Takip Et
  • 30 Mayıs 2025, Cuma 09:16

Türkiye ortalamasının iki katı artışı yakaladılar

Ege’nin bereketli topraklarında yetişen tarım ürünleri, ABD sofralarındaki yerini giderek sağlamlaştırıyor. Ege İhracatçı Birlikleri çatısı altındaki gıda ihracatçıları, son 5 yılda Amerika Birleşik Devletleri’ne yaptıkları gıda ihracatını yüzde 12,5 oranında artırarak Türkiye ortalamasının iki katına ulaştı. Bu başarı, üretimden ihracata kadar uzanan zincirde Ege’nin güçlü tarım altyapısını ve kalite odaklı yaklaşımını bir kez daha ortaya koydu.

“Turkish Tastes” adıyla yürütülen TURQUALITY Projesi kapsamında, ABD’nin en büyük gıda ve restoran fuarlarından biri olan National Restaurant Association (NRA) Show 2025’te boy gösteren Egeli firmalar, başta zeytinyağı, kuru meyve, su ürünleri ve hububat olmak üzere geniş bir yelpazede üretilen Türk gıdalarını Amerikalı profesyonellere tanıttı.

"Amerika’nın ihtiyacı Ege’nin üretiminde var"

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Melih İşliel, Amerika pazarında sağlık odaklı beslenme trendinin giderek yükseldiğini, Ege’nin bu ihtiyaca en iyi cevabı verebilecek üretim gücüne sahip olduğunu vurguladı. İşliel, “Tarladan sofraya uzanan süreçte tazelik, lezzet ve besleyici değer Ege’nin en büyük gücüdür. ABD gibi kalite ve sürdürülebilirlik hassasiyeti yüksek pazarlarda, bu değerler fark yaratıyor” dedi.

5 yılda ihracat ikiye katlandı

Proje kapsamında, Türkiye’nin ABD’ye gıda ihracatı yıllık ortalama yüzde 6,5 artarken, Ege İhracatçı Birlikleri’nin ihracat artışı yüzde 12,5’e ulaştı. 2019’da 260 milyon dolar olan Ege bölgesi gıda ihracatı, 2024 sonunda 458 milyon dolara çıktı. Hedef ise, bu rakamı birkaç yıl içinde 1 milyar dolara taşımak.

Ege'nin ürünlerine Amerikalı şeflerden tam not

Şikago’da düzenlenen fuarda Türk gıda ürünleri, Amerikalı şeflerin ellerinde yeniden hayat buldu. Türkiye’nin geleneksel tatları, Amerikan mutfağına uygun sunumlarla ziyaretçilerin beğenisine sunuldu. Sunumlarda ACF (Amerikan Aşçılar Federasyonu) eski başkanı Thomas Macrina ve şef Reimund Pitz gibi sektörün önde gelen isimleri yer aldı. Fuar süresince Ege ürünlerine gösterilen ilgi, firmalara yeni ticari bağlantıların kapısını araladı.

Hedef 2026’da milli katılım

Türk ürünlerine artan ilgi, ihracatçıları yeni hedeflere yöneltti. 2026 yılında NRA Show’a Türkiye’den “Milli Katılım Organizasyonu” yapmayı planladıklarını belirten İşliel, bu organizasyonun Türk mutfağının ve Ege üretiminin marka değerini daha da artıracağını söyledi.

Ege İhracatçı Birlikleri ayrıca, Haziran 2025’te New York’ta düzenlenecek Fancy Food Show ile eş zamanlı olarak Türkevi’nde tadım etkinliği düzenlemeye hazırlanıyor. Temmuz ayında ise ACF’nin gala gecesinde pişirim ve sunum aktiviteleriyle ABD’deki tanıtım faaliyetlerini güçlendirecek.

Ziyaretçi akını: Türk standı dikkat çekti

NRA Show 2025, 110'dan fazla ülkeden 53 bin profesyonel ziyaretçiyi ağırladı. Ege İhracatçı Birlikleri’nin standı; Türkiye’nin Şikago Başkonsolosu Tahir Bora Atatanır, Şikago Ticaret Ataşesi Ahmet Samet Tekoğlu ve Beyaz Saray’ın eski şeflerinden Guy Mitchell’in de aralarında bulunduğu çok sayıda sektör temsilcisi ve ithalatçı tarafından ziyaret edildi.

Gıda sürdürülebilirliği, yapay zekâ destekli mutfak sistemleri, bitki bazlı beslenme ve fonksiyonel gıdaların öne çıktığı fuarda, Ege'nin doğasından gelen ürünlerin hem geleneksel hem modern mutfaklara uyumu gözler önüne serildi. (HABER MERKEZİ)

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.