Takip Et

SON DAKİKA

Cemre ŞAHİN KAZICI / Yüksek Mimar
[email protected]

OTOMOBİL KRALİYETİ

26 Aralık 2020, Cumartesi

     

Rica ediyorum tam şimdi pencerenizden bir bakın, insan göremeyebilirsiniz ama bir otomobil göreceğiniz kesin. Yaya yolu olmayabilir ama araç yolu muhakkak vardır. Kaldırımlarda oyun oynayan çocuklar yoktur ama kaldırıma park etmiş bir araç illa çıkar. Bir yere giderken hangi ‘yoldan’ gideceğinizi düşünürsünüz önce, arabayla önüne kadar gidebiliyor musunuz? Arabanızı nereye park edeceğinizi planlarsınız daha çıkmadan. Bir ev alırken ‘otopark sorunu var mı?’ sorusu akla gelir ilk olarak. Ofis alırken müşterileriniz arabalarını park edebilecek mi diye düşünürsünüz önce. Bir harita açarsanız araç yolları ve boşluklar vardır; haritayı detaylandırırsanız yollar görünür ve yolun kenarına dizilmiş binalar. Öyledir, bir yere önce yol gider. Sonra o yolun çevresine siz gidersiniz. Bir yerden yol kalkarsa, orası yavaşça terkedilir. Çünkü otomobil sizi kendisine bağımlı hale getirmiştir artık. Nereye giderse oraya gidersiniz, nerede durursa orada durursunuz. Öyleyse bu kentler bizim mi otomobillerin mi? Otomobil bize konfor mu getirdi, esaret mi?

*

Şuan zihninizdeki otomobille bağdaşmasa da ilk otomobil patenti 1886 yılında Karl Benz tarafından alındı. 1913 yılında Henry Ford tarafından seri üretimi başlatılarak, kullanımı yaygınlaştırıldı. Dünya tarihine kıyasla bu kadar kısa bir sürede hayatlarımızı bu denli etkilemeye başlaması, otomobillerin inanılmaz başarısı. 1950’lere gelindiğinde otomobile tapılıyordu adeta, otomobil sarayı otoparklar, şehrin girişinde bir simge olarak inşa ediliyor, otoparkın cephesi şeffaf yüzeylerle otomobili öne çıkaracak şekilde tasarlanıyor ve bu görünürlükleri bir ihtişam göstergesi sayılıyordu. Bu otomobil sarayları içerisinde sürücülerinin konaklayacağı küçük hizmetli odaları ayrılıyordu; otomobil kraldı, insan onun kölesi. 1951’de Dusseldorf’ta inşa edilen Haniel Garage yapısı bunun çok iyi bir örneğidir.

*

Otomobiller dünyayı istila etti. Daha önce karşılaşmadığı bir güç karşısında ne yapacağını bilemeyen yönetici erk, otomobillerin galibiyetini kabul etti; sokaklarımızı, mahallelerimizi, kentlerimizi, ülkelerimizi otomobilin önüne serdi. Otomobil hızla geçti, ip gibi yollar sardı sarmaladı her yeri; dünya yol yumağı haline geldi. Bulaş yolları açılınca virüs gibi yayıldı otomobil, kısa sürede milyonlara nüfuz etti, her yıl yaklaşık 7 milyon insan otomobillerin yarattığı hava kirliliğine bağlı olarak yaşamlarını kaybediyor, doğal çevre alarm veriyor.

*

Ancak öyle bir sistem empoze etti ki otomobiller, bir aileye bir araba yetmedi. Yollar genişledikçe genişledi. Bugün yol kenarı evlerde ‘otomobil gürültüsüyle uyanmak’ bir rutin haline geldi. İnsanlar pencerelerini otomobillerin hareket yoğunluğuna göre açabiliyorlar; temizlik gibi sıradan işlerini otomobile göre planlıyorlar. Kendi kentlerinde tomobil yollarına ‘ölüm tehlikesi’ ile yanaşamıyorlar. Eve bir ekmek götürebilmek için otomobile de bir ekmek veriyorlar. Petrol kaynakları üzerinden şekillendi dünya. Otomobil endüstrisi sömürgesini kurdu. Üstelik yapılan araştırmalar bir otomobilin ömründe sadece %10 kullanıldığını %90 park halinde olduğunu gösteriyor. Düşünebiliyor musunuz, otomobiller ‘durdukları yerden’ bu galibiyeti sağladılar. Modern insan yetişmeye çalıştı, otomobil durdu. Otomobil rahatça ‘dursun’ diye, otoparklara bıraktık kendi özgürlük alanlarımızı.

*

Nihayet insanoğlu bir gün uyandı. Yaşam alanlarımızın otomobile terkedilmesi beraberinde getirdiği pek çok problemle düğüm olup yüzlerine çarptı. Otomobil odaklı değil ‘insan’ odaklı kentlerin önemi ortaya çıktı. Bu amaçla 1960’lardan bu yana otomobilin insana hakimiyetini sonlandırmak için bir dizi yöntem geliştirildi. Öyle ki, büyük gösterişlerle inşa edilen otoparklar artık yer altına gömülmeye başlandı. İnsan ölçeğine döndürülmeye çalışıldı kentler, ancak ne var ki otomobile göre yaratılan modern dünya insanı yutardı; bu yüzden öncelikle toplu taşıma ön plana çıkarıldı.

Bugün insanlığı sömüren bu otomobil kraliyeti ile mücadelede bilimsel olarak kabul görmüş en geçerli çözüm; otomobilleri kent merkezinden uzaklaştırmak. Tüm çağdaş mimarlık ve kent politikaları buna odaklanmış durumda. En mütevazi çabayla Paris ve Bogota(Kolombiya) gibi kentler merkezi noktalarda otomobil dolaşımını yasaklıyor. Kent merkezleri belirli günlerde otomobile kapatılıyor, insanların oluyor tüm sokaklar. Dünya Mimarlık Kenti olmaya hazırlanan Kopenhag’da da 10 Danimarkalıdan biri bisiklet kullanıyor; caddelerde otomobilden çok bisiklet var, dolayısıyla otomobil trafiği hiç yok. Kent boyunca yaklaşık 400 kilometre bisiklet parkurları ve hatta kentleri birbirine bağlayan süper bisiklet otoyolları dahi var. Gent (Belçika) 20 yıl içinde tamamen motorlu taşıtları kentten çıkarmayı planlıyor. Madrid, kent merkezine özel otomobil girişini tamamen yasaklıyor ve toplu taşıma hizmetini bedava yapıyor, bisikletli ulaşımı herkes için ulaşılabilir hale getiriyor. Helsinki, 2025’te kimsenin özel araç kullanmak istemeyeceği bir sistem için yıllardır büyük yatırımlar yapıyor. Oslo (Norveç), 2019’da tüm otoparkları kent merkezinden kaldırarak insanı özgürleştirdi.

*

Çünkü en basit kavrayışla; kent merkezindeki otopark otomobilleri kent merkezine çeker. Otopark sorununu çözmenin aksine bir çekim noktası oluşturarak daha önce o yolu kullanmayan otomobillerin dahi otoparka ulaşmak için trafiğe katılmasına ve daha önce otomobil esaretinden kurtulmuş kişilerin tekrar otomobil kullanmaya başlamasına sebep olur. Bu yönüyle kent merkezindeki otoparkların, otomobilin fiziksel ve sosyal yıkımına destek olduğu kanıtlanalı çok oldu.

*

Dünyadaki tüm bu gelişmelere karşın bizim daha hala yüzyıl önce terkedilmiş mantıkla kent merkezinde boş bulduğu ilk yere katlı otopark yaptı diye gururla her yere afiş asan belediye başkanlarımız var. Bu sanki; tüm çağdaş toplumlarda otobüslerde sigara içilmesinin yasaklandığı dönemde bizimkilerin çıkıp ‘otobüslere lüks küllük koyduk’ diye oy beklemesi gibi bir şey. Böyle bir vizyonsuzluk.

*

Otomobil hegemonyasından kurtulmaya yönelik tüm bu çabalar elbette arkasında otomobilsiz insan yaşamını kolaylaştıracak büyük ölçekte altyapı revizeleri ve yatırımları ile sağlanıyor. Bugün bizlerin otomobilsiz bir yaşamı tahayyül dahi edemiyor oluşumuz ne yazık ki geri kalmışlığımızın bir göstergesi. Otomobiller hepimizi yemeden, derhal önüne geçilmeli. Yöneticiler bilgisi olmayan alanlarda farklı kazanımlar peşinde günlerini kurtarmak yerine, odağına insanı alarak, işi bilenlere danışmalı. 



Yazarın Tüm Yazıları

DEPREM ÖLDÜRMEZ POLİTİKA ÖLDÜRÜR

29 Mart 2024, Cuma

Seçimler Yaklaşırken... Kimi Seçeceğinizin Farkında Mısınız?

23 Şubat 2024, Cuma

UZAY SİYASETİ

21 Ocak 2024, Pazar

YASAL HAKKINIZ OLAN SIĞINAKLARINIZA NE OLDU?

5 Ocak 2024, Cuma

100. YIL #CUMHURİYET

29 Ekim 2023, Pazar

SAVAŞ DURUMUNDA YER ALTI HASTANELERİ

19 Ekim 2023, Perşembe

MİMARLIK DÜNYAYI KURTARABİLİR

2 Ekim 2023, Pazartesi

‘MİMARLIK BÖLÜMÜ’ TERCİH EDECEKLER İÇİN REHBER

3 Ağustos 2023, Perşembe

SANDIKTAN NE ÇIKTI?

17 Mayıs 2023, Çarşamba

TABUTUMUN KIRMIZI KURDELESİ

25 Şubat 2023, Cumartesi

CANSIZ BEDEN

10 Şubat 2023, Cuma

BİR İLÇENİN İL STATÜSÜ KAZANMASI

25 Ocak 2023, Çarşamba

BELEDİYE BAŞKANININ PARTİ DEĞİŞTİRMESİ

23 Aralık 2022, Cuma

BİR ÇÖZÜM ÖNERİSİ: SOSYAL KONUTTA KİRALAMA SİSTEMİ

22 Kasım 2022, Salı

'SOSYAL KONUT HAMLESİ' NE DEĞİLDİR?

7 Ekim 2022, Cuma

ADALET NÖBETİNDE 100. GÜN

3 Ağustos 2022, Çarşamba

3 YENİ PAKETLE YANDAŞ DESTEĞİ

11 Mayıs 2022, Çarşamba

DEMOKRASİYE MESAİ ŞOKU

31 Ocak 2022, Pazartesi

ENES KARA

12 Ocak 2022, Çarşamba

İTİBARDAN TASARRUF DEVRİ

23 Aralık 2021, Perşembe

YILLARDIR SÖNMEYEN ...

7 Ağustos 2021, Cumartesi

KUTULARDA YAŞAMAK

30 Mayıs 2021, Pazar

‘YENİ’ ÜZERİNE SAYIKLAMALAR

10 Mayıs 2021, Pazartesi

şu BÜYÜKler

24 Nisan 2021, Cumartesi

PENCEREMDEN BAKARKEN - 3

5 Nisan 2021, Pazartesi

PENCEREMDEN BAKARKEN - 2

4 Nisan 2021, Pazar

PENCEREMDEN BAKARKEN - 1

3 Nisan 2021, Cumartesi

OTOPARKLILAŞTIRAMADIKLARIMIZDAN MISINIZ?

20 Mart 2021, Cumartesi

İLLA-HİYAT

6 Mart 2021, Cumartesi

AYDIN'IN TURUNCU BİTKİ ÖRTÜSÜ

20 Şubat 2021, Cumartesi

MİLLET KIRAATHANESİ & KİTAP KAFE

6 Şubat 2021, Cumartesi

YOLDA OLMAK

23 Ocak 2021, Cumartesi

ORTA'daki MAHALLE

9 Ocak 2021, Cumartesi

OTOMOBİL KRALİYETİ

26 Aralık 2020, Cumartesi

"TORPİLİN DİYORUM, KİM?"

12 Aralık 2020, Cumartesi

Hayalinizdeki Kent?

28 Kasım 2020, Cumartesi

CUMHURİYETİMİZ VE (ona yakışmayan) KENTLERİMİZ

14 Kasım 2020, Cumartesi

Cumhuriyetimiz ve Kentlerimiz / Deprem Kesintisi

31 Ekim 2020, Cumartesi

"DİKEY BAHÇESİZ YAŞAYAMAM"

17 Ekim 2020, Cumartesi

Bir Mimara Sarılın

3 Ekim 2020, Cumartesi

Taklitlerinden Sakının - 2

19 Eylül 2020, Cumartesi

Taklitlerinden Sakının - 1

5 Eylül 2020, Cumartesi

Depremde Romantik Yürüyüş

22 Ağustos 2020, Cumartesi

Ne Bu Sıcaklar?

8 Ağustos 2020, Cumartesi

Bir Ayasofya Hikayesi

25 Temmuz 2020, Cumartesi

Kamusal Geometri

18 Temmuz 2020, Cumartesi