Yrd. Doç. Dr. Ali GÜREŞ

Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?

24 Mart 2018, Cumartesi

     

Uzun bir aradan sonra tekrar köşeme ve gazeteme döndüm bu haftadaki yazım daha çok vertigo hastalarının ve egzersizleri günümüzde çok fazla yaygın hale gelen vertigo hastalığına karşı uygulanan bir ilaçsız tedavi yöntemidir. Vertigo hastalığı kısaca tanımlanırsa, kişide baş dönmesi ve buna bağlı olarak denge şikayeti ve denge duyusunun kontrol edilemez bir duruma gelmesi ile oluşan bir hastalıktır. Daha doğru bir ifadeyle vertigonun kendisi aslında hastalık değildir ama bu şikâyet hastalık habercisi olarak tanımlanır.

Pekala, vertigoya neden olabilen etkenler nelerdir. İnsanda denge beyin, beyincik, omurilik, iç kulak, sinirler gibi sistemlerde ya da organlarda sağlıklı bir çalışmayla sağlanır. Bu organlarda ve sistemlerde oluşan bozukluklarda dengesizlik ve baş dönmesi etkileri görülür. Baş dönmesinin en fazla görüldüğü nedenler arasında iç kulakta dengenin sağlanmasını sağlayan yarım daire kanallarının doğru çalışmamasıdır. Kanallar içindeki yapıların yerinden oynaması, kanalları tıkaması hastada baş dönmesi, dengesizlik, bulantı ve kusma etkisi yaratabilir. Bu kanallardaki sıvının artması burada şişmeye neden olacağından aynı etkileri gösterebilir. Bu durumda hastada meniere hastalığı oluşur. Hastalar bazen grip, nezle gibi hastalıklardan sonra etkilenerek, denge sinirinin etkisiyle baş dönmesi yakınmaları gelişebilir.

Genelde toplumun genelinde rastlanan ve hafif baş dönmesi şikâyetinden başlayarak kişiyi yatağından doğrulamayacak kadar kötü hissettirecek seviyeye getirebilir. Denge duyusunu kontrolünü kaybeden hasta sarhoşluk hissine kapılabilir. Vertigo için yapılacak egzersizlere yavaş bir şekilde başlanmalıdır. Egzersizlere adaptasyon artıkça yavaş yavaş egzersizin kademeli olarak arttırılmalıdır. Başlangıçta düşme olasılığına karşı gerekli önlemlerin alınması gerekir. Vertigoda ilk egzersizler başlangıç yani alıştırma evresine dayanmaktadır. Bu rahatsızlığa karşı önerilen bazı egzersizler aşağıdaki şekildedir.

• Ayaklar kollar ile birlikte yan tarafa doğru açılır ve yaklaşık 30 saniye bu şekilde beklenir. Egzersiz günde 2-3 defa tekrarlanır.

• Ayakta sallanma egzersizi hasta ayakta iken ayaklar ve kollar hafif yan tarafa doğru açılır. Ağır bir şekilde ön ve arkaya doğru eğilir hareketler yapılır. Hareket yavaş yavaş uzatılır. Egzersiz günde 2-3 defa 20'şer kez tekrarlanır.

• Yerinde yürüme hasta ayakta normal duruş şeklinde durur. Dizler yukarı doğru yürür pozisyonda olduğu yerde yürünür. Bu hareket 20-25 defa aralıksız tekrarlanır.

• Denge iyileştirme egzersiz bu hareketler diğer hareketlerden biraz daha zordur. Bunun için yavaş başlanması gerekir. Egzersizler zamanla kademeli olarak arttırılır.

• Yerinde dönme egzersizi için bacaklar birbirinden hafif açılır. Kollar yana salınarak. Yarım daire şeklinde kişi kendi etrafında döner. Hareket 5-6 defa tekrarlanır. Baş ilk önce sağa daha sonra sola çevrilir. Baş hangi tarafa çevrildiğinde daha çok dönüyorsa o yöne daha fazla yoğunlaş ılır.

• Ayakta baş hareketleri hasta ayaklarını birbirine bitişik şekilde baş önce yukarı sonra aşağı doğru hareket ettirilir. Ardından baş önce aşağı sonra yukarı hareket ettirilir. Hareketler 10'ar defa tekrarlanır.

• Yürüyüş egzersizleri 5 adım yürüdükten sonra yaklaşık 5-6 saniye baş dönmesi geçene kadar beklenir. Hareket 15 metre kadar yapılır. Günde iki defa yapılmalı ve mesafe kademeli olarak arttırılmalıdır. 5 adım yürüdükten sonra durarak kişi kendi etrafında dönmeli ve yürüyerek geri dönmelidir. Baş dönmesi geçene kadar 5-6 saniye beklendikten sonra tekrar başlanır. Hareket 5 defa tekrarlanır. Günde 2 defa yapılarak kademeli olarak arttırılmalıdır. Her adımda baş sağa ve sola çevrilmeli ve 15 metre tekrarlanmalıdır. Aynı şekilde baş aşağı ve yukarı hareket ettirilir ve yine 15 metre tekrarlanır.

• Hasta sırt üstü bir yatağa uzanması ve ayaklarını yatağın üzerinde tutacak şekilde dik halde oturur pozisyona gelin. Uzaktaki bir noktaya bakın ve aynı anda hızlı bir biçimde sırt üstü yatmaya çalışın. Bu esnada gözlerinizi ileri bir noktaya odaklamaya özen gösterin. Sırt üstü yatar duruma geçince yukarı doğru bakarken hızla sola dönün ve dönük pozisyonda 30-35 saniye kadar bekleyin.

• Hasta sola doğru dönmüşken gözleriniz yine ileri bakar durumda bu sefer hızla sağa dönmesi ve sonra tekrar bir süre bekleyip ve ardından hızla sırt üstü uzanır duruma geçin. Bu hareketler esnasında baş dönmenizin olması sizi telaşlandırmasın.

• Hasta sırt üstü yatar durumda iken yukarı doğru bakarken hızlı bir şekilde doğrulup oturma durumuna gelin.

• Yapılacak olan bu egzersizlerin gün aşırı zamanlarda 5-10 defa tekrar edilmesi ve programın en az 2-3 hafta boyunca uygulanması önerilmektedir. Şayet baş dönmesi şikayetleriniz azalır ama tamamen kaybolmaz ise egzersiz planını 2-3 ay kadar uygulamanız önerilir. Bu süre sonunda da şikâyetleriniz devam ediyor ise bir KBB uzmanı ile görüşüp kontrolden geçmenizde yarar var.

Burada önemli bir noktaya değinmek gerek, egzersizleri uygulayacak kişide sırt, boyun ya da omurgada rahatsızlığı varsa kontrollü olarak uygulama yapmalıdır. İfade edilen hareketler temel mantık olarak vücudun denge sistemini güçlendirmek ve iç kulaktaki sıvıda varsa partiküllerin atılmasını sağlama düşüncesidir. Egzersizler yapılırken baş dönmesi şikayeti görülebilir buna rağmen mutlaka hareketlerin yapılmasına devam etmek gerekir. Sözü edilen egzersizlerin baş dönmesi sorunu haricinde diğer denge rahatsızlıklarında da uygulanması faydalı olacaktır. İyi hafta sonları dillerim.



Yazarın Tüm Yazıları
Vertigo Hastaları Nasıl Egzersizler Yapmalı?
Basit Egzersizlerle Sağlığınızı Koruyun
Jamaika Atletizm Sırları
Okul ve Egzersiz
Fibromiyalji ve Egzersiz
ALİ GÜREŞ KÖŞE
Genç kalmanın sırrı; aerobik egzersiz
Mahalli idareler sağlıklı yaşamın neresinde?
Rahatlatan egzersizler
Haydi zumbaya
Astım ve Bronşit Hastalarına Egzersiz Önerileri
Nabızla egzersiz
Ali Güreş köşe yazısı
Karın Sıkıştırma Egzersizleri
Egzersizle yaşlanma geciktirilebilir mi?
Kalp hastalıkları ve egzersiz
Egzersiz Yap Sivilcelerden Kurtul
Egzersiz ve romatizma
Cilt Güzelliğiniz İçin Egzersiz Yapın
Egzersiz ve beyin sağlığı
Egzersiz ve Bel Fıtığı
Koşu ve Yürüyüş İçin Öneriler
Çocuklarda fiziksel aktivite
Kegel Egzersizleri
Egzersiz ve Depresyon
Egzersizle Omuz Çökmesi ve Ağrısından Kurtulun
Karın Yağları ve Egzersiz
Egzersiz Yapmak Adet Dönemini Geciktirir mi?
Anemi ve Egzersiz
Her derde deva
Bacaklar için egzersiz
Egzersiz ve Oruç
Kadın ve egzersiz
Doğru Kardio Egzersizleri
Kalça kaslarını kuvvetlendirme egzersizleri
Hangisi faydalı? Koşu mu yoksa yürüyüş yapmak mı?
Egzersiz ve Romatizma
Egzersiz yap selülitten kurtul
Egzersiz hangi saatlerde yapılmalıdır?
Okul ve spor
Kabızlık ve Egzersiz
Spor kültürünün oluşmasında yerel yönetimlerin rolü
Tansiyon Hastaları Nasıl Egzersiz Yapmalı
Kilo Almak İstiyorsan Egzersiz Yap
Yerel Yönetimlerin egzersiz politikaları var mı?
Solunum Sistemimiz ve Egzersiz
Yerel Yönetimler Spor Aktivitelerini Desteklemeli
Egzersiz ve sigaranın etkileri
Egzersizin bulaşıcı hastalıklar üzerindeki etkisi
Spor Bilinci Yaratmak
Egzersizin Cinsel Sorunlar Üzerine Etkisi
Karaciğer Yağlanması ve Egzersiz
Egzersiz ve Doğru Nefes Alma
Egzersizin Testosteron ve Kas Gelişimine Etkisi
Kalp Sağlığınız İçin Dans Edin Lütfen!
Egzersiz Sırasında Kan Şekerinin Düşmesi
Göğüste Kireçlenmeye Karşı Egzersiz
Boyun ve Sırt Ağrıları İçin Pilates
Bayanlarda Ağırlık Çalışmasının Önemi
Esneme Egzersizlerinin Önemi
Tantra Egzersizleri ve Cinsel Performans
Egzersiz ve serotonin (Mutluluk)
Vücut Geliştirme ve Ergojenik Yardımcılar
Egzersiz yaparken sıvı kullanımı
Rahatlama egzersizleri
Düzenli Egzersiz Kalbinizi Nasıl Etkiler?
Hareketsiz yaşamın riskleri
Çocuklarda egzersiz ve hareket eğitimi
Sağlığınız için basit hareketler
Romatizma hastaları egzersiz yapabilir mi?
Düztabanlık ve ayak ağrıları için egzersizler
Farklı Zeminde Koşmalıyız
Regl döneminde uygun egzersiz
Çağın hareketsizlik sorunu var
Egzersizin stres üzerindeki etkisi
Yavaş Tempolu Aerobik Egzersiz Gençleştiriyor
Ülseratif kolitli olan hastalar egzersiz yapabilir mi?
Egzersiz yapmak kolesterolü düşürür mü?
Bayanlarda kol arkası sarkmalarını önleyici egzersizler
Egzersizin Bağışıklık Sistemi Üzerine Etkisi
Beliniz için egzersiz dönemi
Egzersizin beyin sağlığı üzerindeki etkisi
Topuklu ayakkabıların yarattığı hasar
Egzersiz göğüs sarkmalarını engelliyor mu?
Kasık fıtığı için egzersiz önerileri
Parkinson hastaları egzersiz yapabilir mi?
Egzersizin migren üzerindeki etkisi
Yaşlılık döneminde egzersiz ve riskleri
Vücut geliştirirken yaptığımız hatalar
Egzersiz Yapmak Gribe Yakalanmayı Azaltıyor mu?
Egzersizle sırt ve bel ağrılarından kurtulun
Bayanlarda kalça sıkıştırma egzersizleri
Egzersizin Psikolojik Etkileri
Hamilelikte Egzersizin Bebeğin Beyin Gelişimine Etkisi
Çocuğunuzun Kalbi Egzersize Ne Kadar Hazır?
Karın kaslarına yönelik egzersiz önerilerimiz
Zayıflama Uğruna Sağlığınızdan Olmayın
Farklı Ortamlarda Egzersiz ve Yükselti
Egzersizin Selülit Üzerine Etkisi
Egzersiz krampları
Yoğun Egzersizin Hormonlara Etkisi
Kas geliştiren ilaçların zararları
Duruş Bozukluğu İçin Egzersiz Önerileri
Egzersiz bunamanın ilacıdır
Vitaminler egzersizin etkisini azaltıyor mu?
Egzersizin beyin üzerine etkisi
Bebeklere egzersiz yaptırılır mı?
Soğuk havalarda egzersiz yaparken dikkat
Cumhuriyet Döneminde Spor ve Atatürk
Egzersiz yapmak gençleştirir mi?
Bayan Sporcuların Kabusu: Regl Döneminde Performans düşer mi?
Fiziksel aktivite yapma alışkanlığı edinme
Zencilerin performans üstünlüğü genetik mi?
Pilates yapmak zayıflatıyor mu?
Olimpiyatları neden kaybettik?
Egzersiz Kaliteli Yaşamın İlacıdır
Egzersizin Kas Hastalığına Etkisi
Egzersizde Ergojenik Destek Nedir?
Kalbinizi Egzersiz Yaparak Koruyun
Ankilozan spondilit Hastaları Ne Tür Egzersizler Yapmalı?
Oruçlu iken egzersiz yapılır mı?
Hamilelikte egzersiz yapılır mı?
Sıcakta fiziksel aktivite yapmak.
Regl Döneminde Egzersiz Yapılır Mı?
Lenf Ödemde Egzersiz Yapmak
Bayanlar için Yağlarından Kurtulma Önerileri
Çocuklarda Denge Gelişimi
Yaz Spor Okulları
Fiziksel Aktivite Esnasında Yapılan Yanlışlar
Göbek yağlarından kurtulmanın şifresi
Gençlik ve Spor Bayramı ile Ulusal Spor Politikası
Fiziksel aktivite beyin hücrelerini yeniliyor
Fiziksel aktivite ve zihinsel gelişim
Bırakın çocuklar oynasın
Muhteşem Tibet’in Beşlisi Nedir?
Ergenlik dönemde neden fiziksel aktivite yapılmalıdır?
Fiziksel aktivitenin osteoporoz üzerine etkisi
Hangi Egzersizler Büyüme Hormonunu Tetikler?
Fiziksel aktivite meme kanseri riskini azaltır mı?
Çalışma hayatında fiziksel aktivite
Yağlardan kurtulmak için şifreler
Aktivitenin psikolojik etkileri
Hangi fiziksel aktivite hangi hastalığa iyi geliyor?
Fiziksel aktivitenin iskelet sistemi üzerine etkileri nelerdir?
Egzersiz yapılan zemin ve kullanılan ayakkabı nasıl olmalıdır?
Çocuklar için hangi fiziksel aktiviteler boy uzatır?
Neden Sporcular Doping Kullanma İhtiyacı Duyarlar? Zararları Nelerdir?
Sporcular neden aniden ölüyor?
Müsabakalardan önce sporcular cinsel ilişkide bulunmalı mı?
Vücut Geliştirmede Kullanılan İlaçların Metabolizma Üzerine Olumsuz Etkileri
Yorgunluğa karşı fiziksel aktivite iyi gelir mi?