Dr. Altuğ KARAKÖSE

BEYNİNİZİ CANLI TUTUN

26 Mart 2018, Pazartesi

     

İnsan beyni bir sünger gibidir. Sadece etraftaki bilgileri değil,yediğimiz yiyeceklerdeki vitaminleri,mineralleri,antioksidanları ve farklı fitokimyasalları da içine alır.Dolayısıyla bugün beslenme şekliniz yarın beyninizin çalışma kapasitesi üzerinde belirleyici olacaktır.

Şimdi size beyninizi üst düzeyde çalıştıracak çok önemli gıdalardan bahsetmek istiyorum; dilerseniz balıklardan başlayalım.Balık konusunda soğuk sularda yaşayan küçük balıklar çok önemli.Hamsi,sardalya,uskumru ve tabi somon.Ancak somon konusuna dikkat.Havuzlarda yetişen somon pek çok sağlık sorununa yol açabilir, asıl faydalı olan vahşi Alaska somonu.Omega-3 ister balıktan alın ister ilaç olarak eczanelerden ,beynimizin dorsolateral ve prefrontal korteksinde mucizeler yaratıyor.Yaşlılarda belleğin geliştiği bile gözlenmiş.Haftada birkaç kez balık tüketiyorsanız ,hiç tüketmeyenlerle karşılaştırıldığında Alzheimer'a yakalanma riskiniz %60 daha az.

Diğer önemli besin kaynağı,Turpgiller ve Yapraklı Yeşil bitkiler.Hergün bir porsiyon yeşil yiyorsanız, beyniniz ileri yaşlarda yaşıtlarınızdan 11 yaş daha genç kalıyormuş, bilesiniz.Brokoli,karnıbahar,bu konuda harikalar yaratan bitkiler.

Gelelim yumurtalara;yıllarca yanlış yönlendirme yüzünden uzak durduğumuz yumurta, mevcut en değerli kolin kaynaklarından biri.Kolin hücre zarlarınızı düzgün çalıştırıp,sinir iletilerinin kalitesini arttırır.

Kahve ve çay tüketenlerde bir beyin tümörü olan gliomanın daha seyrek görüldüğünü biliyormuydunuz.Günlük bir yada iki fincan kahve demans,alzheimer ve unutkanlıklara birebir.

Son dönemde marketlerde hatta sokaklarda bile satıldığına şahit olduğum yaban mersini, öğrenme ve hafızada harikalar yaratıyor.Sınava hazırlanan bireyler için bile düşünülebilir.

Günde bir bardak şarap ve içindeki resveratrol başlı başına bir yazı konusu olabilir.Ama haftada toplam 7 içkiyi geçmemelisiniz.

Beyin için beslenme kadar önemli olan çevresel faktörler de var.Örneğin; plajda vakit geçirmek.Güneşe maruz kalıp D vitamini stoklamak.Kumda çıplak ayakla yürüyüp topraklama etkisinden yararlanmak.Bir saat civarı aktif yüzebilmek.Deniz suyu içerdiği magnezyum,potasyum ve iyot sayesinde son derece faydalı bir kaynaktır.

Ayrıca egzersiz,düşük kalorili beslenmek,şekerden uzak durmak,ayda birkaç gün oruç tutmak,zeytin,organik sızma zeytinyağı,avokado,ceviz,fındık kesinlikle ihmal etmememiz gereken şeyler.Bazılarından daha önceki yazılarımda bahsetmiştim, bazılarını da önümüzdeki yazılarda inceleyeceğiz.

Hepinize sağlıklı ,dikkatli,bilinçli,uyanık bir yaşam dilerim dostlarım. 



Yazarın Tüm Yazıları
MASAL BU YA, YA DA YİĞİDE NEYLER ZULÜM
Işığınız bol olmasa mı acaba?
Çiğ insandan uzak, çiğ süte yakın yaşa!
BEYNİNİZİ CANLI TUTUN
AKILLI DEMOKRASİ
AKILLI ŞEHİR
Aydınspor
Ensenizi karartmayın
ŞAHİN BAŞKAN !
Andorra Prensliği
Sezonumuz başlıyor
ŞEMSİ TEBRİZİ'NİN 40 KURALI!
ALSANCAK GÜNLERİM!
İNNOVASYON!
HATIRŞİNAS !
BAŞIMIZ SAĞOLSUN!
IPARD – TKDK Hibeleri
İnanç ve felsefe
Aforizmalar
Margarin
Karadutum çatalkaram
ZE MAYS: Mısır'ın Tehdit Zinciri
Sakın geç kalma erken gel
Eğitimde geleneksel efsane
Tülü festivali
Baba oğluna vermez
Beyaz Kral!
Sağlam kafa için sağlam vücut
Geç kalmayın
Unut gitsin!
Kaybetmek için kaybetmelisin
Çocuktuk ve Ramazan'dı!
Sıkıntıyı yağla sav gitsin
Çölde bir vaha
Ser ver de sırrını verme sakın!
Uyuyakalmayın
Yanarken Dikkat
Hipertansiyon
İslam ve içki
PULYA kuşları!
Cavur cuvarası
Mor cepkenliler!
Ağır ağır!
Yerel Liderler!
AFS/Türk kültür vakfı
Ambulans şoförlerinin mucizesi!
Aydın Futbolunun Mihenk Taşı!
Xena-Zeyna-Savaşçı Prenses
Şeker mi ağu mu?
Urgancılar ayırın tülüleri
Çanakkale geçilmedi şehidim
Divinum est opus sedare dolarem*
Uçan Payanda
Işık yok!
Geçmiş zaman olur ki hayali cihana değer!
Siyasi Pazarlama ve Satış
Kanser hücrelerinin katili bulundu
BAL'lı olmak ayrıcalıktır
Emniyet sübabı
Yorumsuz
Dakleşme benlen haşkeş gibiyem
Tarım fuarları ve aile çiftçiliği
Alışveriş Azizi
Def-i hacet kapağı
Ölmez ağacı
Nadide Ladin
Oturmayın
Çineli olmak
Alt Yapı
Merhaba