Dr. Müh. Kürşat KAZANKAYA
e- posta : kursatkazankaya@hotmail.com

Sosyal Medya Marka İmajınızı Yerle Bir Edebilir!

28 Nisan 2018, Cumartesi

     

Bilindiği gibi şirketler, sosyal ağlarda açtığı kurumsal hesaplar ile müşterilerine daha iyi hizmet vermeyi amaçlıyorlar. Daha çok pazarlama, halkla ilişkiler ve reklam faaliyetleri için açılan hesapların gerek şirketlere gerekse tüketicilere sağladığı çok büyük avantajlar var. Ancak konuya şirketler açısından bakacak olursak kurumsal sosyal ağ hesaplarında yapılan hatalar, kurumların marka imajını yerle bir edebilir boyutta.

 

Örnek olarak Amerikalı Justine Sacco, IAC'ın Vimeo, The Daily Beast ve OKCupid gibi popüler web sitelerin iletişimini yapan bir halkla ilişkiler yöneticisiydi. 20 Aralık 2013'te hayatının hatasını yapmasıyla birlikte sosyal medya dünyasına ders niteliğinde bir deneyim yaşattı. Justine o gün Güney Afrika'ya giden uçağı havalanmadan az önce kişisel Twitter hesabından 200 kadar takipçisine bir espiri yapmak istedi. Yolladığı mesajda "Afrika'ya gidiyorum. Umarım AIDS kapmam. Şaka yapıyorum. Ne de olsa beyaz ırktanım!" yazıyordu ve 12 saatlik uçuşu başlamadan evvel telefonunu kapattı. Uçaktan indiğinde bu ırçkçı tweet 3 binden fazla kişi tarafından retweet edilmiş (yani mesajı görenler kendi takipçileri ile mesajı paylaşmış), dünya genelinde onbinlerce twitter kullanıcısının öfkeli yanıtlarına maruz kalmış ve hatta Justine adına #HasJustineLandedYet (Justine'in uçağı indi mi?) adlı -hashtag bile açılmıştı. Dünyanın en çok merak edilen uçuşlarından birinin sonunda telefonunu açan Justine, karşılaştığı manzara karşısında muhtemelen büyük bir şok geçirdikten sonra önce ilgili tweeti sildi, sonra hesabını kapattı. Ancak çığ gibi büyüyen tepkiler en nihayetinde Justine’in işinden olmasına neden oldu.

 

Bu sosyal medyayı dikkatsiz kullanan bir bireyin hatası. Ancak şirketlerin pazarlama ve iletişim amaçlı kullandığı en önemli mecralardan olan sosyal medya, pek çok kurumsal hataya da gebe ve her geçen gün bunlara birisinin eklenmesine tanık oluyoruz.

 

Örneğin sosyal medyayı çok etkin kullanan markalardan biri olan Starbucks firması da bir kriz yaşamıştı. Arjantin’de gerçekleşen olayda Starbucks tam anlamıyla kaş yaparken göz çıkarmış oldu. Twitter’de attığı mesajda; geçici bir arz sorunu nedeniyle orijinal Starbucks bardakları yerine Arjantin üretimi bardakları kullandıklarını ve bunun için müşterilerinden özür dilediklerini belirten yetkililer, beklenmedik bir tepki ile karşılaştılar. Olay birkaç saat içinde Arjantin’de “trend topic” oldu ve milliyetçi damarı şişen Arjantinli’lerden markaya tepkiler yağdı.

 

Başka bir örnekte Vodafone, Twitter hesabında ‘homo’ kelimesini içeren komik bir tweet yayınlamıştı. Bunu gören takipçilerinin paylaşmasıyla birlikte mesaj bir anda binlerce kişiye ulaştı. Mesaj hemen silindi ama artık çok geçti. Şirket hemen takipçilerinden özür diledi ve sosyal medya hesabını yöneten çalışanını işten çıkardığını açıkladı.

 

Görüldüğü gibi sosyal medya kullanımı ip üstünde yürümek gibi. Yapılan anlık bir hata veya boşbulunmuşluk markaların kurumsal imajını yerle bir edebiliyor. Bu nedenle firmaların sosyal medyada ün ve kriz yönetimi konusunda önceden hazırlıklı olmaları çok önemli. Kriz fiziksel veya farklı mecralarda gerçekleşmiş olsa bile yayılması sosyal medya aracılığı ile oluyor. Tabi ki sadece olumsuz örneklerle ön yargı oluşmasın. Birçok krizin sosyal medyanın etkin kullanılması ile çözüldüğü örneklerde tabi ki mevcut. Ancak özellikle CEO'ların ve yaklaşan seçimlerde siyasilerin sosyal medyayı kullanırken nelere dikkat etmesi gerektiğine dair uzmanından bilgi almalarını şiddetle tavsiye ederim. Bu haliyle sosyal medya, doğru kullanılınca bir mucize yanlış kullanıldığındaysa bir felakete sebep olan ateş gibi. Dolayısıyla paylaşım yapmadan evvel iki kere düşünmek gerekiyor.



Yazarın Tüm Yazıları
Neuralink - Covid-19 - Bill Gates ve ŞİLİ!
Twitter’da Satılan İlk Tweet Bir Türk’e Nasip Oldu
Google'de En Çok "Ekmek" Aranmış !
1 Milyon Yazılımcı Projesi Nedir?
COVID-19 ve İnternet Dünyasına Etkileri
10 maddede “We Are Social” 2020 Raporu
Youtube Reklam Gelirleri İlk Kez Açıklandı!
Türkiye’de E-Ticaret İçin En Yaygın Bilinen Pazaryerleri
E-Ticarette Kazandıran Pazarlama Teknikleri
Yeni Neslin Gözdesi: Dijital Pazarlama Uzmanlığı
Firmalar Neden Sosyal Medyada Olmayı Tercih Ediyorlar?
E-Ticaret ve Dijital Pazarlamaya Dair 2019 Yılı İstatistikleri
Dijital Pazarlamanın (/Reklamların) 5 Eşsiz Özelliği
En iyi 10 Türkçe Podcast
Facebook’un zihin okuma cihazı nihayet test edildi
Okey Google Furyası: Google Asistan
Dijital reklamlarla ilgili beklenen vergi ve bunun getirdikleri
Yeni ekonominin özellikleri
E-Ticaretin 2019 Yılına Kadarki Gelişimi
E-Ticarette Tüketicilerin Profili
E-Ticarette Gelişen Ödeme Sistemleri
Yeni Ekonomi ve Yeni Kazanç Modelleri
E-Ticarette Efsaneler ve Gerçekler
İnternet’in Getirdiği Yeni Nesil Aracılar...
E-Ticaret ile KOBİ’ler Dünyaya Açılıyor
Dijital bölünme geliyor!
Etkili Bir Web Sitesi Nasıl Olmalıdır?
İnternet'ten En Çok Satan Ürünler
10 Adımda E-Ticaret
2018’e Damga Vuran Dijital Pazarlama Trendleri
Dünyanın En Değerli 3 Markası Yine Dijital Dünyadan!
Bu “Twitch” ezberleri bozar!
Akıllı Kumaşlar Hayatımıza Giriyor!
Sosyal Medya ve Seçim Propagandaları
Kobiler İçin “E-Ticaret” Kaçırılmaması Gereken Bir Fırsat!
Facebook, Yapay Zeka Geliştirmek İçin Instagram Fotoğraflarınızı Kullanıyor!
Sosyal Medya Marka İmajınızı Yerle Bir Edebilir!
Facebook Skandalının Ardındaki Manipülasyon!
TUSİAD’ın Raporu E-Ticaretin Önlenemez Yükselişini Gözler Önüne Seriyor...
Web sitelerinin alan adı (Domain Name) uzantıları ne anlama geliyor...
Ekonominin Yükselen Trendi Yine İNTERNET GİRİŞİMCİLİĞİ
Herkes Onu Konuşuyor: “WEB 4.0” İle Hangi Yenilikler Hayatımıza Girecek?
Sağım-Solum, Önüm-Arkam: Sosyal Medya!
Pazarlamacıların Yeni Gözdesi: “LBP”
Mobil Ödeme Sistemlerinde Şifresiz Devrim Çok Yakında...
WhatsApp’ta işletmelere özel uygulama dönemi başlıyor...
Web Sitenizi Ücretsiz Olarak Google’da Üst Sıralara Taşıyabilirsiniz!
KOBİ’ler İçin E-Ticaret ve Dijital Pazarlama Çağın Fırsatı!
Ceset Videosundan Sonra Youtube, Tüm Ünlü Kanalları İncelemeye Alıyor!
“Yeni Aşkımız Yapay Zeka” Sloganıyla, Türkiye Yapay Zeka Zirvesi 14 Şubat’ta Gerçekleşecek
2017’de en çok para kazandıran 10 Youtube kanalı
Mobil Uygulamalara Yapılan Harcama Parmak Isırtıyor!
Google Çalışanlarını İşe Alırken Bakın Neler Soruyor!
Facebook ve Kurucusu Hakkında Bilinenler ve Bilinmeyenler!
“Bitcoin” Çılgınlığı Artarak Devam Ediyor!
Türkiye’nin Acilen 30 Bin Siber Güvenlik Uzmanına İhtiyacı Var!
Türkiye’nin İlk İnsansı Robot Fabrikası Seri Üretime Başladı
XI. İstanbul Bilişim Kongresi 6 Aralık 2017’de İstanbul’da
TÜRKİYE İÇİN "BİLİŞİM” STRATEJİK SEKTÖR!
Anneler-Babalar Dikkat! Mavi Balina Oyunu Öldürüyor!
Google'da Yapılan En İlginç Aramaların Listesi Şaşkınlık Yaratıyor!
Dünyada Çok Yaygın Olan DROPSHİP Sektörü Türkiye’de De Hızla Gelişiyor
Yapay Zekalı Robotlar Bir Yandan Hayranlık Bir Yandan Da Endişe Yaratmaya Devam Ediyor
2017 İnternet Ve Sosyal Medya Kullanıcı Profilleri Açıklandı
FACABOOK ROBOTLARI NEDEN KAPATTI?
GOOGLE’IN YENİ ÖZELLİĞİ ÇIĞIR AÇTI!
“DEEP WEB” BİR ŞEHİR EFSANESİ DEĞİL!
İNTERNET’TEN PARA KAZANMANIN EN HIZLI YOLU
NEDİR BU "SPAM" DEDİKLERİ?
FACEBOOK KULLANICILARI POTANSİYEL BİR DENEK Mİ?