Eğitim Uzmanı ve Psikolojik Danışman www.cokaypdr.com
BAŞIMIZA NE GELDİYSE 3 HARFLİLERDEN GELDİ
21 Eylül 2017, PerşembeTweet |
1996 yılından itibaren hayatın içine yerleşen, pek sevilmese de zoraki bir sınav süreci sonlanacak gibi duruyor.
Geçmiş yıllarda liselere nasıl giriyorduk?
1997:LGS
2005: OKS
2008: SBS Üç sınav:
2010 :SBS tek sınav:
2013: TEOG
2018 : ?
Son TEOG da 1 milyon 185 bin 328 öğrenci sınava girmişti. Öğrenci sayısının fazla olması kafalarda bir çok soru işareti getiriyor. Özellikle TEOG sonrası dağıtımın nasıl olacağı ile ilgili
TEOG AMACINDAN UZAKLAŞMIŞTI, KALKMASI YERİNDE BİR KARAR
Sınav sonrasında çok sayıda birinci çıkması, yanlışların doğru sayısından düşülmemesi, ders ortalamalarındaki tutarsızlıklar, puanlamanın bilimsel ölçme araçlarının dışında olması liselerde ki öğrenci akademik kalitesini düşürmekteydi. Belli derslerin katsayılarının çok yüksek olması (matematik, fen gibi) geçerliliğe gölge düşürmekteydi.
Aşağıda ki tabloda görüldüğü gibi lisansa yerleşme oranları oldukça düşük. Fen,sosyal bilimler lisesi ,öğretmen liseleri başarıları ise farklı bir tablo ortaya çıkarmakta.
OKUL TÜRLERİNE GÖRE LİSANSA YERLEŞME SAYILARI
Okul Türü |
ÖSYS Başvuran Aday Sayısı |
Yerleşen |
|||
Lisans |
Önlisans |
A.Ö.F. |
Toplam |
||
Lise |
558.721 |
59.594 |
72.275 |
52.211 |
184.080 |
Lise (Yabancı Dil Ağırlıklı) |
10.001 |
1.265 |
1.034 |
1.033 |
3.332 |
Özel Lise |
147.899 |
65.911 |
13.083 |
1.323 |
80.317 |
Anadolu Lisesi |
396.681 |
138.601 |
36.888 |
7.089 |
182.578 |
Yabancı Dilde Eğitim V. Özel Lise |
62.179 |
29.854 |
3.726 |
927 |
34.507 |
Fen Lisesi |
22.619 |
12.149 |
183 |
74 |
12.406 |
Özel Fen Lisesi |
6.619 |
3.905 |
93 |
36 |
4.034 |
Sosyal Bilimler Lisesi |
2.344 |
1.553 |
38 |
20 |
1.611 |
Öğretmen Liseleri |
48.315 |
22.150 |
1.833 |
581 |
24.564 |
İmam Hatip Liseleri |
222.925 |
40.344 |
26.698 |
22.682 |
89.724 |
Ticaret Meslek Liseleri |
123.909 |
8.581 |
19.918 |
7.398 |
35.897 |
Teknik Liseler |
91.785 |
9.031 |
16.654 |
4.367 |
30.052 |
Endüstri Meslek Liseleri |
198.144 |
5.646 |
21.718 |
9.217 |
36.581 |
Kız Meslek Liseleri |
160.017 |
11.581 |
26.097 |
10.201 |
47.879 |
Sağlık Meslek Liseleri |
112.544 |
6.463 |
19.206 |
6.093 |
31.762 |
Otelcilik ve Turizm Meslek Liseleri |
16.316 |
1.324 |
3.133 |
998 |
5.455 |
Sekreterlik Meslek Liseleri |
33 |
1 |
4 |
2 |
7 |
Astsubay Hazırlama Okulları |
607 |
59 |
43 |
59 |
161 |
Diğer Meslek Liseleri |
67.537 |
3.949 |
9.484 |
4.174 |
17.607 |
Diğer |
193 |
9 |
7 |
19 |
35 |
Genel Toplam |
2.265.844 |
422.946 |
273.342 |
129.109 |
825.397 |
TEOG KALKAR DAR KAPSAMLI BİR SINAV OLUR
Anadolu liseleri ne yazık ki işlevinden uzaktı. En köklü okullar bile kan kaybetmekte. Özel okullarında devreye girmesi, burslu öğrencilerini farklı şekillerde seçmeleri zaten TEOG sınavının geçerliliğini kaybettiğini gösteriyor.
AKADEMİK BAŞARISI YÜKSEK OLAN ÖĞRENCİLERİ DE KAYBETMEYELİM
Ülkemizin özel öğrencilere de ihtiyacı olmakta. Bu öğrenciler filitreden geçirilip belli okullara yönlendirilmelidir. Sosyal Bilimler Liseleri, Fen Liseleri gibi. Bu yüzden belli sayıda seçilmiş öğrenciler bu okullar için sınava girecektir.
ÖĞRETMEN LİSELERİ TEKRAR AKTİF OLMALI
Öğretmenlik tercihleri en çok tercih edilen bölümlerden. Ancak lisans düzeyinde çok fazla bölüm olması, fen edebiyat mezunların formasyon alarak öğretmen olabilmesi, işssizlik sorununu ortaya koyduğu gibi, öğretmen kalitesini de düşürdü.
Bu yüzden belli sayıda öğretmen okulu açıp, özel koşullarla öğrenci alınmalı ve OSYS de bu okullardan mezun olanların yazabileceği bölümler açılmalı.
2018 DE DURUM
Mevcut durumda adrese dayalı system aktif hale getirilecek, belli okullar içinde ortalama ve özel koşullar devreye girecektir.
2 AY SONRA SINAVA GİRECEK ÇOCUKLAR NE YAPACAK
Sınava hazırlanan 8. sınıf öğrencileri bir anda bu yaşlarında ruhsal bir çöküntü ile karşılaşıyorlar. Sınava tam olarak konsantrasyon sağlanmışken hem veliler hem de öğrenciler büyük bir travma ve bilinmezlik içindeler.
SEKTÖREL DURUM
Yayınevleri, açılan kurslar , özel okullar tüm sektör bu ani dalgalanmadan etkilenecektir.
Kısaca “KELEBEK ETKİSİ”
YENİ SİSTEM NASIL BAŞARILI OLUR
MEB, okulları nitelik ve nicelik farklılıklarına göre A-B-C standartlarına göre akreditasyonunu yapabilirse...
Sonuç olarak eğitim de med cezir devam ediyor. Umarım en kısa sürede objektif ve bilimsel veriler ile donanmış bir seçim sistemi yerine gelir.