Takip Et

Dijital reklamlarla ilgili beklenen vergi ve bunun getirdikleri

Yıllardır tartışmalı olan internet reklamlarından KDV alınması ile ilgili durum nihayet netliğe kavuştu. 18 Aralık 2018’de yayınlamış olan tebliğ taslağının ardından tüm kurum ve şahıslar için 1 Ocak 2019’dan itibaren internet reklamları için KDV ve KDV’ye ek olarak %15 tutarında ek vergi kesintisi yapılması zorunluluğu getirildi. Bu konuda hazırlanan tebliğ taslağı son güncellemelerden sonra 15 Şubat'ta Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Bu tebliğe göre; mükellef olup olmadığına bakılmaksızın Google, Facebook, Instagram, Twitter, Youtube vb. İnternet ortamında reklam hizmeti veren veya aracılık eden tüm kurum ve kişilerin gerçekleştirileceği ödemelerden %18 KDV ve ek olarak %15 gelir/kurumlar vergisi stopajı ödeyeceği kesinleşti. Artık Google, Youtube, Facebook gibi arama motoru ve sosyal medya kuruluşlarına reklam verenler, verdiği her 100 liranın 15 lirasını kesip vergi dairesine yatıracak. Google, YouTube ve Facebook reklamlarının hacmini etkileyecek düzenlemeye göre; reklam verilen şirketin mükellef olup olunmadığına da bakılmayacak. Ancak bu düzenleme beraberinde yeni tartışmaları ve reklam verenler için yeni aksiyonları da birlikte getirdi.

Reklam verenler için her aya ait vergi beyannamesini vermek ve olası usulsüzlük cezaları ile karşılaşmamak için kanunen her ayın 23'ü belirlendi. Eğer bireysel olarak ya da bir şirket aracılığı ile reklam veriyorsanız veya doğrudan Google, Facebook, Instagram vb. siteler üzerinden kendiniz reklam veriyorsanız bu kanun kapsamında beyanda bulunmak ve toplamda reklam harcamanızın %33'üne karşılık gelen vergiyi ödemek zorundasınız. Olası yüksek bir ceza riski ile karşılaşmamak için, işletmenizin muhasebe birimlerini bu konuda düzenleme yapması için bilgilendirmenizi tavsiye ederim. Google, Facebook, Instagram gibi kurumlara yapılan ödemeler kredi kartı ve banka havalesi ile yapıldığı için maliye tarafından kolayca tespit edilebileceği düşünülmekte. Ayrıca son günlerde reklamlarının vergisini ödeyen işletmelerin ödemeyen ve reklam veren diğer rakiplerini Alo Maliye'ye yoğun bir şekilde şikayet ettiği duyumu da gelmekte. Bu vergilerin beyan edilmediği ya da ödenmediği durumlarda %18 KDV için son 5 yıllık, %15 ek vergi kesintisi için 1 Ocak 2019'a kadar geriye dönük inceleme, gecikme faizi ve yüksek vergi cezaları söz konusu olabilecektir.

Dünya genelinde dijital reklam pazarının %90'ından fazlası iki dev şirket olan Google ve Facebook’un sitelerinin elinde. Bu son uygulama ile reklam verenler için ek bir külfet söz konusu olmasına karşın sadece sosyal medya devi Facebook’un ülkemizde elde ettiği reklam gelirlerinden alınacak KDV ile devletin kasasına senelik 500 milyon TL girmesi bekleniyor. Ancak bu rakam Facebook’dan değil reklam verenden elde edilecek bir gelir. Asıl konuşulması gerekense bu dev şirketlerden ne kadar gelir vergisi alındığı ya da alınamadığı. Twitter, Facebook ve Google şirketlerinin Türkiye maliyesi ile vergi sorunları bulunuyor ve bu sorunların çözümü için hala görüşmeler sürüyor. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.