Dr. Müh. Kürşat KAZANKAYA
e- posta : kursatkazankaya@hotmail.com

FACEBOOK KULLANICILARI POTANSİYEL BİR DENEK Mİ?

8 Eylül 2017, Cuma

     

Değerli okuyucular bu size ilk “merhaba” yazışım. Sevgili Denge gazetesi yöneticileri bu köşeyi bilişim konusunda yazmam için ayırdılar. Öncelikle hepsine ayrı ayrı çok teşekkür ederim. Bu köşede daha çok bilgi – iletişim teknolojilerinin özellikle İnternet’in ilginç yönleri ve az bilinen gerçekleri üzerine yazılar paylaşacağım. Son zamanlarda yapılmış araştırmalar, yayınlanmış makaleler ve gündem olmuş mevzulardan yola çıkarak merak ettiğiniz birçok konuya burada değineceğim. Severek okuyacağınızı düşündüğüm yazılarımla ilgili sormak istediğiniz birşey ya da özellikle yazmamı istediğiniz bir konu olursa bana e-posta adresimden kolaylıkla ulaşabilirsiniz. Şimdi Facebook ile ilgili ilk yazımıza geçebiliriz;
 
FACEBOOK KULLANICILARI POTANSİYEL BİR DENEK Mİ?
Dünya’da en çok kullanıcıya sahip sosyal paylaşım ağlarından biri olan Facebook üzerinde  çalışan bilim adamları 600.000 den fazla kullanıcının gördüğü içeriği maniple ederek yaptıkları araştırmanın sonuçlarını Proceedings of the National Academy of Sciences dergisinde yayınladılar. Araştırmanın temel amacı, insanların Facebook sitesinde gördükleri içeriğin duygusal durumlarını etkileyip etkilemediğini tespit etmekti.
Facebook’un veri uzmanları rastgele seçilmiş bireylerin ana sayfalarında görecekleri pozitif ve negatif içerikli paylaşımların  sayısıyla oynadılar. Araştırmacılar daha sonrasında bu kişilerin sonraki bir hafta içerisinde paylaşımlarının pozitif ve negatiflik miktarındaki değişimini analiz ettiler. Buradaki asıl amaç duygusal durumların sosyal ağlar boyunca yayılıp yayılmadığını incelemekti. Sonuç: Evet , duygular İnternet üzerinden yayılıyor.
Bu facebook analistleri için iyi bir haber. Çünkü bu araştırmacılar modern psikoloji alanında yeni bir keşif peşindeler. Peki ya duyguları gizlice manipüle edilen insanlar için de iyi bir haber mi? 
Facebook’a kayıt olan kullanıcılar Facebook’un “Veri Kullanım Politikası” adlı bir kutucuğu işaretlemek zorundalar.  Bunu işaretlediğinizde Facebook’ta paylaşılan bilgilerinize erişim ve kullanım hakkı tanımış  oluyorsunuz. Bu metin içerisinde kullanım amaçları ile ilgili birkaç örnekten bahsediliyor ancak bunların çoğu reklam ve çerez (bir tür yazılım) politikaları ile alakalı. Öte yandan metin içersinde test ve araştırma yapılabileceği hakkında da bilgi bulunmakta. Can alıcı nokta ise Facebook kullanmak isteyen tüm üyeler bu politika metnine onay vermek zorundalar. Dolayısıyla bu araştırmanın veri politikasına uygun yapılmış olduğu söyleniyor. 
Yapılan pozitif ve negatif paylaşımlar makine aracılığı ile belirlenmiş. Yani şahsi paylaşımlar araştırmacılar tarafından okunmamış. Ayrıca katılımcıların izinlerini almaya da gerek görmemişler zira Facebook ‘un veri kullanım politikaları hali hazırda kabul edilmiş durumda.
Facebook'un veri bilimcisi Adam Kramer, araştırmanın baş yazarı olarak görev almış. Birkaç sene önce verdiği bir röportajda Kramer, Facebook ekibine katılmasıyla birlikte şunu söylemişti: "Facebook verileri, Dünya tarihinin gördüğü en geniş araştırma alanıdır."
Bu durumda Facebook, sadece arkadaşlarınızın kedi fotoğraflarını ya da hükümet karşıtı amcanızın  hükümete karşı son tepkilerini takip etmek için kullandığınız bir araç olmasının çok ötesinde, heyecan verici bir laboratuvar. Ve ben ve siz, her biriniz de potansiyel birer deneksiniz...


Yazarın Tüm Yazıları
Neuralink - Covid-19 - Bill Gates ve ŞİLİ!
Twitter’da Satılan İlk Tweet Bir Türk’e Nasip Oldu
Google'de En Çok "Ekmek" Aranmış !
1 Milyon Yazılımcı Projesi Nedir?
COVID-19 ve İnternet Dünyasına Etkileri
10 maddede “We Are Social” 2020 Raporu
Youtube Reklam Gelirleri İlk Kez Açıklandı!
Türkiye’de E-Ticaret İçin En Yaygın Bilinen Pazaryerleri
E-Ticarette Kazandıran Pazarlama Teknikleri
Yeni Neslin Gözdesi: Dijital Pazarlama Uzmanlığı
Firmalar Neden Sosyal Medyada Olmayı Tercih Ediyorlar?
E-Ticaret ve Dijital Pazarlamaya Dair 2019 Yılı İstatistikleri
Dijital Pazarlamanın (/Reklamların) 5 Eşsiz Özelliği
En iyi 10 Türkçe Podcast
Facebook’un zihin okuma cihazı nihayet test edildi
Okey Google Furyası: Google Asistan
Dijital reklamlarla ilgili beklenen vergi ve bunun getirdikleri
Yeni ekonominin özellikleri
E-Ticaretin 2019 Yılına Kadarki Gelişimi
E-Ticarette Tüketicilerin Profili
E-Ticarette Gelişen Ödeme Sistemleri
Yeni Ekonomi ve Yeni Kazanç Modelleri
E-Ticarette Efsaneler ve Gerçekler
İnternet’in Getirdiği Yeni Nesil Aracılar...
E-Ticaret ile KOBİ’ler Dünyaya Açılıyor
Dijital bölünme geliyor!
Etkili Bir Web Sitesi Nasıl Olmalıdır?
İnternet'ten En Çok Satan Ürünler
10 Adımda E-Ticaret
2018’e Damga Vuran Dijital Pazarlama Trendleri
Dünyanın En Değerli 3 Markası Yine Dijital Dünyadan!
Bu “Twitch” ezberleri bozar!
Akıllı Kumaşlar Hayatımıza Giriyor!
Sosyal Medya ve Seçim Propagandaları
Kobiler İçin “E-Ticaret” Kaçırılmaması Gereken Bir Fırsat!
Facebook, Yapay Zeka Geliştirmek İçin Instagram Fotoğraflarınızı Kullanıyor!
Sosyal Medya Marka İmajınızı Yerle Bir Edebilir!
Facebook Skandalının Ardındaki Manipülasyon!
TUSİAD’ın Raporu E-Ticaretin Önlenemez Yükselişini Gözler Önüne Seriyor...
Web sitelerinin alan adı (Domain Name) uzantıları ne anlama geliyor...
Ekonominin Yükselen Trendi Yine İNTERNET GİRİŞİMCİLİĞİ
Herkes Onu Konuşuyor: “WEB 4.0” İle Hangi Yenilikler Hayatımıza Girecek?
Sağım-Solum, Önüm-Arkam: Sosyal Medya!
Pazarlamacıların Yeni Gözdesi: “LBP”
Mobil Ödeme Sistemlerinde Şifresiz Devrim Çok Yakında...
WhatsApp’ta işletmelere özel uygulama dönemi başlıyor...
Web Sitenizi Ücretsiz Olarak Google’da Üst Sıralara Taşıyabilirsiniz!
KOBİ’ler İçin E-Ticaret ve Dijital Pazarlama Çağın Fırsatı!
Ceset Videosundan Sonra Youtube, Tüm Ünlü Kanalları İncelemeye Alıyor!
“Yeni Aşkımız Yapay Zeka” Sloganıyla, Türkiye Yapay Zeka Zirvesi 14 Şubat’ta Gerçekleşecek
2017’de en çok para kazandıran 10 Youtube kanalı
Mobil Uygulamalara Yapılan Harcama Parmak Isırtıyor!
Google Çalışanlarını İşe Alırken Bakın Neler Soruyor!
Facebook ve Kurucusu Hakkında Bilinenler ve Bilinmeyenler!
“Bitcoin” Çılgınlığı Artarak Devam Ediyor!
Türkiye’nin Acilen 30 Bin Siber Güvenlik Uzmanına İhtiyacı Var!
Türkiye’nin İlk İnsansı Robot Fabrikası Seri Üretime Başladı
XI. İstanbul Bilişim Kongresi 6 Aralık 2017’de İstanbul’da
TÜRKİYE İÇİN "BİLİŞİM” STRATEJİK SEKTÖR!
Anneler-Babalar Dikkat! Mavi Balina Oyunu Öldürüyor!
Google'da Yapılan En İlginç Aramaların Listesi Şaşkınlık Yaratıyor!
Dünyada Çok Yaygın Olan DROPSHİP Sektörü Türkiye’de De Hızla Gelişiyor
Yapay Zekalı Robotlar Bir Yandan Hayranlık Bir Yandan Da Endişe Yaratmaya Devam Ediyor
2017 İnternet Ve Sosyal Medya Kullanıcı Profilleri Açıklandı
FACABOOK ROBOTLARI NEDEN KAPATTI?
GOOGLE’IN YENİ ÖZELLİĞİ ÇIĞIR AÇTI!
“DEEP WEB” BİR ŞEHİR EFSANESİ DEĞİL!
İNTERNET’TEN PARA KAZANMANIN EN HIZLI YOLU
NEDİR BU "SPAM" DEDİKLERİ?
FACEBOOK KULLANICILARI POTANSİYEL BİR DENEK Mİ?