
TMMOB Makina Mühendisleri Odası Aydın Temsilciliği, Kuşadası-Söke Karayolu’ndaki çökme ve stabilite sorunlarıyla ilgili uyarı yayınladı. Yolun yalnızca çöken kısmının değil, sağlam görünen şeridinin de risk altında olduğunu belirten oda, trafiğe kapatma ve bilimsel çalışmalar yapılması çağrısında bulundu.
2014 yılında hazırlanan ve Bakanlık tarafından onaylanan Mikrobölgeleme Etüt Raporu, Kuşadası-Söke karayolunun “Önemli Alan 2.1 – Önlem Alınabilecek Nitelikte Stabilite Sorunlu Alanlar” kapsamında olduğunu ortaya koydu. Raporda, gerekli önlemler alınmadığı takdirde zemin koşullarının yapılaşma ve yol güvenliği açısından sorun çıkarabileceği vurgulandı.
2023 yılı itibarıyla yolun çöken kısmındaki çatlakların uydu görüntülerinde giderek belirginleştiği görülmektedir. Bu durum, yol yapımı sırasında jeoteknik değerlendirme ve önlemlerin yetersiz olduğunu, çatlakların ise yalnızca asfalt kaplamayla geçiştirildiğini düşündürmektedir. Ayrıca bölgede yapılan kazı çalışmalarının heyelan veya şev akmasını tetiklediği değerlendirilmektedir.
Oda, sürecin üç temel hata üzerine kurulu olduğunu vurgulayarak bu hataları şu şekilde sıraladı: Yol yapımı sürecinde olası zemin sorunlarının dikkate alınmamış olması ilk hatadır. Sonrasında kaymanın yıllar içerisinde kendini göstermesine rağmen gerekli önlemlerin alınmaması ikinci büyük problemdir. Son aşamada kazı çalışmasının dikkatsiz yapılmış olma ihtimali süreci daha da kötüleştirmiştir" ifadelerine yer verdi.
TMMOB, sorunun yalnızca çöken kısmın onarımıyla sınırlı olmadığını, aktif kullanılan diğer şeritte de benzer çökme riskinin bulunduğunu belirtti.
Oda, yolun sağlam görünen şeridi de dahil olmak üzere trafiğe acilen kapatılması gerektiğini vurguluyor. Ardından bölgede jeolojik, hidrojeolojik, jeofizik ve jeoteknik çalışmalar yapılarak zemin yapısı yeniden değerlendirilmeli. Eğer mevcut hat üzerinde yolun devamına karar verilirse, onarım ve güçlendirme süreci mühendislik kurallarına uygun şekilde yürütülmelidir.
Oda açıklamasında özetle, yolun diğer şeridinde de çökme ihtimalinin yüksek olduğu belirtilerek, “önce yolu kapatın, sonra bilimsel yöntemlerle gerekli çalışmaları yapın” çağrısı yapılmıştır. TMMOB Aydın İl Koordinasyon Kurulu, konunun takipçisi olacaklarını kamuoyuna duyurdu. (İREM DELİCE)
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.