Murat MENZİLCİ

Bir Hayal mi Acaba?

13 Ağustos 2014, Çarşamba

     

Türkiye 1960 yılında kurulan hükümetler arası işbirliğinin sağlanması ve ülkelerin refah seviyesinin yükselmesini amaç edinmiş bir iş birliği teşkilatı olan İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatının (OECD) kurucu üyelerinden birisidir. Bu teşkilat, başta ekonomi olmak üzere eğitim, sağlık, teknoloji vb. gibi birçok alanda etkinlik göstermektedir. Bu teşkilat eğitim alanında 3 yıl aralıklarla ve 15 yaş grubu öğrenciler arasında Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA), adı verilen tarama araştırmasını yapmaktadır. Bu araştırmayla öğrencilerin zorunlu eğitim dönemlerinde kazandıkları bilgi ve beceriler ölçülmeye çalışılmaktadır.

Bu araştırma çerçevesinde öğrencilere çoktan seçmeli, açık uçlu ve kapalı uçlu olmak üzere çeşitli türlerden oluşan 100 adet soru sorulmaktadır. 2000 yılında uygulanmaya başlayan bu araştırmaya ülkemiz ilk olarak 2003 yılında katılmış ve 30 ülke arasından 29'uncu olmuştur. Ne yazık ki en son 2012 yılında yapılan sınavda ülkemiz 34’ü OECD üyesi olmak üzere toplam 65 ülke içerisinde matematikte 44'üncü, fen bilimlerinde 43'üncü, okuma becerilerinde ise 42'nci olmuştur. Ayrıca ülkemiz OECD ülkeleri arasında Meksika'yı ve teşkilata yeni katılan Şili’yi geride bırakarak, 32'nci sırada yer almıştır. 2012 yılının dikkat çeken ülkeleri ise, ilk 3 sırayı paylaşan Çin, Singapur ve Hong Kong gibi Uzak Doğu ülkeleri olmuş, ancak son sınavlarda her zaman üst sıralarda yer alan Finlandiya ise, büyük bir düşüş yaşamıştır. Uzak Doğu Ülkelerinin başarısındaki bu artış, gözlerin bu ülkelerdeki eğitim sistemlerine çevrilmesini sağlamıştır.

Öncelikle dünya genelinde kabul görmüş böyle bir araştırmayı sadece genel sıralamalar üzerinden konuşarak, eleştirmek yanlış olacaktır. Türkiye’nin 2003 yılından beri göstermiş olduğu başarı artışını göz ardı etmemek gerekir. Bu artış OECD Raporu'na da yansımış ve raporda, “Türkiye, kısa bir süre içinde gözle görülür bir başarı kat edebileceğini ortaya koydu” denilmiştir.

Sonuç olarak, Türkiye PISA’ da ortalamanın altında yer almasına rağmen yükselişe devam eden başarı grafiğiyle umut vermektedir. PISA gibi ülkemizin geleceğini son derece ilgilendiren araştırmanın medyada pek yer bulamaması ve halkımızı bilinçlendirici yayınlar yapılmaması bir eğitimci olarak beni üzmektedir. Son olarak soruyorum, 2015 PISA sınavında ülkemizi üst sıralarda görebilmek bir hayal mi acaba?