Kulaklık kullanımının özellikle gençler arasında giderek yaygınlaşması, işitme sağlığına yönelik riskleri de beraberinde getiriyor. Uzmanlar, uzun süre ve yüksek ses seviyesinde kullanılan kulaklıkların zamanla kalıcı işitme kaybı, kulak çınlaması ve uğultu gibi ciddi sorunlara yol açabileceği konusunda uyarıyor.
Aydın Özel Medinova Hastanesi Kulak Burun Boğaz Uzmanı Op. Dr. Onur Turan, kulak sağlığını korumanın en önemli yollarından birinin "60-60 kuralına" uymak olduğunu belirterek, kulaklık kullanımında ses seviyesi, kullanım süresi ve kulakların düzenli olarak dinlendirilmesinin ihmal edilmemesi gerektiğini söyledi.
YÜKSEK SES KALICI HASAR BIRAKABİLİYOR
Günlük yaşamda normal konuşma seslerinin yaklaşık 40-60 desibel seviyesinde olduğunu belirten Kulak Burun Boğaz Uzmanı Op. Dr. Onur Turan, "75-80 desibelin üzerindeki ses seviyeleri kulaklarda rahatsızlık oluşturmaya başlıyor. Bu seviyelerde uzun süre kalınması halinde zaman içerisinde işitme kaybı, kulak çınlaması ve uğultu gibi istenmeyen sorunlar ortaya çıkabiliyor" dedi.
Kulak sağlığının korunabilmesi için kulaklık kullanımında hem ses seviyesine hem de kullanım süresine dikkat edilmesi gerektiğini ifade eden Turan, bilinçsiz kullanımın kalıcı hasarlara neden olabileceğini vurguladı.
"60-60 KURALINA MUTLAKA UYULMALI"
Kulaklık kullanımında "60-60 kuralının" önemli bir rehber olduğunu dile getiren Turan, "Kulaklık 60 desibel seviyesinde en fazla 60 dakika kullanılmalı. Bunun yanında en az 35-40 dakika kulaklar dinlendirilmeli. Günlük kullanımın bir-iki saati, haftalık kullanımın ise 40 saati geçmemesi daha sağlıklı olacaktır" ifadelerini kullandı.
Yüksek ses seviyelerinde riskin daha da arttığını söyleyen Turan, "Eğer 100 desibelin üzerinde bir ses seviyesinde kulaklık kullanılıyorsa bu sürenin 15 dakikayı aşmaması gerekiyor" diye konuştu.
BELİRTİLER İHMAL EDİLMEMELİ
İşitme kaybı, kulak çınlaması ya da kulakta dolgunluk hissi gibi belirtilerin ciddiye alınması gerektiğini belirten Turan, "Bu şikayetler başladığı anda mutlaka doktora başvurulmalı. Süre uzadıkça hem tedavi zorlaşıyor hem de kalıcı olma ihtimali artıyor" dedi.
Özellikle gençlerin kulaklık kullanım alışkanlıklarına dikkat etmesi gerektiğini vurgulayan Turan, "Ses seviyesi 75-80 desibeli geçmemeli. Kullanım sırasında mutlaka belirli aralıklarla mola verilmeli. Ayrıca kulak içi kulaklıklar yerine kulak üstü kulaklıkların tercih edilmesi, hem sesin doğrudan kulağa etkisini azaltıyor hem de kulak yolu hastalıklarının oluşma riskini düşürüyor" ifadelerini kullandı.
Turan, kulak içi kulaklıkların uzun süre ve yüksek sesle kullanılmasının sağlık açısından sakıncalı olduğunun altını çizdi.
YAZ AYLARINDA RİSK ARTIYOR
Yaz aylarında kulak enfeksiyonlarının daha sık görüldüğünü hatırlatan Turan, "Bu nedenle özellikle yaz döneminde kulak içi kulaklık yerine kulak üstü kulaklık tercih edilmeli. Kulaklar mutlaka dinlendirilmeli, saatlerce kesintisiz kulaklık kullanılmamalı ve yüksek ses seviyelerinden kaçınılmalı. Kulak sağlığını korumada 60-60 kuralı gerçekten büyük önem taşıyor" diyerek uyarılarını yineledi. (İREM AKCAN)
























ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.