Yılbaşı yaklaşırken kuruyemiş tezgâhlarında hareketlilik başlasa da ekonomik koşullar vatandaşların tercihlerine doğrudan yansıyor. Aydın’da 25 yıldır kuruyemiş sektöründe çalışan Erkan Uysal, yılbaşı öncesi en çok tercih edilen ürünlerden fiyatlara, satışların seyrinden tüketici alışkanlıklarındaki değişime kadar sektördeki son durumu değerlendirdi. Uysal’a göre kuruyemiş artık birçok kişi için lüks, satışlar ise son günlere sıkışıyor.
Yılbaşı sofralarının vazgeçilmezleri arasında yer alan kuruyemişler, yeni yıla sayılı günler kala hem fiyatları hem de çeşitleriyle yeniden gündeme geldi. Artan talep ve yılbaşı geleneği nedeniyle kuruyemişçilerde hareketlilik yaşansa da, ekonomik şartlar bu yıl da alışverişleri sınırlı tutuyor. Aydın’da kuruyemişçilik yapan Erkan Uysal, yılbaşı öncesi piyasanın genel olarak “normal” seyrettiğini, ancak asıl yoğunluğun son günlerde yaşandığını ifade etti.
“EN ÇOK EKONOMİK ÜRÜNLER TERCİH EDİLİYOR”
Vatandaşların yılbaşı alışverişinde önceliğinin fiyat olduğunu vurgulayan Uysal, tercih edilen ürünleri şu sözlerle anlattı “En çok ekonomik olarak keselerine uygun ürünler tercih ediliyor. Fıstık, ay çekirdeği ve leblebi grubu şu anda en çok satılanlar.”
Fiyatlara da değinen Uysal, “Fıstık kilosu yaklaşık 150 lira, ay çekirdeği 150 lira, leblebi grubu ise 180 lira civarında. İnsanlar daha ulaşılabilir ürünlere yöneliyor” dedi. Kaju ve bademin de tercih edildiğini belirten Uysal, sıcak kavrulmuş ürünlerin müşterilerden daha fazla ilgi gördüğünü ekledi.
SICAK KAVRULMUŞ ÜRÜNLERE İLGİ
Kuruyemişte tazeliğin önemli olduğuna dikkat çeken Uysal, işletme olarak sundukları hizmeti şöyle anlattı “Firmamızın dışarıda iki tane kavurma makinesi var. Fıstık, çekirdek, leblebi gibi ürünler burada kavruluyor. Sıcak sıcak satılması, tercih edilme oranını artırıyor.”
Bu durumun özellikle yılbaşı öncesinde müşterilerin ilgisini çektiğini ifade eden Uysal, taze ve sıcak ürün algısının satışlarda etkili olduğunu söyledi.
“KURUYEMİŞ ARTIK LÜKS OLDU”
Geçen yılla kıyaslandığında satışlarda ciddi bir artış olmadığını belirten Uysal, ekonomik tabloyu şu sözlerle özetledi “Parası olan alıyor diyeyim. Emekli, asgari ücretli, öğrenci zaten alabildiği belli grupların dışına çıkamıyor. Ekonomik olarak sıkıntı büyük. Kuruyemiş artık lüks kaçtı.”
Uysal, bu durumun tüketici alışkanlıklarını da değiştirdiğini, vatandaşların eskisi kadar çeşit alamadığını vurguladı.
SATIŞLAR SON GÜNLERE KALDI
Yılbaşı öncesi satışların genel olarak normal seyrettiğini ifade eden Uysal, artışın genellikle son üç günde yaşandığını belirtti.“Şu an normal gidiyor ama son 3 günde yükselir. Yılda bir kere kuruyemiş alanlar var. O gün oturacağız, eğleneceğiz diye alanlar oluyor. O yüzden satışlar yılbaşına yakın artıyor,” dedi.
PAKET YERİNE AÇIK ÜRÜN TERCİHİ
Tüketicilerin paketli ürünlere temkinli yaklaştığını dile getiren Uysal, açık ürünlere olan ilgiyi şöyle anlattı “Paket ürünler tercih ediliyor ama tek satılan ürünler daha çok ilgi görüyor. Paketler ne zaman paketlenmiş diye insanlar tereddüt ediyor. O yüzden karışımı bile kendileri yapmak istiyorlar.”
Müşterilerin ürünü görerek, tadarak almak istediğini söyleyen Uysal, “Para veriyorsun, tadına bak, memnun kalırsan al. İade süreci de var, bozuk çıkarsa getirilebiliyor” diyerek güven vurgusu yaptı.
EKONOMİNİN GÖLGESİNDE YILBAŞI SOFRALARI
Yılbaşı geleneği kuruyemiş alışverişini canlı tutsa da, artan fiyatlar ve düşen alım gücü bu yıl da sofralara yansıdı. Vatandaşlar daha çok ekonomik ürünlere yönelirken, kuruyemişçiler satışların büyük bölümünü yılbaşı öncesindeki son günlerde yapmayı bekliyor. Ekonomik koşullar değişmedikçe, kuruyemişin birçok hane için “özel gün” ürünü olmaya devam edeceği görülüyor. (İREM AKCAN)























ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.