Uzman Diyetisyen Hilal ÜRETMEN
DİYET REHBERİ

Bereket Sembolü Nar

28 Ekim 2019, Pazartesi

     

Sonbahar ve kış aylarının en sevilen meyvelerinden biri olan nar, içeriği ve faydalı etkileriyle önemli bir sağlık kaynağıdır. Nar, antioksidan olan polifenollerden zengindir. İçeriğinde flavanoid, antosiyanin, punikik asit, ellagitanenler gibi tedavi edici ve sağlığı geliştirici maddeler bulunur. Ayrıca C vitamini, kalsiyum, potasyum ve magnezyum da içerir. 100 gramında yaklaşık 80 kkal ve 4 gram diyet lifi bulunur. Bir porsiyonu yarım nar (75 gram) ile sınırlamak faydalı olur. Yüksek besin değeri ve faydalı maddeleri ile bağışıklık sistemini güçlendirir.

İltihap önleyicidir. Kanser hücrelerinin oluşumunu engeller. Oksidatif stresi azaltır. Özellikle Prostat, kolon, meme ve cilt kanserine karşı etkilidir

Antioksidanlarıyla kalp damar sağlığını korur. Hipertansiyon ve LDL (kötü) kolesterolü düşürür. Kan yağlarını düzenler.

Nar içindeki ellagitanenler hücre yenilenmesini ve cildin sağlıklı olmasını sağlar. Ultraviyole radyasyonun ciltte meydana getirdiği zararlı etkileri azaltır.

Alzheimer üzerinde olumlu etkileri bulunur.

Nar çekirdeğinde bulunan fitoöstrojenler vücutta cinsiyet hormonu olan östrojene benzer etki gösterebilir. Menopoz döneminin rahatsız edici belirtilerinin azaltılmasında fayda sağlar.

Bazı çalışmalarda punikik asit kaynağı olan nar çekirdeği yağı kullanılmıştır. Sonuçları ise şu şekildedir; diyete ek olarak nar çekirdeği yağı verilmesi ile 12 haftada obezite ve insülin direnci azalmıştır. Başka bir çalışmada ise karaciğer yağlanmasının azaldığı belirlenmiştir.

Nar çekirdeği yağında bulunan beta-sitostetol uterusa olumlu etki sağlar ve hem kadın hem erkeklerde üreme sistemi sağlığını korur.

Nar meyvesinin bu mucizevi etkilerinden faydalanmak için mevsiminde tüketebileceğiniz “Narlı kış salatası” tarifini mutlaka deneyin.

 

Narlı Kış Salatası

Malzemeler: Yarım nar (tanelenmiş)

4 yemek kaşığı haşlanmış bulgur

4 yemek kaşığı haşlanmış nohut

Ispanak, dereotu, maydanoz vb. mevsim yeşillikleri

1 küçük soğan

2 yemek kaşığı kırılmış ceviz

Sosu için: 1 tatlı kaşığı zeytinyağı, 1 tatlı kaşığı nar ekşisi, çeyrek limon, kimyon, sumak, tuz

Tüm malzemeleri karıştırın ve sosunu ilave edin. Kilo kontrolü yapmak isterseniz, bu pratik tarifi yanında 1 su bardağı ayran ile akşam yemeği yerine tüketebilirsiniz.