
Türkiye’nin geleneksel ihraç kalemlerinden biri olan kuru meyve sektöründe ihracatın zirvesi Ege Bölgesi’nin oldu.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından açıklanan “İlk 1000 İhracatçı Firma 2024” listesinde yer alan 12 kuru meyve firmasında tam 11’i Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (EKMİB) üyesi firmalardan oluştu.
2023’te listeye 10 firmayla giren EKMİB, 2024’te bu sayıyı 11’e yükseltti. Egeli firmalar 2024 yılında 657 milyon dolar döviz kazandırarak sektördeki gücünü bir kez daha kanıtladı. Kuru meyve ihracatının yüzde 60’ını tek başına gerçekleştiren EKMİB, sektördeki ilk beş sıranın tamamını da elinde tutmayı başardı.
ZİRVE DEĞİŞMEDİ: ÖZGÜR TARIM YİNE ŞAMPİYON
Manisa merkezli Özgür Tarım Ürünleri A.Ş., 2024 yılında da kuru meyve sektörünün ihracat lideri oldu. Firma, genel sıralamada 82 basamak birden yükselerek 299. sıradan 217. sıraya çıktı.
İzmirli Osman Akça Tarım Ürünleri A.Ş. Türkiye ikincisi olurken, genel sıralamada da 416. basamaktan 388’e yükseldi. Sektörün üçüncüsü ise 200 yıllık tecrübesiyle dikkat çeken PAGYSA Pamuk Gıda oldu. Firma, genel listede 93 sıra atlayarak 383. sıraya ulaştı.
ORGANİKTE LİDER, KURU MEYVEDE DÖRDÜNCÜ: IŞIK TARIM
Organik ürün ihracatında Türkiye birincisi olan Işık Tarım, kuru meyve ihracatında da dördüncü sıraya yerleşti. Firma, TİM genel listesinde 312. sıradan 289. sıraya yükseldi. İzmir merkezli K.F.C. Gıda ise sektör beşincisi olarak 285. sıraya adını yazdırdı.
SUER Gıda 631. sıraya yükselirken, ANATOLIA Tarım 78 sıra birden atlayarak sektörde 10. sıraya yerleşti. EKMİB üyesi olup da ismini paylaşmak istemeyen iki firma da TİM listesinde yer aldı.
“HEDEF 2 MİLYAR DOLAR”
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, 2024 yılında kuru meyve ihracatının yüzde 15,5 artışla 1 milyar 856 milyon dolara ulaştığını, bunun 1 milyar 100 milyon dolarlık kısmının Ege’den sağlandığını belirtti.
Işık, “Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirde Türkiye dünya lideri. Yüzyıllara dayanan ihracat tecrübemizi bakanlıklar, üniversiteler, üreticiler ve kurumlarla iş birliği içinde büyütüyoruz. Hedefimiz kuru meyve ihracatında 2 milyar doları aşmak ve TİM 1000 listesindeki konumumuzu daha da güçlendirmek” dedi. (ERDAL AYDIN)
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.