Dr. Müh. Kürşat KAZANKAYA
e- posta : kursatkazankaya@hotmail.com

COVID-19 ve İnternet Dünyasına Etkileri

1 Nisan 2020, Çarşamba

     

Bilindiği gibi koronavirüs dolayısıyla Dünya Sağlık Örgütü tarafından Pandemi ilan edilmesinin ardından çoğu ülke vatandaşlarına sokağa çıkma yasağı veya ev izolasyonu uygulamaya başladı. Tarihi bir dönem yaşadığımız son günlerde okulların ve tüm toplu aktivitelerin de tatil edilmesi ile birlikte milyonlarca kişi artık evden çalışıyor, toplantılar video konferans yoluyla yapılıyor, milyonlarca kişi İnternet’ten film izliyor, öğrenciler canlı derslere katılıyor, alışveriş daha çok e-ticaret siteleri üzerinden yapılıyor, zamanım oldu diyenler e-kitap indiriyor, sosyal medya hiç olmadığı kadar kalabalık, dijital reklamlar artmış durumda, peki İnternet bunu kaldırabilecek durumda mı?

Covid-19’un dolaylı olarak yol açtığı bu yüklenme, virüsün sadece gerçek dünyayı değil aynı zamanda sanal dünyayı da tehdit ettiği gerçeğini gözler önüne serdi. Geçtiğimiz günlerde İsviçre hükümeti; böyle devam ederse Netflix gibi İnternet üzerinden gerçek zamanlı veri akışı sağlayan sitelerin kapatılabileceğini dahi dile getirdi. Virüs nedeniyle yoğun İnternet kullanımı Snapchat'i çökertti! AB Komisyonu İç Pazardan Sorumlu Üyesi Thierry Breton, sektörün önde gelen firmalarına geniş bant kullanımında tasarruf sağlanması için neler yapılabileceği üzerine kafa yorma çağrısı yaptı! Youtube, önümüzdeki 30 gün boyunca video aktarımını HD yani yüksek çözünürlük yerine SD yani standart çözünürlükle yapacağını duyurdu. Koronavirüsü sebebiyle en yaygın kullanılan mesajlaşma uygulaması Whatsapp’dan da ilk kısıtlama geldi! Hindustan Times'ta yer alan habere göre, Facebook'un bünyesinde bulunan Whatsapp, sunucularda oluşan yoğunluğu azaltmak için 15 saniyelik video sınırı getirdi. Yine Facebook bünyesinde bulunan Instagram da geçtiğimiz hafta platformdaki videoların yayın kalitesini düşürme kararı almıştı.

Tüm bunlara karşın online alışverişteki hareketlilik ise ekonomi açısından olumlu olarak yorumlanıyor. Carrefoursa’nın paylaştığı verilere göre, 11 ile 15 Mart tarihleri arasında alınan siparişlerde bir önceki haftanın aynı dönemine göre yüzde 80’lik bir artış yaşandı. Yaşanan trafik ve sipariş artışının yarattığı hacme paralel olarak teslimat kapasitelerinde de %100’ün üzerinde bir artış var. İnternet’ten kitap satışlarının son bir haftada %110 arttığı söyleniyor. E-ticaret sitelerinde daha önce hiç rastlamadığımız sıra dışı bir yoğunluk var. Bazı kalemlerin satış hacminde yüzde 300’e varan büyümeler olduğu görülüyor. Özellikle kuru gıda, kolonya, tekstil ürünleri, kitap/cd, online eğitim gibi kalemlerdeki büyüme dikkat çekici. Diğer taraftan tüketicilerin İnternet kullanımınındaki bu artışı gözlemleyen firma ve markalar dijital reklam bütçelerini artırmış durumda. Sosyal medyada yer alan reklamların miktarındaki artış gözle görülür hissediliyor.

Son olarak herkes evinde olmasına rağmen Türkiye'nin İnternet altyapısı iyi bir sınav verdi diyebiliriz. Ağda yaşanan yoğunluğa rağmen büyük çapta bir kesinti yaşanmadı. Uzmanlar Türkiye'nin İnternet altyapısının iyi olduğunu belirterek, hız konusunda yaşanan genel sorunların aşılması gerektiğini de belirtiyor. Hem online eğitimlere hem de evde çalışma düzenine geçen firma ve kurumların video konferans toplantılarına ve dosya paylaşımlarına hizmet veren ülkemizdeki mevcut sabit ve mobil internet altyapısının yeterli olduğu değerlendiriliyor. 



Yazarın Tüm Yazıları
1 Milyon Yazılımcı Projesi Nedir?
COVID-19 ve İnternet Dünyasına Etkileri
10 maddede “We Are Social” 2020 Raporu
Youtube Reklam Gelirleri İlk Kez Açıklandı!
Türkiye’de E-Ticaret İçin En Yaygın Bilinen Pazaryerleri
E-Ticarette Kazandıran Pazarlama Teknikleri
Yeni Neslin Gözdesi: Dijital Pazarlama Uzmanlığı
Firmalar Neden Sosyal Medyada Olmayı Tercih Ediyorlar?
E-Ticaret ve Dijital Pazarlamaya Dair 2019 Yılı İstatistikleri
Dijital Pazarlamanın (/Reklamların) 5 Eşsiz Özelliği
En iyi 10 Türkçe Podcast
Facebook’un zihin okuma cihazı nihayet test edildi
Okey Google Furyası: Google Asistan
Dijital reklamlarla ilgili beklenen vergi ve bunun getirdikleri
Yeni ekonominin özellikleri
E-Ticaretin 2019 Yılına Kadarki Gelişimi
E-Ticarette Tüketicilerin Profili
E-Ticarette Gelişen Ödeme Sistemleri
Yeni Ekonomi ve Yeni Kazanç Modelleri
E-Ticarette Efsaneler ve Gerçekler
İnternet’in Getirdiği Yeni Nesil Aracılar...
E-Ticaret ile KOBİ’ler Dünyaya Açılıyor
Dijital bölünme geliyor!
Etkili Bir Web Sitesi Nasıl Olmalıdır?
İnternet'ten En Çok Satan Ürünler
10 Adımda E-Ticaret
2018’e Damga Vuran Dijital Pazarlama Trendleri
Dünyanın En Değerli 3 Markası Yine Dijital Dünyadan!
Bu “Twitch” ezberleri bozar!
Akıllı Kumaşlar Hayatımıza Giriyor!
Sosyal Medya ve Seçim Propagandaları
Kobiler İçin “E-Ticaret” Kaçırılmaması Gereken Bir Fırsat!
Facebook, Yapay Zeka Geliştirmek İçin Instagram Fotoğraflarınızı Kullanıyor!
Sosyal Medya Marka İmajınızı Yerle Bir Edebilir!
Facebook Skandalının Ardındaki Manipülasyon!
TUSİAD’ın Raporu E-Ticaretin Önlenemez Yükselişini Gözler Önüne Seriyor...
Web sitelerinin alan adı (Domain Name) uzantıları ne anlama geliyor...
Ekonominin Yükselen Trendi Yine İNTERNET GİRİŞİMCİLİĞİ
Herkes Onu Konuşuyor: “WEB 4.0” İle Hangi Yenilikler Hayatımıza Girecek?
Sağım-Solum, Önüm-Arkam: Sosyal Medya!
Pazarlamacıların Yeni Gözdesi: “LBP”
Mobil Ödeme Sistemlerinde Şifresiz Devrim Çok Yakında...
WhatsApp’ta işletmelere özel uygulama dönemi başlıyor...
Web Sitenizi Ücretsiz Olarak Google’da Üst Sıralara Taşıyabilirsiniz!
KOBİ’ler İçin E-Ticaret ve Dijital Pazarlama Çağın Fırsatı!
Ceset Videosundan Sonra Youtube, Tüm Ünlü Kanalları İncelemeye Alıyor!
“Yeni Aşkımız Yapay Zeka” Sloganıyla, Türkiye Yapay Zeka Zirvesi 14 Şubat’ta Gerçekleşecek
2017’de en çok para kazandıran 10 Youtube kanalı
Mobil Uygulamalara Yapılan Harcama Parmak Isırtıyor!
Google Çalışanlarını İşe Alırken Bakın Neler Soruyor!
Facebook ve Kurucusu Hakkında Bilinenler ve Bilinmeyenler!
“Bitcoin” Çılgınlığı Artarak Devam Ediyor!
Türkiye’nin Acilen 30 Bin Siber Güvenlik Uzmanına İhtiyacı Var!
Türkiye’nin İlk İnsansı Robot Fabrikası Seri Üretime Başladı
XI. İstanbul Bilişim Kongresi 6 Aralık 2017’de İstanbul’da
TÜRKİYE İÇİN "BİLİŞİM” STRATEJİK SEKTÖR!
Anneler-Babalar Dikkat! Mavi Balina Oyunu Öldürüyor!
Google'da Yapılan En İlginç Aramaların Listesi Şaşkınlık Yaratıyor!
Dünyada Çok Yaygın Olan DROPSHİP Sektörü Türkiye’de De Hızla Gelişiyor
Yapay Zekalı Robotlar Bir Yandan Hayranlık Bir Yandan Da Endişe Yaratmaya Devam Ediyor
2017 İnternet Ve Sosyal Medya Kullanıcı Profilleri Açıklandı
FACABOOK ROBOTLARI NEDEN KAPATTI?
GOOGLE’IN YENİ ÖZELLİĞİ ÇIĞIR AÇTI!
“DEEP WEB” BİR ŞEHİR EFSANESİ DEĞİL!
İNTERNET’TEN PARA KAZANMANIN EN HIZLI YOLU
NEDİR BU "SPAM" DEDİKLERİ?
FACEBOOK KULLANICILARI POTANSİYEL BİR DENEK Mİ?