 ve daha az saat uyuyan grupta, 7 ve daha fazla uyuyan gruba kıyasla %15 oranında daha fazla obeziteye yatkınlık tespit edildi.

Peki şimdi bakalım az uyuyup enerji harcanması fazla olan kişiler nasıl kilo alıyor ?

Bunun nedeni uyku süresine bağlı salgılanan hormonlarımızın üretiminin bozulması denilebilir.

UYKUSUZ KİŞİLERDE AÇLIK HORMONU ARTIYOR TOKLUK HORMONU AZALIYOR

Açlık hormonu adını verdiğimiz GHRELLİN hormonun plazmadaki seviyesi açlık anında artarken, yemek sonrası zamanlarda düşüş şeklinde değişim göstererek iştah mekanizmasını önemli oranda etkiler.

Yetersiz uyku ghrellin hormonunun etkisini artırır ve yemek yeme isteği artar . Bu durumda kişi daha çok karbonhidratlı besinlere yönelir ve yağlanması artar.

Ghrelin ve leptin karşıt bir ilişki içindedir ve uyku yoksunluğu bu hormonları etkileyerek besin alımının artmasına ve obezitenin gelişmesine neden olur.

Uykusuzluk aynı zamanda LEPTİN adını verdiğimiz doygunluk sinyali veren hormonun azalmasına neden olmaktadır. Bu hormon yemek yediğinizde size “artık doydun “sinyalini verir. Leptin hormonu geceleri fazla salınan bir hormondur ve siz uyurken yemek yemek zorunda değilsin sinyalini verir.

Gündüz ise seviyesi düşerek sizi yemek yemeğe iter. Uykusuzluk halinde bu iki hormonun salınım ritimleri bozulur sizin iştah düzeylerinizde artış olur.

UYKUSUZLUK STRESE NEDEN OLARAK KİLO YAPIYOR

Uykusuzluk aynı zamanda kortizol dediğimiz stres hormonunun fazla çalışmasına neden olur. Stres durumunda kişi daha fazla şekerli ve yağlı besinler tüketmek ister ve aynı zamanda bel çevresinde yağ birikimi artar. Uykusuzluk stresi ve yorgunluğu doğurur o da ghrellin artışı ile iştahımızı açarak kilo artışına neden olur.

Belki de diyetinizi yapıyorsunuz ancak kendinizi daha iştahlı ve gitmeyen kiloların nedenini bilemiyor olabilirsiniz, uyuma düzeninizi gözden geçirip düzene koyduğunuzda kilo ve iştah kontrolünüzü daha iyi sağladığınızı göreceksiniz .



Yazarın Tüm Yazıları
Kafeinsiz Rooibos Çayı
Anne Sütünü Azaltan Ana Faktörler (
Atkins Diyeti
SARIMSAK TÜKETİN HASTALIKLARA KARŞI DİRENÇLİ OLUN
Hipertansiyona İyi Gelen Yiyecekler
Vazgeçilmez İçeceğimiz: Çay
Popüler Diyet Etkileri
Ihlamurun faydaları nelerdir?
Diyabet Riskini Yüzde 10 ile 34 Oranında Azaltan Önemli Mineral: Magnezyum
Günde 15 dakika yürümek vücudu nasıl değiştirir?
Tüketeceğiniz besinleri kim seçiyor?
Süper Besinler
Çinko mineralinin faydaları
2020 Yılı Beslenme Trendleri
Taş Devri Diyeti
Karaciğer yağlanması
Çekirdek çitlemek neden mi önemli?
Sosyal Medyanın Beslenmeye Etkisi
En güçlü antioksidan: Glutatyon
Bal kabağı mucizesi
Kan grubu diyeti
Market Alışverişleri
Stres durumunda vücudumuzda neler olur?
Narın faydaları
Hangi Besinler Buzdolabında Saklanmaz?
Obezite Genetik Midir?
L-Karnitin Kullanımı Şart Mı?
Detoks Nedir?
Hangi Besinler Buzdolabında Saklanmaz?
Popüler Diyetlerin Etkileri
En doğal ilaç; Zencefil
Mental Yeteneklerimizi Güçlendiren Besinler
Aflatoksin
Geçirgen bağırsak sendromu
Diyet içecekler çözüm değildir
Vejetaryen bireyler için beslenme önerileri
Mutlu Eden Besinler
Yemeği Hızlı Mı Yiyorsunuz?
Seçtiğimiz Tabak Neyi Değiştirir?
Yeme Bozuklukları
Sihirli Karışım: Zerdeçal, Karabiber
Duygusal Açlık
ORAC SKOR Nedir?
İnsülin Direnci Nedir?
Mitokondrimizi iyi besleyelim
Protein tozuna ihtiyacımız var mı?
Gut Nedir ?
Obezite Kanseri Nasıl Tetikliyor?
Laktoz İntoleransı Belirtileri Nelerdir?
Hipertansiyon Hastaları Dikkat! Dash Diyeti Nedir?
Daha Az Uyku Kilo Yapıyor
Vücudun Süpürgesi “Diyet Lifi”
Antibiyotik Kullanırken Nasıl Beslenebilirim?
Sağlık Bağırsaklarda Gizli
Güçlü Kemikler İçin Ne Yapmalıyız?
Sağlıklı mutfak fazla kiloları engeller mi?
Ödem nedir?: Nedenleri ve Çözümleri
Metabolizma Gerçekleri
Çağın Hastalığı: Migren
1-7 Ekim Emzirme Haftası
Çağımızın Sorunu: Hareketsiz Yaşam Tarzı
VERİLEN KİLOLARI KORUYAMAMA: YO-YO SENDROMU