AyFm 100.5

Düzenlemeler

2025-06-26 09:22:00

Çin’e 10 bin ton zeytinyağı ihracatı hedefi koydular

Türkiye, zeytinyağında gözünü dünyanın en büyük pazarlarından biri olan Çin’e çevirdi. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB), 12-14 Haziran 2024 tarihlerinde Çin'in Guangzhou kentinde düzenlenen 18th International Edible Oil Expo 2025 Fuarı’nda Türk zeytinyağını tanıttı. Birliğin hedefi, Çin’e yılda 10 bin ton zeytinyağı ihracatı gerçekleştirmek.

Çin’in zeytinyağı ithalatı son yıllarda hızla artarken, bu rakamın 5 yıl içinde 100 bin tona ulaşması bekleniyor. Şu anda 30 bin ton seviyelerinde olan Çin’in tüketim kapasitesi Türk ihracatçıları için büyük bir fırsat sunuyor.

"REKABET GÜCÜMÜZ YÜKSEK"

EZZİB Başkan Yardımcısı Davut Er, fuarda yaptığı açıklamada, “Türkiye zeytincilikte ciddi mesafe kat etti. Zeytin ağacı varlığımız 25 yılda 90 milyondan 205 milyona ulaştı. Çin pazarında rekabet gücümüz yüksek. Hedefimiz bu pazardan 10 bin tonluk pay almak.” dedi.

ZEYTİNYAĞI TANITIMI, TADIM VE İŞBİRLİĞİ GÖRÜŞMELERİ

Fuar süresince Uluslararası Zeytin Konseyi’nin (IOC) önceki Tanıtım Başkanı Ender Gündüz de Türk zeytinyağı üzerine bir sunum yaptı. Fuarın ikinci gününde, EZZİB heyeti Çin Tahıl ve Yağ Standartları Komitesi Başkanı Prof. Dr. Dong Ping ile de bir araya geldi. Prof. Ping, Çin’in yıllık 40 milyon ton yağ tükettiğini ve sağlıklı yağlara yönelimin hızla arttığını vurgulayarak, zeytinyağı ithalatının önümüzdeki 5 yılda 100 bin tona çıkacağını belirtti.

Görüşmede Türkiye ile Çin arasında kurumsal bir iş birliği başlatılması konusunda mutabakata varıldı. Ayrıca, Çinli alıcılardan oluşan bir heyet Türkiye’ye davet edilerek, zeytinlik alanların ve üretim tesislerinin gezdirilmesi planlandı.

KANADA SIRADAKİ HEDEF

EZZİB, Çin pazarının ardından rotasını Kanada’ya çevirdi. 8-13 Eylül 2025 tarihlerinde “Kanada Sektörel Ticaret Heyeti” düzenleyecek olan birlik, Kanada'nın sofralık zeytin ve zeytinyağı ithalatında yüzde 10 pay almayı hedefliyor. Türkiye’nin Kanada’ya zeytinyağı ihracatı son 4 yılda yüzde 577 artış göstererek 2,2 milyon dolardan 15 milyon dolara ulaştı.

Türkiye'nin dünya zeytinyağı piyasasındaki payını artırmayı hedefleyen ihracatçılar, hem kalite hem tanıtım faaliyetleriyle global pazarda daha güçlü bir yer edinmeye çalışıyor. (ERDAL AYDIN)