Takip Et
  • 6 Temmuz 2024, Cumartesi 12:08

“Garanti yetmedi kefili de devlet”

İYİ Parti Aydın Milletvekili Ömer Karakaş, Aydın-Denizli Otoyolu projesi için firmaya verilen garantilerin yetersiz olduğunu ve devletin kefil olduğunu belirterek Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’e çeşitli sorular yöneltti.

TBMM İçişleri Komisyon Üyesi ve Aydın Milletvekili Ömer Karakaş, Aydın-Denizli Otoyolu Projesi kapsamında 107.3 milyon dolar tutarında ilave borç üstlenim taahhüdü verilmesinin nedenlerini sordu. Karakaş, yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen köprü ve otoyolların borçlarının Hazine’nin garantisi altına alındığını belirtti.

“ASGARİ ÜCRETLİYE ZAM YOK, ŞİRKETLERE BALLI TEŞVİK VAR”

Ömer Karakaş, daha önce ihalesi 9 kez iptal edilen 163 kilometrelik Aydın-Denizli otoyolu projesinin ilk kazmasının 2020’de vurulduğunu ve otoyolun bir bölümünün 2023’te kullanıma açıldığını hatırlattı. Proje için 20 yıllık bir sözleşme imzalandığını belirten Karakaş, “2024 yılı da bitmek üzere ama yolun tamamı hala hizmete açılmadı. Hükümet, ödül mahiyetinde 107.3 milyon dolar ilave borç üstlenim taahhüdü veriyor. Böyle bir devlet anlayışı olmaz. Önceden yüklenici firmaların zamanında tamamlayamadığı işlerde cezai işlem uygulanırdı, şimdi ise zararını devlet karşılıyor. Bu nasıl bir aymazlık? İnsanların akıllarıyla alay eder gibi ‘sen yapamazsan kefilin benim’ deniyor. Bu taahhüt bedeli kimin cebinden çıkacak, hangi kaynaktan ödenecek?” dedi.

“OTOYOLUN FİNANSMAN MALİYETİNİ KİM ÖDÜYOR OLABİLİR?”

Karakaş, otoyol projesine 2021 yılında 869,4 milyon dolar tutarında taahhüt verildiğine dikkat çekerek, 2023 yılında Hazine’nin 107.3 milyon dolar daha ilave etmesiyle birlikte, devletin inşaat şirketine garanti ettiği toplam tutarın 976,7 milyon dolara ulaştığını belirtti. Karakaş, “Vatandaşın cebinden bir kuruş çıkmadan yapılacağı söylenen otoyolun finansman maliyetini kim ödüyor olabilir? Tarım ovalarını hançerleyen bir KÖİ projesi için milletimizin alın teri Saray’ın müteahhitlerine aktarılıyor” dedi.

KARAKAŞ’IN SORU ÖNERGESİ

Karakaş, Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’e şu soruları yöneltti:

1. 107,3 milyon dolar tutarındaki ilave borç üstlenim taahhüdünün gerekçesi nedir?

2. Bu ilave borç üstlenimi hangi finansal kaynaklardan karşılanacaktır?

3. Projenin finansmanında kullanılan borçlanmaların vadesi ve faiz oranları nedir?

4. Söz konusu otoyol projesinin maliyetinin artmasına neden olan faktörler nelerdir?

5. Projenin tamamlanma süresi ile ilgili herhangi bir gecikme veya erteleme söz konusu mudur?

6. Bu projenin mali denetimi nasıl gerçekleştirilmektedir?

7. İlave borç üstlenim taahhüdünün Türkiye ekonomisine ve Hazine'ye olası etkileri nelerdir?

8. Daha önce ihalesi 9 kez iptal edilen ya da ertelenen 163 kilometrelik Aydın-Denizli otoyolunun bugüne kadar kaç kilometresi tamamlanıp hizmete açılmıştır?

9. Yapımı devam eden bu projenin ne zaman hizmete açılması planlanmaktadır?

 

Bu sorularıyla Karakaş, projeye ilişkin şeffaflık ve hesap verilebilirlik talep ettiğini ifade etti. (ERDAL AYDIN)

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.