Takip Et
  • 13 Mart 2023, Pazartesi

ÇOCUKLARIN YETENEKLERİNİ NASIL KEŞFEDEBİLİRİZ?

Her geçen gün hızla büyüyüp gelişen dünyada ailelerin en büyük endişelerinden biri de çocuklarında var olan yetenekleri zamanında keşfedebilmek ve bu yetenekler doğrultusunda çocuğunun gelişimine katkı sağlamaktır. Aileler çocuklarının var olan en yüksek potansiyellerine ulaşmasını isterler. Bunun için ailelere ve öğretmenlere, iyi bir gözlemci olmanın yanında, çocukların gelişimleri hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak düşüyor.

Yetenek kelimesinin sözlük anlamı, bir kimsenin bir şeyi anlama, yapabilme ya da bir etkiyi alabilme yeterliliğidir. Buradan yola çıkarak yeteneklerin keşfi aslında çocuğun doğumu itibariyle başlar. Çocuğumuz bazen bulunduğu gelişim dönemine ait becerileri normal bir seviyede yerine getirebilirken bazen yaşıtlarından daha ileride gelişim özellikleri gösterebilir. Burada ebeveynlerin dikkat etmesi gereken bir diğer nokta da, çocuk bu davranışları içselleştirerek mi gerçekleştiriyor yoksa çevresinde sevdiği birilerini taklit mi ediyor? Örneğin; ailede resim alanında yetenekli kişiler olabilir. Çocuğumuz bu kişiye duyduğu hayranlık sebebiyle onu taklit etmeye başlayabilir. Bu durum her ne kadar ebeveyni heyecanlandırsa da dikkatli bir gözlemci olup bu davranışın çocuğumuzun kendi akışında gerçekleşip gerçekleşmediğini iyi gözlemlemek gerekir.

Çocuğumuzun yeteneğini keşfetme aşamasında çocuğumuzun tercih ettiği oyun ve oyuncaklardan da faydalanabiliriz. Çocuğumuza aldığımız oyuncakları seçerken gözlemlerimiz sonucunda ilgisinin ve yeteneğinin açığa çıkabileceği oyuncakları tercih etmek bize daha çok fikir verecektir. Zaman zaman kurduğu oyunlara katılmak oyunda üstlendiği rolleri fark etmemizi ve bu rollerde sergilediği yeteneklerini daha yakından görmemizi sağlayacaktır. Tüm bu yeteneklerin açığa çıkması ve fark edilmesi sadece ebeveynlerin gözlemi ile mümkün değildir. Bu noktada çocuğumuzun okulunda derslerine katılan sınıf ve branş öğretmenlerinden ya da alanında uzman kişilerden destek almak daha doğru adımlar atmamızı sağlayacaktır. Burada aile ve öğretmenlerin, uzman kişilerin işbirliği halinde hareket etmesi çocuğun potansiyelini açığa çıkarma konusunda oldukça faydalı olacaktır. Bu noktada ise ailenin ve ilgili kişilerin çocuğa çok görev ve anlam yüklememesi, başarı ve kendisini gösterme konusunda ısrarcı bir tutum sergilememesi oldukça önemlidir. Bu tür istek ve beklentiler çocukta kaygı ve strese yol açabilir. Bunun sonucunda ise var olan yeteneğine karşı olan ilgisi sönebilir ve bu durum mutluluktan çok stres, endişe yaratabilir. Bu süreç aileler için her ne kadar önemli olsa da süreç içerisinde sakin olmak, çocuk üzerinde beklenti ve baskı oluşturmamak, çocuğumuzun hayat akışında ona rehberlik etmek ve bu süreci onun için daha anlamlı hale getiren bir rol üstlenmek gerekir. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.