Furkan SALDUZ
salduzfurkan@gmail.com Diyetisyen Furkan Salduz

Ramazan sonrası sağlığınıza dikkat

22 Haziran 2017, Perşembe

     

Bu sene yılın en uzun günlerinde oruç tutarak Ramazan ayını bitirdik artık bayram geliyor. Bayram hazırlıkları başlıyor. Tatlılar, börekler, dolmalar derken artan porsiyonlar. Her zaman olduğu gibi bayramda da yediklerimize ve miktarlarına dikkat etmeli, oruçla gelen beslenme düzeninden normal beslenmeye geçiş için bayram dönemini fırsat olarak görmeliyiz.

Ramazan ayında günlük öğün sayısının azalmasıyla beslenme düzeninde değişiklikler meydana gelmektedir. Kişiler, bayramda öğün sayısını birden artırmasıyla ve daha fazla yemek yeme istediğinden ötürü bazı sindirim sistemi rahatsızlıkları ile karşılaşabilirler. Bunlardan en önemlileri hazımsızlık, mide ve bağırsak problemleridir. Bu nedenle bayramda yeme disiplinini olabildiğince korumak, bayram sonrası düzene alışmada bize kolaylık sağlayacaktır.

İŞTE BAYRAMDA VE SONRASINDA DİKKAT EDİLECEK 10 ÖNERİ

1. Öğün sayımızı düzene sokmalı, günlük 3 ana öğün, 2 ara öğün şeklinde beslenmeye geçilmeli. Her besin grubundan besin tüketimine dikkat edilmelidir.

2. Bayramın ilk günü güne hafif bir kahvaltıyla başlanmalı. Gün içinde öğün atlanmamalıdır.

3. Besinler iyi çiğnenmeli, çok hızlı yemek yemememiz gerekmektedir.

4. Kabızlık problemiyle karşılaşmamak için öğünlerde sebze meyve tüketilmelidir.

5. Ramazan bayramının olmazsa olmazlarından olsa da hamurlu ve kızartma şeklinde yapılan tatlılar yerine, daha hafif olan sütlü ve meyveli tatlılar tüketmemiz daha faydalı olacaktır.

6. Bayram süreci ve sonrasında sıvı alımı arttırılmalı, günde yaklaşık 1.5 – 2 lt su içilmeli ve öğünlere ayran, komposto, gibi içecekler eklenmelidir.

7. Şeker, kalp ve yüksek tansiyon hastaları bayram süresince kişisel diyet programına uymaları gerekmektedir. Çocuklarımızın da olabildiğince boş kalori kaynaklarından olan şeker ve şekerli besinlerden uzak tutmalı, diş temizliğine bayram süresince dikkat edilmelidirler.

8. Özellikle yaşlılar ve tansiyon hastaları çay kahve tüketimine dikkat etmeli,bitki çaylarını tercih etmeli, kahve tüketimi 2 fincanı geçmemelidir.

9. Ramazan boyunca sürdürülen sahur yemekleri, ramazandan sonra gece yemekleri şeklinde devam etmemeli, yatmadan 2 saat önce yemeyi kesilmelidir.

10. Fiziksel aktivite ve hareket metabolizmanın hızlanmasına yardımcı olmaktadır. Ramazan boyunca uzun süreli açlıktan dolayı yavaşlayan metabolizmamızı hızlandırmak için bayram süresince ve bayram sonrasında hareket etmekten kaçınılmamalıdır.